Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jag är ingen neurolog men vist finns det tydliga indikationer på att vår självmedvetenhet är ett resulat av neurologiska processer..
Jag hittade en bra artikel angående detta,
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/jaget-vaxer-fram-ur-kroppen_58471.svd#articlecomments, där artikels författare börjar med att ha samma funderingar som jag och sedan börja artikeln handla mer om Antonio Damasio som tydligen ska vara en expert i neurologi å som ska vara besatt av just detta ämne.
Jag citera han,
Citat:
Ett sådant är en av hans patienter som plötsligt under ett samtal kunde "försvinna", mentalt sett. Patienten, en medelålders man, slutade prata och var helt onåbar. Ändå fortsatte hans inre organ, hjärta och lungor med flera, att fungera och därtill kunde mannen sitta kvar i stolen, eller resa på sig och gå runt i rummet, utan att skada sig. Men "han" var inte där. Han rörde sig som en märklig biologisk maskin.
Efteråt kunde mannen inte berätta vad han upplevt under denna frånvaro. "Han" hade uppenbarligen inte själv varit närvarande. Hos den mannen upptäckte Antonio Damasio skador på de delar av hjärnan som enligt honom är vitala för medvetenheten..
Han behöver knappast gå så långt som till hjärnskadade människor för hitta liknade fenomen, utan något liknade händer varje normal människa varje dag, nämligen då man sover. Om nu kravet är att man ska gå runt och gå, ja har han hört talas om sömngångare?
Om nu detta skulle vara kopplad till JAGET, borde inte skador där framkalla en ny person istället för bara minnesluckor? Så jag tycker snarare hans bevis motbevisar han, eftersom det trots skador där han säger JAGET finns så förblir personen samma person. Då är ju allvarliga fall av dissociativ identitetsstörning ett mycket bättre exempel, men även där kan man ifrågasätta vad det är som egentligen händer? Är det verkligen en ny person som kommer fram, är det inte bara en personlighetsändring ihop med i vissa fall en minneslucka.
Att folk har minnesluckor tycker jag inte bevisar ett dugg, men man kanske är på rätt spår?
Hans teori är ju att minnet är kopplad till självmedvetande, och att det har varit evolutionärt fördelaktig att minnas och kunna ta lärdom och därför har vi utvecklat ett självmedvetande som jag uppfattar det.
Men frågan är egentligen inte varför vi har ett självmedvetande utan varför det är det enda som är intakt genom hela livet. Han säger ju själv att självmedvetandet inte är det allra högsta stadiet av hjärnutveckling, utan exempelvis samvete är ett högre stadie. Men samvete kan väldigt lätt förändras under livets gång av olika anledningar.
Jag säger inte emot att det är fördelaktig att ha förmågan att ta lärdom och att minnas, men jag förstår inte kopplingen mellan detta och självmedvetandet? Du behöver inte ha samma självmedvetande genom hela livet bara för minnas och ta lärdom, du kan ju ha kvar minnena och förmågorna ändå bara att en ”ny person” tar hand om informationen, det är inte ens nödvändigt att ha ett självmedvetande öht, man kan ju programmera en maskin så den lär sig av sina misstag, men den får ju inte ett självmedvetande för det.
Så om det är evolutionärt fördelaktig att ha ett självmedvetande p.g.a att vi har nytta av att minnas, borde det inte då vara minnena som är intakta istället för JAG-känslan? Men det är ju tvärtom, du tappar ju mycket lättare minnet och blandar ihop minnena och förlorar olika förmågor o.s.v. än vad du tappar ditt självmedvetande.
Citat:
Ja, det är en intressant filosofisk fråga. Du bör dock ändå kunna uppleva ett medvetande. Även om din exakta kopia upplever ett liknande medvetande..
Menar du att man inte skulle se ur bådas ögon utan fortfarande bara "sina"
Citat:
Du bör dock inte kunna leva flera gånger om du har minnet intakt, enbart längre i en ny kropp. Dock är det väl ingen omöjlighet om man nu teoretiskt kan radera minnen.
Fast då man dör, så raderas väl minnena? Å varför skulle minnena behöva raderas? Det jag menar är att exakt samma neurologisk process borde ju kunna uppstå i vilken kropp som helst.