2025-08-30, 12:46
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ayari och JKA lär ju inte hinna säljas innan året är slut. Den enorma kostnadsmassan tickar dock på för varje dag, och behöver finansieras på något sätt.

Ja, något jag flaggat för i över ett års tid trots spott och spä från folk som inte ville höra sanningen. Aik hade (borde) kunnat styra om skutan tidigare och undvika det man nu upplever.

Berntsen hade dessutom mage att sitta i live sändningen och säga typ att Aik får skylla sig själva att man inte gjorde 2-3 av allsvenskans största värvningar när fönstret öppnade och man låg 2 poäng efter förstaplatsen.
Det finns prestationsbaserade bonusar kopplade till båda spelarna fattar du väl ditt jävla mongo.
Citera
2025-08-30, 12:49
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det finns prestationsbaserade bonusar kopplade till båda spelarna fattar du väl ditt jävla mongo.
*Skrev han argt samtidigt som han sög på sin tors hammare i halsbandet*

Puss Teu.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-08-30 kl. 13:19.
Citera
2025-08-30, 13:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
*Skrev han argt samtidigt som han sög på sin tors hammare i halsbandet*

Puss Teu.
Kände du dig stolt över det där inlägget eller? Du vill inte göra ett nytt försök? Du skulle kanske kunna teama upp med någon som befinner sig lite högre upp på matkedjan så du kan leverera något med lite sting?
Citera
2025-08-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ayari och JKA lär ju inte hinna säljas innan året är slut. Den enorma kostnadsmassan tickar dock på för varje dag, och behöver finansieras på något sätt.

Ja, något jag flaggat för i över ett års tid trots spott och spä från folk som inte ville höra sanningen. Aik hade (borde) kunnat styra om skutan tidigare och undvika det man nu upplever.

Berntsen hade dessutom mage att sitta i live sändningen och säga typ att Aik får skylla sig själva att man inte gjorde 2-3 av allsvenskans största värvningar när fönstret öppnade och man låg 2 poäng efter förstaplatsen.

Precis som teu skrev i mindre smickrande ordalag så syftar jag på dom prestations baserade klausulerna.

Att ekonomin är körig är det ingen som ifrågasätter.

Ja herregud, Berntsen är verkligen tokig, älskar på ett sätt tanken om att bara köra full gas och koppla bort bromsen men det är uppenbart vart det hade landat med honom kvar vid rodret
Citera
2025-08-30, 13:34
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
...så syftar jag på dom prestations baserade klausulerna.
Ayaris prestationsbaserade klausuler bör väl ha löst ut vid det här laget? Han gjorde väl en bra säsong förra året?

JKA kan ju ha klausuler, men han behöver ju spela tillräckligt mycket för Bayern Munchen för att dom skall lösa ut först, och det är väl långt ifrån säkert att så sker redan i höst?
BP hade väl även en ganska hög VFK och den kan mycket väl gälla dessa eventuella pengar också. Bara som en fotnot alltså.
Citera
2025-08-31, 13:16
Medlem
HUR ska AIK klara det här???
Hur ska de kunna täcka driftskostnaderna till nästa svenska fönster öppnar??? Om de inte säljer någon/några nu innan utlänska fönster stänger alltså.
1. ca 90 miljoner driftsunderskott per år :2 = ca 45 miljoner som behöver täckas. Det behövs ju pengar till att kunna hålla igång verksamheten t ex löner...
(En del av siffrorna har jag tagit ur huvudet, så rätta mig gärna. Då ni har mer rätt alltså

2. I slutet av Q2 verkar det ha funnits bara ca 7 miljoner i kassan.
(EK minus bokfört spelarvärde, som en supporter sa var ca 26 miljoner.)

Citat:
Ja herregud, Berntsen är verkligen tokig, älskar på ett sätt tanken om att bara köra full gas och koppla bort bromsen men det är uppenbart vart det hade landat med honom kvar vid rodret
Det verkar de göra fortfarande de verkar handla upp varenda krona de får tag i!
3. För de har väl handlat för ungefär lika mycket som de sålt för?
(Jag har ingen aning om vad Aik fick för Laan.)
Jag TRODDE de skulle försöka lösa det då det sas att det var bud på Saletros, MEN då sa en AIK-ledare att de siktar på att INTE sälja honom nu!
Någon supporter kontrade med att det finns andra att sälja, MEN ingen av dem är väl såld? fastän det gått nästan 2 månader...

