2004-12-10, 21:15
Medlem
Läste någonstans att offentliga handlingar måste ges ut gratis (upp till 9 sidor, 10 sidor kostar 40:-, därefter 2kr/sida).
Frågan är dock hur många gånger kan man komma och fråga efter papper. Gäller det 9 papper/dag/vecka/månad/år/livstid eller handlar det om papper som tillhör samma bunt?
Citera
2004-12-10, 22:19
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Olika myndigheter har olika rutiner för prissättning. Priserna du uppger gäller regeringskansliets arkiv har jag för mig (de ser välbekanta ut på något sätt). Myndigheter som får färre förfrågningar brukar inte alls vara lika kinkiga.

*edit*
På regeringskansliets arkiv tror jag att priserna gäller per person och dag, men det är bara en gissning. Slå en signal och fråga.
Citera
2004-12-10, 23:54
Medlem
Hmm funderade främst på typ universitet och de ofentliga handlingar som finns arkiverade hos dom...
Universitet är väl inte direkt en myndighet men statlig ändå.
Citera
2004-12-11, 01:12
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steiner
Hmm funderade främst på typ universitet och de ofentliga handlingar som finns arkiverade hos dom...
Universitet är väl inte direkt en myndighet men statlig ändå.
Jodå, universitet är statliga myndigheter. Huvudregeln som gäller för offentlighetsprincipen är att myndigheterna har rätt att debitera självkostnad - men det är mer oklart exakt vad det ska betyda. Här skiljer sig praxis. Jag tror knappast att universitet kommer att ta betalt av dig om det inte handlar om hundratals sidor som du begär ut. Om det bara gäller några gamla ex-tentor, lite bokföring eller liknande så borde det vara lugnt. Betalning brukar bara komma på fråga för myndigheter som har rutiner för att ta betalt, eftersom de är vana att folk begär ut stora dokument. Universitet har ingen sådan vana. Det skulle bara vara någon sekreterare som skulle springa och kopiera lite prylar, hon vet inte hur mycket hon skulle debitera, hur det skulle bokföras etc. etc. - mycket enklare att bara lämna över kopiorna och gå på lunch istället.
Citera
2004-12-11, 01:36
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag vet inte hur det är med univeristet, men gymnasiebetyget finns kvar på skolan i 5 år, sen skickas det till stadsarkivet. Ska man ha ut det därifrån så kostar det "ganska mycket", som dom sa när jag ringde mitt gymnasie och frågade om mitt betyg!
Citera
2004-12-11, 09:57
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag vet inte hur det är med univeristet, men gymnasiebetyget finns kvar på skolan i 5 år, sen skickas det till stadsarkivet. Ska man ha ut det därifrån så kostar det "ganska mycket", som dom sa när jag ringde mitt gymnasie och frågade om mitt betyg!
Arkiveringen stämmer säkert. Olika myndigheter har olika rutiner, beroende på hur stora förråd/arkiv de själva sitter på. Men "ganska mycket" låter konstigt för att få en kopia på ett till två A4. Frågan är om de inte bara ville bli av med dig. Man kan alltid gå till myndigheten (eller stadsarkivet i det här fallet) och begära att ta del av handlingen på ort och ställe. Det är kostnadsfritt. Med handlingen i handen frågar man var man kan ta en kopia och vad de vill ha i ersättning för detta. Kan knappast handla om mer än någon krona.

Nu är det långt ifrån alla tjänstemän som verkligen begriper offentlighetsprincipen, och då måste man bli lite otrevlig och bestämd i tonen mot dem. Men det har du väl ingenting emot?
Citera
2004-12-11, 12:14
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Arkiveringen stämmer säkert. Olika myndigheter har olika rutiner, beroende på hur stora förråd/arkiv de själva sitter på. Men "ganska mycket" låter konstigt för att få en kopia på ett till två A4. Frågan är om de inte bara ville bli av med dig. Man kan alltid gå till myndigheten (eller stadsarkivet i det här fallet) och begära att ta del av handlingen på ort och ställe. Det är kostnadsfritt. Med handlingen i handen frågar man var man kan ta en kopia och vad de vill ha i ersättning för detta. Kan knappast handla om mer än någon krona.

