2023-03-11, 11:19
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
. Haha, va fan. Du ordbajsar ju bara och vet det själv.

Det där var knappast att ordbajsa, kommentera innehållet istället. Var har jag fel?

Du menar att bajen inte växlade upp i samband med försäljningarna?
Citera
2023-03-11, 12:31
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Det där var knappast att ordbajsa, kommentera innehållet istället. Var har jag fel?

Du menar att bajen inte växlade upp i samband med försäljningarna?

Vad är det du vill diskutera? Att man tjänar på vissa spelaraffärer men inte andra? Grattis till den insikten, tror inte det finns så mycket mer att orda om denna sanning.

Att vad JJ sagt inte stämmer för att du vet bättre? Tycker du som moderator att det är ett bra diskussionsunderlag?

Att ni ”Växlade upp”? Förstår inte ens vad detta har med något att göra men du har detaljerna i not 12 i er årsredovisning ifall det är något du undrar över.

Vill du diskutera så kan du ju istället lägga fram varför du är så övertygad om att vinsten uppgick till minst 15 mkr för den affären? Gärna då något faktabaserat och inte ”för att ibland tjänar man pengar men andra gånger så kan man förlora och om man förlorar så kan man ändra växel”.
Citera
2023-03-11, 13:18
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Att vad JJ sagt inte stämmer för att du vet bättre? Tycker du som moderator att det är ett bra diskussionsunderlag?

JJ hart väl gett 10 olika svar på den frågan beroende på vem som frågar, jag säger inte att jag vet bättre jag säger att jag inte tror han är helt ärlig i vissa svar han ger.

Citat:

Att ni ”Växlade upp”? Förstår inte ens vad detta har med något att göra men du har detaljerna i not 12 i er årsredovisning ifall det är något du undrar över.

Det var ett svar på det du skrev innan "Menar du att ni har tjänat (läs tjänat, inte sålt för) 150 mkr på era spelarförsäljningar 2022 men bränt dessa på andra investeringar? Eller är det att ni behöver plussa 150 för att täcka ett driftunderskott som annars hade uppgått till -120?" Jag menar att det är det första, att vi "bränt" dessa pengar på annat som nya spelare, mer personal etc. Vi har dragit på oss en större kostym så att säga eftersom vi haft utrymme att göra det.

Citat:
Vill du diskutera så kan du ju istället lägga fram varför du är så övertygad om att vinsten uppgick till minst 15 mkr för den affären? Gärna då något faktabaserat och inte ”för att ibland tjänar man pengar men andra gånger så kan man förlora och om man förlorar så kan man ändra växel”.

Tittar man på summan vi la ut på spelare 2022 och vilka vi tog in så landar Berishas prislapp på 14-16 miljoner, det är inte exakt men rätt så nära. Vi vet också att sign-on antagligen landade runt 4-5 miljoner baserat på vad Norlén skrivit, vi kan till det leka med tanken på att en agent vill ha lite av bajen, vi säger 2-3 miljoner detta är en ren gissning sanningen kan vara 5 miljoner den kan vara ingenting. Det ger oss en affär på 20-25 miljoner, bajen säljer sedan Berisha för runt 34 miljoner med bonusar på ytterligare 5-6 miljoner, jag kan såklart ha käppätt fel om summorna men detta är vad jag landar i.
Citera
2023-03-11, 14:14
Medlem
Londons avatar
Citat:
JJ hart väl gett 10 olika svar på den frågan beroende på vem som frågar, jag säger inte att jag vet bättre jag säger att jag inte tror han är helt ärlig i vissa svar han ger.

Det var ett svar på det du skrev innan "Menar du att ni har tjänat (läs tjänat, inte sålt för) 150 mkr på era spelarförsäljningar 2022 men bränt dessa på andra investeringar? Eller är det att ni behöver plussa 150 för att täcka ett driftunderskott som annars hade uppgått till -120?" Jag menar att det är det första, att vi "bränt" dessa pengar på annat som nya spelare, mer personal etc. Vi har dragit på oss en större kostym så att säga eftersom vi haft utrymme att göra det.