4. En del verkar tro att Isakspengar ska täcka allt, MEN det är väl mycket mindre än vad som behövs?
Det har pratats om 13,5 miljoner och 40 miljoner in, men 75 % av det ska ju gå till ungdomsverksamheten...

5. Nyemision.
MEN det är INTE så enkelt som en supporter tror, eftersom Aik måste uppfylla 51% regeln.
Vid årsskiftet hade man 53 %, plus insamlingen på 6-8 miljoner plussar väl på den procenten,
men det är ändå litet utrymme för riktad emision till investerare...

6. Har jag glömt någon inkomstmöjlighet som inte togs med då de budgeterade driftsunderskottet?
Citera
2025-08-31, 13:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Citat:

Det verkar de göra fortfarande de verkar handla upp varenda krona de får tag i!

Här får jag försvara Aik lite.
Om man lyssnar på Söderberg (vilket inte alla gör...) så är det tydligt att dom till slut lade om rodret. Dom har satsat på ungt och billigt till stor del i sommar, det går inte att blunda för.
Men jag förstår att du tänker på den här finnen som man la 11 miljoner på. Men du kan inte blunda för övriga budgetvärvningar dom gjort.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-08-31 kl. 13:54.
Citera
2025-08-31, 15:10
Medlem
Citat:
Här får jag försvara Aik lite.
Om man lyssnar på Söderberg (vilket inte alla gör...) så är det tydligt att dom till slut lade om rodret. Dom har satsat på ungt och billigt till stor del i sommar, det går inte att blunda för.
Men jag förstår att du tänker på den här finnen som man la 11 miljoner på. Men du kan inte blunda för övriga budgetvärvningar dom gjort.
Ja jag har sett det, men de har ju inte råd att värva, eftersom de inte har pengar, för även om spelare är Bosman brukar det vara sign on, och även om det inte är det, ska de nya ha löner.
De pratar om att lönekostnaderna kommer att minska i VINTER för att kontrakt upphör, men de behöver ju klara sig tills dess.
Aik behöver SÄLJA från startelvan...
Citera
2025-09-02, 15:08
Medlem
Hur fungerar egentligen solidaritetsersättningen? Är det pengar rakt in i fickan eller är det pengar man får utbetalda i samma takt som säljande klubb får sina pengar(många försäljningar har uppdelad avbetalning)? Är pengarna villkorade att gå till talangutveckling och ungdomsverksamhet så som UEFA:s dito eller finns något annat i det finstilta?
Citera
2025-09-02, 15:11
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hur fungerar egentligen solidaritetsersättningen? Är det pengar rakt in i fickan eller är det pengar man får utbetalda i samma takt som säljande klubb får sina pengar(många försäljningar har uppdelad avbetalning)? Är pengarna villkorade att gå till talangutveckling och ungdomsverksamhet så som UEFA:s dito eller finns något annat i det finstilta?
Här är en bra tråd:
https://x.com/andersnorlen/status/1962763241467084875
Citera
2025-09-02, 15:21
Medlem
Citat:
Här är en bra tråd:
https://x.com/andersnorlen/status/1962763241467084875

Tackar. Så jag tolkar det som pengarna åtminstone är ovillkorade. AIK:s 25/75-fördelning är bara för att han gick från U till A som är delvis skiljda?
Citera
2025-09-02, 15:26
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tackar. Så jag tolkar det som pengarna åtminstone är ovillkorade. AIK:s 25/75-fördelning är bara för att han gick från U till A som är delvis skiljda?
Föreningen vill nog gärna ha de pengarna, då dom gissningsvis har massa visioner om bättre faciliteter för deras verksamhet. Eller är det en orimlig tanke?

Hur Aik väljer att göra återstår väl att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in