Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
JJ hart väl gett 10 olika svar på den frågan beroende på vem som frågar, jag säger inte att jag vet bättre jag säger att jag inte tror han är helt ärlig i vissa svar han ger.
Det var ett svar på det du skrev innan "Menar du att ni har tjänat (läs tjänat, inte sålt för) 150 mkr på era spelarförsäljningar 2022 men bränt dessa på andra investeringar? Eller är det att ni behöver plussa 150 för att täcka ett driftunderskott som annars hade uppgått till -120?" Jag menar att det är det första, att vi "bränt" dessa pengar på annat som nya spelare, mer personal etc. Vi har dragit på oss en större kostym så att säga eftersom vi haft utrymme att göra det.
Tittar man på summan vi la ut på spelare 2022 och vilka vi tog in så landar Berishas prislapp på 14-16 miljoner, det är inte exakt men rätt så nära. Vi vet också att sign-on antagligen landade runt 4-5 miljoner baserat på vad Norlén skrivit, vi kan till det leka med tanken på att en agent vill ha lite av bajen, vi säger 2-3 miljoner detta är en ren gissning sanningen kan vara 5 miljoner den kan vara ingenting. Det ger oss en affär på 20-25 miljoner, bajen säljer sedan Berisha för runt 34 miljoner med bonusar på ytterligare 5-6 miljoner, jag kan såklart ha käppätt fel om summorna men detta är vad jag landar i.
Ok, hör vad du säger och tycker fortsatt att det är verklighetsfrånvänt.
Det enda du och jag kan veta med säkerhet angående JJ var att ni hade 11 mill på kontot vid årskiftet. 11 mill med räkningar och löner att betala samt värvningar att genomföra för att täcka upp för manfallet till USA och Sydkorea. Tror inte att han behövde tona ner hur mycket pengar han hade att röra sig med direkt, det var nog väl känt internt hur situationen såg ut. Finns kanske en anledning till varför det blev stopp när han senare ville värva ytterbackar för mer än 3-4 mkr som ledde fram till det påstådda grälet mellan honom och ledningen som det ryktats om.
Angående Berisha. Till att börja med väljer du de lägsta siffror som rapporterats för köp och högsta för sälj när det är ett spann i media på både köp- och säljsummorna. Här vet vi inte vad som är rätt eller fel och det spelar mindre roll. I tillägg har du inga transaktionskostnader på försäljningen utan rena pengar rakt in på kontot. Det lär garanterat vara fel.
För att exemplifiera det orimliga i det sistnämnda så skulle detta betyda att försäljningen av Swedberg var ren vinst. Inget inköp, ingen vfk och inga agentkostnader för köpet. 50 mill eller vad ni fick rätt in på kontot? Som exempel redovisar DIF (transparent) agentkostnader på 12,7 mkr för ett transfernetto på 57,5.
Och då är vi tillbaka där vi började. Hur kan det bara ligga kvar 11 mkr på kontot när säljsummorna är rent kassaflöde in och ni i tillägg har de högsta (typ) publik- och marknadsintäkterna. Så mycket har ni inte handlat för och
riktigt så stora löpande kostnader har ni inte trots att kostymen ser på tok för stor ut. Lyckligtvis för er skull behöver ni än så länge inte dra in 150 mkr per år i spelarförsäljningar för att nätt och jämt hålla näsan över ytan.
Varför Berisha såldes finns det säkert fler än en orsak till. Han lyckades inte sportsligt och definitivt inte sett till den ekonomiska insatsen. Kanske ville han hem redan efter ett par månader. Vem vet. Klart är vart fall när man läser er årsredovisning att ni aldrig hade råd med honom. Ni hade pengarna men inte råd.
Frågar du mig satsade JJ allt på att det köpet skulle ge er guldet. Med guldet (och odödlighet) skulle pengarna återbetalas med ränta. Nu blev det inte så och plan B.