Tittar man på summan vi la ut på spelare 2022 och vilka vi tog in så landar Berishas prislapp på 14-16 miljoner, det är inte exakt men rätt så nära. Vi vet också att sign-on antagligen landade runt 4-5 miljoner baserat på vad Norlén skrivit, vi kan till det leka med tanken på att en agent vill ha lite av bajen, vi säger 2-3 miljoner detta är en ren gissning sanningen kan vara 5 miljoner den kan vara ingenting. Det ger oss en affär på 20-25 miljoner, bajen säljer sedan Berisha för runt 34 miljoner med bonusar på ytterligare 5-6 miljoner, jag kan såklart ha käppätt fel om summorna men detta är vad jag landar i.

Ok, hör vad du säger och tycker fortsatt att det är verklighetsfrånvänt.

Det enda du och jag kan veta med säkerhet angående JJ var att ni hade 11 mill på kontot vid årskiftet. 11 mill med räkningar och löner att betala samt värvningar att genomföra för att täcka upp för manfallet till USA och Sydkorea. Tror inte att han behövde tona ner hur mycket pengar han hade att röra sig med direkt, det var nog väl känt internt hur situationen såg ut. Finns kanske en anledning till varför det blev stopp när han senare ville värva ytterbackar för mer än 3-4 mkr som ledde fram till det påstådda grälet mellan honom och ledningen som det ryktats om.

Angående Berisha. Till att börja med väljer du de lägsta siffror som rapporterats för köp och högsta för sälj när det är ett spann i media på både köp- och säljsummorna. Här vet vi inte vad som är rätt eller fel och det spelar mindre roll. I tillägg har du inga transaktionskostnader på försäljningen utan rena pengar rakt in på kontot. Det lär garanterat vara fel.

För att exemplifiera det orimliga i det sistnämnda så skulle detta betyda att försäljningen av Swedberg var ren vinst. Inget inköp, ingen vfk och inga agentkostnader för köpet. 50 mill eller vad ni fick rätt in på kontot? Som exempel redovisar DIF (transparent) agentkostnader på 12,7 mkr för ett transfernetto på 57,5.

Och då är vi tillbaka där vi började. Hur kan det bara ligga kvar 11 mkr på kontot när säljsummorna är rent kassaflöde in och ni i tillägg har de högsta (typ) publik- och marknadsintäkterna. Så mycket har ni inte handlat för och riktigt så stora löpande kostnader har ni inte trots att kostymen ser på tok för stor ut. Lyckligtvis för er skull behöver ni än så länge inte dra in 150 mkr per år i spelarförsäljningar för att nätt och jämt hålla näsan över ytan.

Varför Berisha såldes finns det säkert fler än en orsak till. Han lyckades inte sportsligt och definitivt inte sett till den ekonomiska insatsen. Kanske ville han hem redan efter ett par månader. Vem vet. Klart är vart fall när man läser er årsredovisning att ni aldrig hade råd med honom. Ni hade pengarna men inte råd.

Frågar du mig satsade JJ allt på att det köpet skulle ge er guldet. Med guldet (och odödlighet) skulle pengarna återbetalas med ränta. Nu blev det inte så och plan B.
Citera
2023-03-11, 15:03
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ok, hör vad du säger och tycker fortsatt att det är verklighetsfrånvänt.

Det enda du och jag kan veta med säkerhet angående JJ var att ni hade 11 mill på kontot vid årskiftet. 11 mill med räkningar och löner att betala samt värvningar att genomföra för att täcka upp för manfallet till USA och Sydkorea. Tror inte att han behövde tona ner hur mycket pengar han hade att röra sig med direkt, det var nog väl känt internt hur situationen såg ut. Finns kanske en anledning till varför det blev stopp när han senare ville värva ytterbackar för mer än 3-4 mkr som ledde fram till det påstådda grälet mellan honom och ledningen som det ryktats om.

Jo du har rätt, jag är verklighetsfrånvänd men du använder lösa forumrykten som sanningar. Kanske ska dra den om att JJ sagt upp sig på en gång när du ändå håller på, var ju det som det påstådda grälet ledde till.

Citat:
Angående Berisha. Till att börja med väljer du de lägsta siffror som rapporterats för köp och högsta för sälj när det är ett spann i media på både köp- och säljsummorna. Här vet vi inte vad som är rätt eller fel och det spelar mindre roll.

Som jag sa, det vet vi om ett år men när det kommer till köp och sign-on så är nog siffrorna rätt så jävla rätt. Du frågade vad jag baserade mitt påstående på nu har du svaret, räknade inte med att du skulle hålla med mig.

