2025-02-22, 05:30
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
IFK Göteborg ser ut att vara på grön kvist igen. Kanske var höstens/vinterns haveri rock bottom?

https://fotbolldirekt.se/allsvenskan...r-rejal-vinst/

Det är en mycket fin grundplåt att stats mot toppen ifrån. Men kommer man köra i diket igen?

Inte att glömma att Blåvitt var rika på 90-talet pga Champions Leauge pengar. De var överlägset rika i Sverige på den tiden. Endå körde de ner i diket även då. Pengar och Blåvitt verkar inte gå ihop.
Citera
2025-02-22, 05:33
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Värnamo-kris? Inte ekonomiskt, då dom dubblar sitt eget kapital upp till 16 miljoner enligt sin lokalblaska.

Säljer dom Wenderson för en bra slant lär det öka.
Citera
2025-02-22, 07:13
Medlem
Citat:
Spelarförsäljningar och 35% högre omsättning än året innan drivet av detta är det som nämns om Värnamo. I det fallet verkar journalisten i fråga fått ta del av årsredovisningen i förväg.

I Norrköpings fall är det folk med insyn som läckt och inga direkta detaljer bakom.

Ok. Tack för info.

(ibland gör lokala journalister ett bra grävjobb)
Citera
2025-02-22, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
MFF har 764 miljoner i eget kapital.

https://fotbolltransfers.com/nyheter...iljoner/198112

Citat:
Inte att glömma att Blåvitt var rika på 90-talet pga Champions Leauge pengar. De var överlägset rika i Sverige på den tiden. Endå körde de ner i diket även då. Pengar och Blåvitt verkar inte gå ihop.

Jo, Blåvitt dränerade snabbt sin kassa när de panikvärvade dyrt, och de verkar inte ha lärt sig nånting.

Men MFF skulle faktiskt snabbt kunna komma i samma situation. Räcker med några felbeslut, lite sportsliga motgångar, och några panikvärvningar som slår fel, så kan t ex 250 milj försvinna i ett nafs och en negativ trend har skapats. För att ha ett verksamhetsminus på över 80 milj per säsong exkl spelaraffärer är faktiskt ganska saftigt. (För visst tolkar jag det rätt?. 63 milj plus, varav 145 milj spelarförsäljningar = 82 milj minus)
Citera
2025-02-22, 08:47
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Är inte så mycket för resonemang "det har hänt förut, därför kommer det hända igen".

Man tycker ju att dom borde lärt sig.
Citera
2025-02-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har du någon info om vad som ligger bakom siffrorna eller är det än så länge bara rubriker och sista raden utan detaljer?

(är nyfiken på t ex hur mycket av Norrköpings minus som beror på deras stora satsning på damlaget som hade uppåt 40 proc publiktapp 2024, men även vissa andra detaljer är intressanta)

Satsningen på damlaget tror jag är en väldigt lite del av den ekonomisk förlusten. Det största problemet är förstås att vi inte lyckats sälja spelare senaste åren. Vi har varje år behövt sälja för 20-30 miljoner bara för att gå runt. Vår marknadsavdelning har även länge varit bland de minst framgångsrika i Allsvenskan när det gäller att sälja in varumärket IFK Norrköping. De senaste åren kan jag förstå om det har varit svårt att sälja in ett sjunkande skepp men under andra halvan av 2010-talet borde de kunnat bygga upp en mycket bättre grund. Men med det sagt är jag också nyfiken på hur det är möjligt att gå 40 miljoner back med det lag och organisation som finns.
Citera
2025-02-23, 10:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Har du någon info om vad som ligger bakom siffrorna eller är det än så länge bara rubriker och sista raden utan detaljer?

(är nyfiken på t ex hur mycket av Norrköpings minus som beror på deras stora satsning på damlaget som hade uppåt 40 proc publiktapp 2024, men även vissa andra detaljer är intressanta)
Notera att Hammarbys damlag som ändå lär har betydligt större budget än Norrköpings dito, hade en budget på 25M. Ska vi gissa att Norrköpings budet ligger på 15M? Ett plus/minus resultat på en sådan budet borde vara max 1-2 miljoner?
Citera
2025-02-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobola
Satsningen på damlaget tror jag är en väldigt lite del av den ekonomisk förlusten. Det största problemet är förstås att vi inte lyckats sälja spelare senaste åren. Vi har varje år behövt sälja för 20-30 miljoner bara för att gå runt. Vår marknadsavdelning har även länge varit bland de minst framgångsrika i Allsvenskan när det gäller att sälja in varumärket IFK Norrköping. De senaste åren kan jag förstå om det har varit svårt att sälja in ett sjunkande skepp men under andra halvan av 2010-talet borde de kunnat bygga upp en mycket bättre grund. Men med det sagt är jag också nyfiken på hur det är möjligt att gå 40 miljoner back med det lag och organisation som finns.

Citat:
Notera att Hammarbys damlag som ändå lär har betydligt större budget än Norrköpings dito, hade en budget på 25M. Ska vi gissa att Norrköpings budet ligger på 15M? Ett plus/minus resultat på en sådan budet borde vara max 1-2 miljoner?

