Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-04, 10:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2020-07-07, 03:06
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVAXA
Hej!

Jag försöker få ut dokument ang. ett brottsfall vars rättegång var någon gång mellan 2011-2014.
Har skickat ett mail till tingsrätten det gäller som påstår att efter fem år så är det preskriberat och finns inte digitalt.

Hur kan jag få tag på dessa dokument? Kan jag ens göra det?
Ja, domen finns arkiverad. Är domstolen belägen i Stockholmsområdet så är sannolikt domen arkiverad på Stadsarkivet. Kontakta tingsrätten och fråga var domen är arkiverad. Sedan vänder du dig till arkivet för att ta del av domen.

Edit: Domen kan ju givetvis finnas arkiverad på tingsrätten också. I sådant fall får du begära en kopia av den fysiska handlingen från tingsrätten. Avgift kan tillkomma i enlighet med avgiftsförordningen .
Senast redigerad av Zelensky 2020-07-07 kl. 03:15.
Citera
2022-09-26, 18:48
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Riksdagens, regeringens och myndigheternas offentliga maktutövning ska ske under insyn och kontroll. En garanti för insyn är offentlighetsprincipen. Den innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga.
Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagsforvaltningen/verksamhet/hallarsida-almmanna-handlingar/vad-ar-allmanna-handlingar/

Min fråga: Är pappersrösterna till vilka som blir talman offentliga handlingar?

Om ja, så lyder min specifika fråga:
Är de handskrivna rösterna offentliga handlingar, inskannade så att handstilen syns?
Senast redigerad av Spritnota 2022-09-26 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in