Citat:
Och då är vi tillbaka där vi började. Hur kan det bara ligga kvar 11 mkr på kontot när säljsummorna är rent kassaflöde in och ni i tillägg har de högsta (typ) publik- och marknadsintäkterna. Så mycket har ni inte handlat för och riktigt så stora löpande kostnader har ni inte trots att kostymen ser på tok för stor ut. Lyckligtvis för er skull behöver ni än så länge inte dra in 150 mkr per år i spelarförsäljningar för att nätt och jämt hålla näsan över ytan.

Därför att t.ex. sålda spelare inte alltid är rent kassaflöde in, hammarby har fortfarande 60 miljoner eller så i fordringar som kommer komma in under 2023 samt ytterligare 25 som ska in 2024 men som bokförs under 2022.

Citat:
Varför Berisha såldes finns det säkert fler än en orsak till. Han lyckades inte sportsligt och definitivt inte sett till den ekonomiska insatsen. Kanske ville han hem redan efter ett par månader. Vem vet. Klart är vart fall när man läser er årsredovisning att ni aldrig hade råd med honom. Ni hade pengarna men inte råd. .

Om utväxlingen av en spelare inte blir bra och du får chansen att ta hem en vinst på spelaren så gör man ju det, du säger att vi inte hade råd jag säger att vi valde att byta spår när chansen gavs. Kanske ska vi vara tacksamma för hur ivriga Molde var för att få loss spelaren, det kommer vi aldrig veta. Men det är skönt att snacket om att JJ jobbar hårt för att konka bajen lever vidare.
Citera
2023-03-11, 16:08
Medlem
Londons avatar
Citat:
Jo du har rätt, jag är verklighetsfrånvänd men du använder lösa forumrykten som sanningar. Kanske ska dra den om att JJ sagt upp sig på en gång när du ändå håller på, var ju det som det påstådda grälet ledde till.

Som jag sa, det vet vi om ett år men när det kommer till köp och sign-on så är nog siffrorna rätt så jävla rätt. Du frågade vad jag baserade mitt påstående på nu har du svaret, räknade inte med att du skulle hålla med mig.

Därför att t.ex. sålda spelare inte alltid är rent kassaflöde in, hammarby har fortfarande 60 miljoner eller så i fordringar som kommer komma in under 2023 samt ytterligare 25 som ska in 2024 men som bokförs under 2022.

Om utväxlingen av en spelare inte blir bra och du får chansen att ta hem en vinst på spelaren så gör man ju det, du säger att vi inte hade råd jag säger att vi valde att byta spår när chansen gavs. Kanske ska vi vara tacksamma för hur ivriga Molde var för att få loss spelaren, det kommer vi aldrig veta. Men det är skönt att snacket om att JJ jobbar hårt för att konka bajen lever vidare.

Har aldrig påstått att det är en sanning, kom inte med halmgubbar. Inte svårt dock att tro att det fanns substans bakom de ryktena när det ledde till internbox bland de som visat sig ha mest insyn och skrivit längst på era forum. Pusslet faller dessutom illa väl på plats när man ser siffrorna. Men såklart inte, bara rosa moln på bajens himmel va?

Om siffrorna du angivit stämmer rätt så jävla bra så är det ju märkligt att norsk media konsekvent har rapporterat rätt så jävla annorlunda siffror. Vilken mediarapportering som stämmer vet varken du eller jag men att ta båda extremer som fakta när det uppenbarligen finns osäkerhet i dessa är såklart naivt eller verklighetsfrånvänt. Kalla det vad du vill.

Slutligen angående er ekonomiska situation. Om era intäkter ökade i storleksordningen 150 mkr (till absolut största del beroendes på ökade spelarförsäljningar) samtidigt som er vinst bara ökade med 10 och detta inte berodde på extraordinära kostnader utan ökade fasta kostnader så behöver ni inte JJ för att sänka klubben.

Finns säkert en anledning till varför det bara låg 11 mill på kontot också för aldrig kan det väl stämma att ni hade tight med likviditet?
Citera
2023-03-12, 04:52
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Finns säkert en anledning till varför det bara låg 11 mill på kontot också för aldrig kan det väl stämma att ni hade tight med likviditet?

