Resultat: Hälsning
Vila i frid
84,17%
2542 röster
R.I.P
15,83%
478 röster
2010-03-04, 13:44
Medlem
tlasaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nä , de kommer att lämna det öppet .

Men för att stilla kommande nyfikenhet om "Gabbes Schakt" borde de redogöra för vad schaktet används till och var det leder.
30 meter är en hel del, kan detta verkligen stämma??
Klätterutrustning borde vara obligatoriskt för utforskningar likt denna.
Det är väll en ventilation för garaget under?
Den där ventilationen har varit öppen sedan juni, eller bröt killarna upp ett nysatt lås?
Citera
2010-03-04, 13:47
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaco
Alltså "leker" ni kring detta 30 meter djupa hål, helt utan säkerhet? Eller är det en lina på ena bilden?
Vi tänkte vara smarta med en lina, men den var inte till någon hjälp.

Shaktet har länge varit olåst. I sommar 2009 målades målningen, kort efter det låstes det igen med ett hänglås. Sen bröts det låset upp när shaktet uppmärksammades lite på flashback och andra håll. Sen efter det har det varit olåst, och som sagt jag var där i tisdags och kollade innan jag skulle köpa knark
Senast redigerad av teknosolv 2010-03-04 kl. 13:50.
Citera
2010-03-04, 13:49
Medlem
sfms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Gabriel måste väl ha dött på direkten om han föll 30meter, och inte så att han satt fast där, eller har jag helt fel?
En kollega sa att ett fritt fall på 30 meter ger en 60 kilo tung kropp rörelseenergi som man får i en krock i över 200 km/h, jag vet dock inte om det stämmer. Hur som helst så tror jag inte att han hann lida.

Edit: korrigerade det min kollega sa
Senast redigerad av sfm 2010-03-04 kl. 13:53.
Citera
2010-03-04, 13:50
Medlem
Ellies avatar
Klart detta är hur sorgligt som helst och var rätt jobbigt att följa (läste halva natten). Förstår inte folk som anser att föräldrarna borde haft koll eller varit skeptiskt om deras 13 åriga son sagt att han ska till Slussen.

För det första är det lite svårt att ha 100% koll på sin unge samt att hade de följt honom 24/7 hade han rymt dit i alla fall.

Om jag hade känt till Tariq och Akay i den åldern hade jag också försökt ta mig dit. Det är hela en serie slumper som orsakat en förfärlig olycka :( man får försöka i alla fall att lära ungar att UE är farligt.
Citera
2010-03-04, 13:50
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfm
En kollega sa att ett fritt fall på 30 meter kan få en 60 kilo tung kropp att nå en hastighet på över 200 km/h, jag vet dock inte om det stämmer. Hur som helst så tror jag inte att han hann lida.

Jag är säker på att någon fysiker här på forumet kan bekräfta det där på sekunder om de orkar. Jag skulle kunna göra det själv men min gymnasiefysik räcker förmodligen inte som källa i frågan.
Citera
2010-03-04, 13:54
Medlem
sfms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Jag är säker på att någon fysiker här på forumet kan bekräfta det där på sekunder om de orkar. Jag skulle kunna göra det själv men min gymnasiefysik räcker förmodligen inte som källa i frågan.
Jag korrigerade uttalandet efter att ha frågat lite noggrannare. Vet dock fortfarande inte om det stämmer.
Citera
2010-03-04, 13:56
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Jag korrigerade uttalandet efter att ha frågat lite noggrannare. Vet dock fortfarande inte om det stämmer.

Ja, vi kan iaf "trösta" oss med att även om hela FB hade gått ner och letat så hade det inte hjälpt. Om än klen tröst.
Citera
2010-03-04, 13:57
Medlem
UE:are över 18 får skylla sig själva - inte 13-åringar!

Stället skulle varit låst, och om det bryts upp ofta - LARMAT! Oerhört sorgligt att sånt här kan hända.

Beklagar sorgen för alla anhöriga.
Citera
2010-03-04, 13:59
Medlem
sfms avatar
Citat:
Det verkar vara bullshit. Ett fall på 30 meter motsvarar enligt Vägverket i frontalkrock i 90 km/h. Nu lämnar jag över fysiken till dom som kan.
Citera
2010-03-04, 14:02
Medlem
Många tankar till Gabriels familj. Så otroligt tragiskt. Väldigt ledsen för er skull. Ni ses igen, inte nu med senare.
Citera
2010-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
En kollega sa att ett fritt fall på 30 meter ger en 60 kilo tung kropp rörelseenergi som man får i en krock i över 200 km/h, jag vet dock inte om det stämmer. Hur som helst så tror jag inte att han hann lida.

2,47s tar fallet och 87,4km/h blir hastigheten om man försummar luftmotståndet.
Citera
2010-03-04, 14:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Man hinner tänka en hel del under ett 30 meters fall, han led nog rätt friskt ska du se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in