• 1
  • 2
2010-03-03, 23:13
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Eftersom HF säger "Om det finns särskilda skäl, får en högskola i enskilda fall besluta att den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid högskolan"
samt
"[...]studieuppehåll kan vara sociala[...]
gör i alla fall att vi har gjort den bedömningen och vid något tillfälle avslagit en ansökan om studieupphåll. Nu har det inte gått till ÖNH, så jag vet inte hur vi skulle göra.

Men fortfarande NEJ det är inte möjligt att varken neka en student att ta studieuppehåll pga. mammaledighet eller låta en student börja igen efter att ha haft studieuppehåll pga. mammaledighet. Oavsett hur mycket du vrider och vänder på orden.

1 Föräldraledighetslagen
2 Diskrimineringslagen Föräldraledighetslagen
3 http://www.hsv.se/download/18.5dc5cf...om_student.pdf

Citat från länken:
Citat:
Du har rätt att vara hemma för vård av sjukt barn. Om du har studiemedel måste du anmäla till CSN både när du går ifrån studierna
och när du börjar igen. Blanketterna finns på www.csn.se. Du kan behålla studiemedlen i sammanlagt 18 veckor för varje barn och år.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Men fortfarande NEJ det är inte möjligt att varken neka en student att ta studieuppehåll pga. mammaledighet eller låta en student börja igen efter att ha haft studieuppehåll pga. mammaledighet. Oavsett hur mycket du vrider och vänder på orden.

1 Föräldraledighetslagen
2 Diskrimineringslagen Föräldraledighetslagen
3 http://www.hsv.se/download/18.5dc5cf...om_student.pdf

Citat från länken:

MVH/Ted Bundy
Föräldrarledighetlagen reglerar bara förhållandet mellan en arbetsgivare och den anställde, det förhållandet råder inte mellan ett lärosäte och en student och inte heller diskrimineringslagen innehåller några formuyleringar som är tillämpliga på studieuppehåll, annat än den hänvning som finn till ÖNH för undanröjande av beslut.

Vad CSN säger om VAB har inget med studieupphåll att göra, eftersom studieupphåll inte beviljas för kortare perioder än termin, har man en sådan familjesituation så skulle det definitivt gå under de omständigheter som jag pekar på.
Citera
2010-03-03, 23:31
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Föräldrarledighetlagen reglerar bara förhållandet mellan en arbetsgivare och den anställde, det förhållandet råder inte mellan ett lärosäte och en student och inte heller diskrimineringslagen innehåller några formuyleringar som är tillämpliga på studieuppehåll, annat än den hänvning som finn till ÖNH för undanröjande av beslut.

Vad CSN säger om VAB har inget med studieupphåll att göra, eftersom studieupphåll inte beviljas för kortare perioder än termin, har man en sådan familjesituation så skulle det definitivt gå under de omständigheter som jag pekar på.

Totalt fel. För att göra det lätt för dig, besök universitetet du studerar på eller arbetar på eller promenera förbi där.

För så mycket felaktigheter som du har skrivit har jag inte sett på länge. Att tro att en blivande förälder inte har rätt till mammaledighet. Mycket ska man höra....

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-03-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Totalt fel. För att göra det lätt för dig, besök universitetet du studerar på eller arbetar på eller promenera förbi där.

För så mycket felaktigheter som du har skrivit har jag inte sett på länge. Att tro att en blivande förälder inte har rätt till mammaledighet. Mycket ska man höra....

MVH/Ted Bundy
Du får gärna visa var jag har sagt att en blivande föränder inte har rätt till föräldrarledighet. Annars kan vi bara konstatera att du inte läser vad jag skriver. I övrigt önskar jag DeusSancti lycka till.
Citera
2010-03-03, 23:44
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Du får gärna visa var jag har sagt att en blivande föränder inte har rätt till föräldrarledighet. Annars kan vi bara konstatera att du inte läser vad jag skriver. I övrigt önskar jag DeusSancti lycka till.

För att det är det jag skrivit hela tiden, så fall kan vi bara konstatera att du inte läser vad jag skriver. Tråden handlar om föräldraledighet och det har jag skrivit hela tiden.

Mycket ska man få läsa alltså, detta du har skrivit är nog bland det mest dumma jag läst detta året i alla fall.

Givetvis har studenter rätt till studieuppehåll vad gäller deras barn, precis som vid en anställning. Står klart och tydligt på hemsidan vid varje lärosäte till och med, i annat fall så kontakta dom.

God natt, tänker inte fortsätta denna diskussion då den riskerar att slå världsrekord i dumhet.

MVH/Ted Bundy
Citera
2013-01-22, 23:17
Medlem
Busstations avatar
Bumpar tråden lite. Jag går på en högskoleingenjörs linje nu, och har gått en termin. Mitt ressug gör att jag gärna skulle vilja ta ett uppehåll från studierna i ett år eller halvår, vad som nu passar bäst och just åka ut och resa med en vän som ska iväg nu i höst.

Jag tycker regelverket känns lite luddigt så jag tänkte fråga er hur det ligger till. Tror ni jag kan ta ett studieuppehåll med den här motivationen, säga att jag är skoltrött och inte kan fokusera på studierna?

Vad för motiveringar fungerar egentligen? Sjukdom inom familjen exempelvis, skulle det fungera?

Ge mig information!
Citera
2013-01-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Bumpar tråden lite. Jag går på en högskoleingenjörs linje nu, och har gått en termin. Mitt ressug gör att jag gärna skulle vilja ta ett uppehåll från studierna i ett år eller halvår, vad som nu passar bäst och just åka ut och resa med en vän som ska iväg nu i höst.

Jag tycker regelverket känns lite luddigt så jag tänkte fråga er hur det ligger till. Tror ni jag kan ta ett studieuppehåll med den här motivationen, säga att jag är skoltrött och inte kan fokusera på studierna?

Vad för motiveringar fungerar egentligen? Sjukdom inom familjen exempelvis, skulle det fungera?

Ge mig information!

Vad jag vet så är de inte alls strikta med studieuppehåll, särskilt inte på de tekniska högskolorna, så det borde inte vara några problem. pluggar civilingenjör, och vet flera som åkt utomlands och jobbat någon termin och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in