Du har ju redan fått anledningen förklarad för dig. Dels har vi fordringar på 52 miljoner kronor från spelartransfers som förfaller till betalning under 2023 (samt ytterligare 24 miljoner under nästa år). Vidare startar vi, till skillnad från er, vår biljettförsäljning först efter årsskiftet. Med Norléns estimat på nettointäkt per såld biljett har ytterligare 50 miljoner netto kommit in på kontot under ett par veckor i månadsskiftet januari/februari, enbart från årskorten.

Jag är verkligen ingen företagsekonomisk expert, men kan tillräckligt för att begripa att Bajen och Dif har två olika strategier där de förstnämnda i högre utsträckning än de senare återinvesterar vinsten i verksamheten (tex avlöna spelare och ledare i HTFF samt bygger upp ett av Sveriges bästa damlag, vilket i sin tur inom ett par år ska skapa oss högst sponsorintäkter i landet).

Det är naturligtvis svinviktigt att ha balans i verksamheten, och även pengar över för regniga dagar. Men är det verkligen ett självändamål att ha högst EK? Det är en genuin och inte en retorisk fråga.
Citera
2023-03-12, 09:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Du har ju redan fått anledningen förklarad för dig. Dels har vi fordringar på 52 miljoner kronor från spelartransfers som förfaller till betalning under 2023 (samt ytterligare 24 miljoner under nästa år). Vidare startar vi, till skillnad från er, vår biljettförsäljning först efter årsskiftet. Med Norléns estimat på nettointäkt per såld biljett har ytterligare 50 miljoner netto kommit in på kontot under ett par veckor i månadsskiftet januari/februari, enbart från årskorten.

Jag är verkligen ingen företagsekonomisk expert, men kan tillräckligt för att begripa att Bajen och Dif har två olika strategier där de förstnämnda i högre utsträckning än de senare återinvesterar vinsten i verksamheten (tex avlöna spelare och ledare i HTFF samt bygger upp ett av Sveriges bästa damlag, vilket i sin tur inom ett par år ska skapa oss högst sponsorintäkter i landet).

Det är naturligtvis svinviktigt att ha balans i verksamheten, och även pengar över för regniga dagar. Men är det verkligen ett självändamål att ha högst EK? Det är en genuin och inte en retorisk fråga.

Prioriterat mål bör naturligtvis vara att förbättra den del av verksamheten där man får mest sportslig utväxling på såväl kort som lång sikt. För en svensk klubb (till skillnad från PSG) kommer ju dock ekonomi oftast vara hårnålen som gör att man måste prioritera.

Så länge klubben kan bli bättre av pengarna som kommer in finns naturligtvis ett syfte med att öka ekonomin. Bara kolla på MFF som exempelvis tackade nej till Colak för att det blev för dyrt. Inte för att de inte hade pengarna för honom eller att DA vill bygga en så stor hög som möjligt för skoj skull utan för att deras ekonomi, trots överlägsen i Sverige, fortfarande inte är stor nog för att bortse från risken i den affären.

Däremot är det för stort fokus på begreppet ”EK” när man pratar klubbarnas ekonomi (utan att ta hänsyn till vad balansräkningen består av som resulterar i detta EK). DIF kommer använda delar av överskottet man dragit in till att bygga ut och renovera Kaknäs. Det kommer öka våra våra bokförda anläggningstillgångar som givetvis påverkar vårt EK. Bättre anläggning hjälper oss förhoppningsvis med att nå sportslig framgång långsiktigt men det är inget vi kan värva spelare för.

I det korta perspektivet handlar det mer om vilken likviditet man har att röra sig med. Det spekulerades kring varför Bajen var så passiva i början på fönstret (när exempelvis Bosse hämtade in BP-trion, Berg och Gracia). Att han ville vänta ut de stora fönstren var en av anledningarna som spekulerades det kring.

Kanske var det så men klart är nu att han oavsett inte hade något alternativ till att vänta. Kapital är således bra att ha, pengar när man behöver dom är ännu bättre.
Senast redigerad av London 2023-03-12 kl. 10:08.
Citera
2023-03-12, 10:27
Medlem
Julinhos avatar
Vi är sannolikt helt överens. Var mest den något raljanta tonen jag reagerade på.
Citera
2023-03-12, 12:22
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Om siffrorna du angivit stämmer rätt så jävla bra så är det ju märkligt att norsk media konsekvent har rapporterat rätt så jävla annorlunda siffror. Vilken mediarapportering som stämmer vet varken du eller jag men att ta båda extremer som fakta när det uppenbarligen finns osäkerhet i dessa är såklart naivt eller verklighetsfrånvänt. Kalla det vad du vill.

