2026-02-06, 09:03
Medlem
bananjuices avatar
Fy fan vad najs
Citera
2026-02-06, 09:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Egyptens AIK, Zamalek är tydligen skyldig Solna 10 miljoner för Faraj som de vägrar betala. De lär nog ta tid och få dom då de är skyldiga spelare ledare och andra klubbar miljontals kronor också. Nu väntar AIK på beslut från CAS.

Vissa klubbar och ligor måste man ha allt up front annars blir de såhär.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/dokument-avslojar-aik-har-inte-fatt-betalt-for-faraj
Är inte så mycket för att läsa andras AI sökningar men bjuder ändå på denna pga den intressanta formuleringen i starten.
(frågan var hur utsikterna såg ut för Zamalek att få ordning på sin ekonomi).

Citera
2026-02-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Är inte så mycket för att läsa andras AI sökningar men bjuder ändå på denna pga den intressanta formuleringen i starten.
(frågan var hur utsikterna såg ut för Zamalek att få ordning på sin ekonomi).

Fast 4-åringar* brukar inte vara så bra på att göra ekonomiska bedömningar.
AI samlar ju bara en massa och sumerar det, så om en sådan sökning skulle göras på AIKs ekonomi, kanske slutsatsen skulle vara bra? eftersom så många AIKare verkar leva i förnekelse av verkligheten och hävdar att AIKs ekonomi inte är dålig...

*En av veteranerna inom AI-utveckling sa ganska nyligen att AIs "intelligens" bara ligger på 3-4åringsnivå.
Citera
2026-02-06, 10:36
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Fast 4-åringar* brukar inte vara så bra på att göra ekonomiska bedömningar.
AI samlar ju bara en massa och sumerar det, så om en sådan sökning skulle göras på AIKs ekonomi, kanske slutsatsen skulle vara bra? eftersom så många AIKare verkar leva i förnekelse av verkligheten och hävdar att AIKs ekonomi inte är dålig...

*En av veteranerna inom AI-utveckling sa ganska nyligen att AIs "intelligens" bara ligger på 3-4åringsnivå.
Nu använde jag AI för jag hade ingen aning om den egyptiska klubben i fråga och ville få en snabb koll på hur det ekonomiska läget var för dem, och hur illa det är för de som har pengar att kräva in.

Summa summarum så verkar det troligt att Aik kan få sina pengar, då klubben backas upp av många rika personer som troligtvis inte vill låta klubben gå under. Men skuldberget har växt snabbt, och det är många som är ute efter pengar som i dagsläget inte finns. Så det kan ta lång tid innan dom får ordning igen.

(En 4 åring hade inte kunnat hjälp mig bättre, så bespara mig dina åsikter om vad du tycker om AI. Jag känner att jag klarar av att utvärdera internet information rätt bra.)
Citera
2026-02-12, 11:16
Medlem
skogsburkans avatar
Kukhuvudet har av någon anledning spammat sönder silly tråden om Solnas bokslut och nu har bokslutet släppts. Lite info på länken. Som väntat röda siffror och EK nere i 39 miljoner. Men mr Solnas fokus lär fortsatt vara fabricerade saker om andra klubbar och vara blind för de riktiga problemen.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/aik-presenterar-minusresultat1
Citera
2026-02-12, 11:19
Medlem
bananjuices avatar
Nej vilken otur
Citera
2026-02-12, 11:45
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Nej vilken otur

Kom som en chock.
Citera
2026-02-12, 11:57
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Kom som en chock.

De fick ändå ett bra utfall av att investera lite mer än 4 ggr i truppen jämfört med tidigare år!
Citera
2026-02-12, 12:51
Medlem
Citat:
De fick ändå ett bra utfall av att investera lite mer än 4 ggr i truppen jämfört med tidigare år!
Hur menar du då?
Iofs vet man inte än vad det blir för transferresultat för de nya spelarköpen,
men Aik klarade ju inte ens att komma på Europaplats och lönekostnaderna ÖKADE med 33 miljoner.
Och jag antar det fanns en orsak till att kostnaden för tränarens uppsägning flyttades till 2026

Dessutom har Aik skjutit upp stora andra kostnader genom att mycket
sälja för cash
och köpa på kredit. Aik har 150 miljoner i kortfristiga skulder...
Citera
2026-02-12, 13:17
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Hur menar du då?
men Aik klarade ju inte ens att komma på Europaplats och lönekostnaderna ÖKADE med 33 miljoner.
Och jag antar det fanns en orsak till att kostnaden för tränarens uppsägning flyttades till 2026

sälja för cash

Jag menar det här "Samtidigt som transfernettot sjönk ökade AIK:s investeringar i spelartruppen. 71,6 miljoner (jämfört med 17,1 miljoner 2024) lades på spelarkontrakt med längd över tre år 2025. "

71,6 är ungefär fyra gånger större än 17,1
Citera
2026-02-12, 13:29
Medlem
Citat:
Citat:
Hur menar du då?

sälja för cash
Jag menar det här "Samtidigt som transfernettot sjönk ökade AIK:s investeringar i spelartruppen. 71,6 miljoner (jämfört med 17,1 miljoner 2024) lades på spelarkontrakt med längd över tre år 2025. "

71,6 är ungefär fyra gånger större än 17,1
Ja. Men hur får du det till att det är ett lyckat utfall??
Det är ju oklart vad de investeringarna kommer att ge för resultat
och Aik har skapat 150 miljoner i kortfristiga SKULDER.

OM investeringarna inte generar större inkomster än kostnaderna är det ju ett MISSlyckande liknande dem i "Lyxfällan"
Citera
2026-02-12, 13:30
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ja. Men hur får du det till att det är ett lyckat utfall??
Det är ju oklart vad de investeringarna kommer att ge för resultat
och Aik har skapat 150 miljoner i kortfristiga SKULDER.

OM investeringarna inte generar större inkomster än kostnaderna är det ju ett MISSlyckande liknande dem i "Lyxfällan"

Det var ett så kallat skämt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in