Nu är det långt ifrån alla tjänstemän som verkligen begriper offentlighetsprincipen, och då måste man bli lite otrevlig och bestämd i tonen mot dem. Men det har du väl ingenting emot?
Offentlighetsprincipen tänkte jag inte på, men gäller den betyg?
Citera
2004-12-11, 12:30
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Offentlighetsprincipen tänkte jag inte på, men gäller den betyg?
Jajamensan.
Citera
2004-12-11, 12:36
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Jodå, universitet är statliga myndigheter. Huvudregeln som gäller för offentlighetsprincipen är att myndigheterna har rätt att debitera självkostnad - men det är mer oklart exakt vad det ska betyda. Här skiljer sig praxis. Jag tror knappast att universitet kommer att ta betalt av dig om det inte handlar om hundratals sidor som du begär ut. Om det bara gäller några gamla ex-tentor, lite bokföring eller liknande så borde det vara lugnt. Betalning brukar bara komma på fråga för myndigheter som har rutiner för att ta betalt, eftersom de är vana att folk begär ut stora dokument. Universitet har ingen sådan vana. Det skulle bara vara någon sekreterare som skulle springa och kopiera lite prylar, hon vet inte hur mycket hon skulle debitera, hur det skulle bokföras etc. etc. - mycket enklare att bara lämna över kopiorna och gå på lunch istället.

Universiteten är lika utsatta för grävande journalister som alla andra myndigheter och har ordentligt på fötterna när det gäller vad som får/kan/måste lämnas ut och hur man tar betalt för detta.

Ett universitet fick en begäran, från vem är oklart eftersom man inte får fråga vem det är som vill ha ut handlingarna, om att få se samtliga mobiltelefonräkningar från 2000-2004. Det är ganska många och ett ohyggligt arbete att ta fram allihopa. Problemet är att universitetet var skyldig att ta fram dem. Räddningen kom genom att man räknade igenom hur många det var och meddelade att visst, informationen lämnas ut men kostnaden skulle bli 60.000:- då backade personen ur...

När det gäller betyg kan jag inte se annat än att det är en upprättad handling och den är offentlig. Så i princip ska en kopia lämnas ut. Det finns också regler för hur mycket kopiorna kostar så att stadsarkivet uppger att det kostar "mycket" är felaktigt. Endast kostnader för kopior får tas ut, alltså inte timtid för personen som ska leta. Jag har för mig, kan vara fel, att de första 9 eller 10 kopiorna ska vara gratis.
Citera
2004-12-11, 13:04
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Jajamensan.
Låter bra det!
Jag fick iaf ut mitt betyg, gratis och undertecknat av rektorn!
Det märkliga är att jag hörde från 2 håll att det skulle kosta mycket, dels komvux, och dels gymnasiet som sa att jag hade tur att det fanns kvar på skolan.
Citera
2004-12-11, 13:15
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Universiteten är lika utsatta för grävande journalister som alla andra myndigheter och har ordentligt på fötterna när det gäller vad som får/kan/måste lämnas ut och hur man tar betalt för detta. Ett universitet fick en begäran, från vem är oklart eftersom man inte får fråga vem det är som vill ha ut handlingarna, om att få se samtliga mobiltelefonräkningar från 2000-2004.
Det där beror ju helt på vem det är man kommer i kontakt med. En så extrem begäran som att få ut alla mobilräkningar på ett universitet under flera år har säkerligen vidarebefordrats till någon juridisk avdelning som klurat på hur man ska ta sig ur sitsen. Men när man kontaktar, säg, Institutionen för antikens språk, och begär att få ut prefektens mobilräkningar under det senaste året, så är det en helt vanlig gröngöling man har att prata med - och ute på institutionerna saknas det definitivt rutiner för prissättning på att lämna ut allmänna handlingar. Om begäran är extrem, som den du gav exempel på, så försöker man förstås skapa någon princip, men annars går man bara till kopiatorn och drar ut skiten. Problemet är snarare att sekreterarna är så okunniga om offentlighetsprincipen att de kan börja bråka av andra skäl. Det finns exempel på institutioner som prickats i JO därför att de inte hanterat offentlighetsprincipen korrekt.
Citera
2004-12-11, 15:16
Bannlyst
När jag begärda handlingar om ett par tjejer utnyttjats sexuellt av en muslimsk invandrare begärda jag handlingar och det var på tio sidor.

läs här:

http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=167299
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in