Vilka siffror är det som nämnts i Norge då som är rätt så jävla annorlunda? Jag har ingen koll på den norska rapporteringen så dela gärna med dig. Du får gärna göra din egen slutsats med tanke på hur fel du tycker jag har.

Citat:
Slutligen angående er ekonomiska situation. Om era intäkter ökade i storleksordningen 150 mkr (till absolut största del beroendes på ökade spelarförsäljningar) samtidigt som er vinst bara ökade med 10 och detta inte berodde på extraordinära kostnader utan ökade fasta kostnader så behöver ni inte JJ för att sänka klubben.

Ökade fasta kostnader kan också vara baserade på att man vet om ökade kommande intäkter, det vet ju varken du eller jag men fint att du oroar dig för oss. Jag är inte speciellt orolig baserat på denna årsredovisning, visar det sig att jag har fel i framtiden får jag ju såklart käka upp det.

Citat:

Jag kan inget alls om kassaflöden och om klubbens behov av likvida medel så du frågar fel person, troligtvis har det att göra med att vi släpper säsongskorten efter årslutet istället för innan som många andra gör.
Citera
2023-03-12, 13:25
Medlem
Londons avatar
Citat:
Vilka siffror är det som nämnts i Norge då som är rätt så jävla annorlunda? Jag har ingen koll på den norska rapporteringen så dela gärna med dig. Du får gärna göra din egen slutsats med tanke på hur fel du tycker jag har.

Ökade fasta kostnader kan också vara baserade på att man vet om ökade kommande intäkter, det vet ju varken du eller jag men fint att du oroar dig för oss. Jag är inte speciellt orolig baserat på denna årsredovisning, visar det sig att jag har fel i framtiden får jag ju såklart käka upp det.

Jag kan inget alls om kassaflöden och om klubbens behov av likvida medel så du frågar fel person, troligtvis har det att göra med att vi släpper säsongskorten efter årslutet istället för innan som många andra gör.

https://www.tv2.no/sport/fotball/ber...-han/15451762/

30 i sälj plus upp till sju extra i bonus avhängt hur det går för Molde i Europa. 21 från samma media i köp. Därtill sign on + agentkostnader. Runt nollan eller strax bättre med uppsida på bonusen således om de uppgifterna stämmer.

Era intäkter kommer styvt från publik, spons och spelarförsäljningar. Publiken ligger ni nära max för vad ni kan räkna på (om ni inte planerar att markant höja biljettpriserna) och detsamma gäller spons. Givetvis finns mer att hämta på marginalen men inget som motiverar en kraftigt ökad kostnadsbas.

Tar ni er ut i Europa väntar nya intäkter och ökade publikintäkter men det är något som en ekonomiansvarig aldrig någonsin skulle budgetera för i er situation (alltså ta för givet att det kommer ske). Kanske proaktivt bör förtydliga att ingen ekonomiansvarig skulle budgetera det för oss heller om du läser det som att jag menar Bajen specifikt.

Spelarförsäljningarna är vad som sticker ut omsättningsmässigt 2022 och självklart budgeterar ni inte för 150 mkr i spelarförsäljningar årligen framöver heller. Likviditet är inte svårare än vad den betyder för privatekonomin. Du kan sitta på en fastighet värd hundratals miljoner och fortfarande inte ha råd med Netflix om du inte har kassaflöde och likviditet.

Ha en fortsatt fin söndag och lycka till imorgon, nu blir det uppladdning inför nöff-nöff!
Citera
2023-03-12, 13:52
Citat:

Men herregud, ge dig. Du kan ju ingenting om bokföring, det är helt uppenbart.

Vi har kanske cashat Mikkelsen och Djukanovic, vem vet och vem bryr sig? Vi har 116 miljoner i eget kapital oavsett vad som låg i kassan på nyårsafton.

Kassaflödet är irrelevant i en branch där man mestadels handlar på krita och har fodringar, och där man kan räkna in 50+ miljoner i cash efter årsskiftet i säsongsplåtar. Kassaflödet borde vara en bra bit över 60 miljoner nu och mer lär det bli när biljetter säljs.

*edit*
Två på den bollen, men som du tjatar så kan du gått få det förklarat en gång till.
Senast redigerad av se_där... 2023-03-12 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in