Nja, det har ju varit svårt att veta hur mycket minus damlagen går, eftersom flera klubbar mörkar marknadsintäkter och redovisar det mesta centralt eller som "herrintäkter". Däribland t ex Hammarby och Norrköping. Hammarby dam gick ju sannolikt inte drygt 14 milj back 2023 och Norrköping gick sannolikt inte back med nästan 7 milj 2023 (se länk), men ingen verkar veta de korrekta siffrorna. Hammarby med WCL gick säkert bättre 2024 trots publiktappet på ca 40%, men Norrköping gick rimligen mer back 2024 då de tappade drygt 35% av sin publik. Men mer än 6,9 milj back? Ingen aning, eftersom siffrorna för 2023 inte är verklighetskorrekta, men med tanke på att löner etc nog var högre 2024 än 2023 så kan nog Norrköpings damlag gått över 5 milj back. Eller 8-10 milj back eller kanske plus? Nej, något av det sista tror jag inte. Fast vore intressant att veta istället för att göra kvalificerade gissningar, men vi får väl se om klubbarna fortsätter mörka intäkter eller om de började särredovisa allt 2024.

https://www.svenskfotboll.se/49ef2b/...nskan-2023.pdf
Senast redigerad av Burkgurka 2025-02-23 kl. 11:57.
Citera
2025-02-23, 11:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Nja, det har ju varit svårt att veta hur mycket minus damlagen går, eftersom flera klubbar mörkar marknadsintäkter och redovisar det mesta centralt eller som "herrintäkter". Däribland t ex Hammarby och Norrköping. Hammarby dam gick ju sannolikt inte drygt 14 milj back 2023 och Norrköping gick sannolikt inte back med nästan 7 milj 2023 (se länk), men ingen verkar veta de korrekta siffrorna. Hammarby med WCL gick säkert bättre 2024 trots publiktappet på ca 40%, men Norrköping gick rimligen mer back 2024 då de tappade drygt 35% av sin publik. Men mer än 6,9 milj back? Ingen aning, eftersom siffrorna för 2023 inte är verklighetskorrekta, men med tanke på att löner etc nog var högre 2024 än 2023 så kan nog Norrköpings damlag gått över 5 milj back. Eller 8-10 milj, men det tror jag inte. Fast vore intressant att veta istället för att göra kvalificerade gissningar, men vi får väl se om klubbarna fortsätter mörka intäkter eller om de började särredovisa allt 2024.

Jag står fast vid mitt inlägg. Kostnaderna för damerna är marginella jämfört med herrarna.

Gick deras damer öht back så var det någon enstaka miljon, max tre.
Citera
2025-02-23, 12:07
Medlem
Citat:
Jag står fast vid mitt inlägg. Kostnaderna för damerna är marginella jämfört med herrarna.

Gick deras damer öht back så var det någon enstaka miljon, max tre.

Jo, du kan ha rätt. Att de bara skulle haft intäkter på ca 4,5 milj 2023 är ju osannolikt och de kanske gick plus 2023 och inte i närheten av de minus 6,9 miljoner man redovisade. Hur som helst så tycker jag alla klubbar borde särredovisa så man slipper gissa.
Citera
2025-02-23, 13:30
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Värnamo-kris? Inte ekonomiskt, då dom dubblar sitt eget kapital upp till 16 miljoner enligt sin lokalblaska.
Antagligen jättebra för intresset och intäktssidan att spela alla hemmamatcher på plast på bortaplan i Borås. Sällan man sett så tydlig avstigningskandidat.
Citera
2025-02-24, 19:57
Medlem
Citat:
Nja, det har ju varit svårt att veta hur mycket minus damlagen går, eftersom flera klubbar mörkar marknadsintäkter och redovisar det mesta centralt eller som "herrintäkter". Däribland t ex Hammarby och Norrköping. Hammarby dam gick ju sannolikt inte drygt 14 milj back 2023 och Norrköping gick sannolikt inte back med nästan 7 milj 2023 (se länk), men ingen verkar veta de korrekta siffrorna. Hammarby med WCL gick säkert bättre 2024 trots publiktappet på ca 40%, men Norrköping gick rimligen mer back 2024 då de tappade drygt 35% av sin publik. Men mer än 6,9 milj back? Ingen aning, eftersom siffrorna för 2023 inte är verklighetskorrekta, men med tanke på att löner etc nog var högre 2024 än 2023 så kan nog Norrköpings damlag gått över 5 milj back. Eller 8-10 milj back eller kanske plus? Nej, något av det sista tror jag inte. Fast vore intressant att veta istället för att göra kvalificerade gissningar, men vi får väl se om klubbarna fortsätter mörka intäkter eller om de började särredovisa allt 2024.

Jag håller dock med dig om att det borde kunna presenteras separat så man ser vad respektive del verkligen kostar. Jag tror det är viktigt för att ha transparens. En vinst eller förlust på 5 miljonerna för damerna är egentligen inte vad som ska avgöra om man ska fortsätta satsningen. Det borde finnas andra värden och framtidsplaner som är mer avgörande men för att diskussioner ska kunna föras på rätt grunden känns det viktigt att man kan se vad satsningen kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in