• 1
  • 2
2010-03-03, 20:46
Medlem
DeusSanctis avatar
Jag har plats reserverad på socionomprogrammet i höst, kunde inte börja förra hösten för jag fick barn precis när terminen skulle börja. Jag undrar om man kan få gå en termin, föda barn igen i början av nästa år och sedan börja igen efter ett år?
Citera
2010-03-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Jag har plats reserverad på socionomprogrammet i höst, kunde inte börja förra hösten för jag fick barn precis när terminen skulle börja. Jag undrar om man kan få gå en termin, föda barn igen i början av nästa år och sedan börja igen efter ett år?
Förutsättningarna och reglerna för att få studieuppehåll ska framgå av någon form av studiadministrativ reglemente på ditt lärosäte. Där får du bättre svar än vad vi kan gissa oss till.
Citera
2010-03-03, 21:26
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:

Jag vågar sträcka mig så långt att det ska mycket till för att kunna neka någon studieuppehåll pga. mammaledighet. Tror det strider mot lagen att neka en student det. Dock så är jag relativt säker på att det kommer att gå väldigt bra.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 21:46
Medlem
En student har ingen rätt att få ett studieuppehåll, däremot är det sällan som man nekas till det.

Högskoleverkets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (1999:1) säger ju följande:
Citat:
3 § Med studieuppehåll avses ett uppehåll i studierna som anmälts till högskolan av studenten.

4 § Särskilda skäl för att få fortsätta studierna efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts-eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag.

Högskolans medgivande om att en student får fortsätta sina studier efter studieuppehåll skall lämnas för en bestämd tid.
Citera
2010-03-03, 21:55
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
En student har ingen rätt att få ett studieuppehåll, däremot är det sällan som man nekas till det.

Högskoleverkets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (1999:1) säger ju följande:

Lärosäten kan inte neka en student att ta studieuppehåll pga. vård av barn. Lika lite som värnplikten.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Lärosäten kan inte neka en student att ta studieuppehåll pga. vård av barn. Lika lite som värnplikten.

MVH/Ted Bundy
Jorå, de har rätt att neka till studieuppehåll. Däremot har vi inte rätt att på samma sätt neka till anstånd till studier.
Citera
2010-03-03, 22:33
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Jorå, de har rätt att neka till studieuppehåll. Däremot har vi inte rätt att på samma sätt neka till anstånd till studier.

Nej de har ingen rätt att neka en student att vara mammaledig och de har heller ingen rätt att neka en student som har varit mammaledig att återuppta studierna. Föräldraledighetslagen gäller även studenter.

Citat:
Föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (1999:1)
Studieuppehåll

3 § Med studieuppehåll avses ett uppehåll i studierna som anmälts till högskolan av studenten.

4 § Särskilda skäl för att få fortsätta studierna efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts-eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag.

Högskolans medgivande om att en student får fortsätta sina studier efter studieuppehåll skall lämnas för en bestämd tid.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 22:56
Medlem
DeusSanctis avatar
Låter ju bra! Men hur många gånger får man göra det under en utbildning? Säg att vi vill ha fler barn sedan under utbildningen, kan jag ta mammaledigt ett år igen då?
Citera
2010-03-03, 22:58
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Låter ju bra! Men hur många gånger får man göra det under en utbildning? Säg att vi vill ha fler barn sedan under utbildningen, kan jag ta mammaledigt ett år igen då?

Du får vara mammaledig precis lika många gånger som du får vara vid en anställning. Finns inga sådana regler som gör gällande hur många ggr man får vara mammaledig såvitt jag känner till.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Nej de har ingen rätt att neka en student att vara mammaledig och de har heller ingen rätt att neka en student som har varit mammaledig att återuppta studierna. Föräldraledighetslagen gäller även studenter.

MVH/Ted Bundy
Eftersom HF säger "Om det finns särskilda skäl, får en högskola i enskilda fall besluta att den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid högskolan"
samt
"[...]studieuppehåll kan vara sociala[...]
gör i alla fall att vi har gjort den bedömningen och vid något tillfälle avslagit en ansökan om studieupphåll. Nu har det inte gått till ÖNH, så jag vet inte hur vi skulle göra.
Citera
2010-03-03, 23:06
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Eftersom HF säger "Om det finns särskilda skäl, får en högskola i enskilda fall besluta att den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid högskolan"
samt
"[...]studieuppehåll kan vara sociala[...]
gör i alla fall att vi har gjort den bedömningen och vid något tillfälle avslagit en ansökan om studieupphåll. Nu har det inte gått till ÖNH, så jag vet inte hur vi skulle göra.
På vilka grunder då? Inte för föräldraledighet, väl?
Citera
2010-03-03, 23:09
Medlem
Citat:
På vilka grunder då? Inte för föräldraledighet, väl?
Nej, det har vi aldrig gjort, jag skulle absolut inte oroa mig om jag var du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in