Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-27, 16:21
  #1
Medlem
CaptainCapslocks avatar
Kom igår hem efter att ha varit borta i lite mer än en vecka. Till min förvåning så funkade inte min dator som den skulle. När jag stänger på datorn kommer det ett konstigt surrande från vad jag misstänker är psu:n men också ett mindre inte lika frekvent ljud från moderkortet antagligen cpu:n? Dioden för dvd-läsaren blinkar men det kommer inget ljus från dioden som indikerar om datorn är på eller inte. Någon som har en aning om vad som är felet? Har som sagt inte rört datorn på över en vecka och den funkade prima innan jag åkte. Var ganska fullt med damm i datorn och framförallt psu-fläkten, vilket jag dammsög bort. Kan också tillägga att skärmen bara står i standby och verkar inte ta upp någon signal från datorn.

Tack på förhand!
Citera
2010-02-27, 18:19
  #2
Medlem
LazerFlips avatar
Har du kollat om några sladdar har glapp/ trillat ut?
Citera
2010-02-27, 18:40
  #3
Medlem
Du dammsög datorn? Då har du antagligen fått in statisk elektricitet i datorn. Man ska aldrig dammsuga en dator

Testa delarna var för sig för att se vad som är sönder.
Citera
2010-02-27, 21:05
  #4
Medlem
CaptainCapslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazerFlip
Har du kollat om några sladdar har glapp/ trillat ut?

Ja, allt verkar sitta i som det ska, har ju som sagt inte rört datorn sen sist.

Citat:
Ursprungligen postat av henkann
Du dammsög datorn? Då har du antagligen fått in statisk elektricitet i datorn. Man ska aldrig dammsuga en dator

Testa delarna var för sig för att se vad som är sönder.

Problemet fanns innan jag dammsög. Testat att byta ramminnen utan resultat, och har tyvärr inget extra nätaggregat att tillgå för tillfället.
Citera
2010-02-27, 21:08
  #5
Medlem
maitans avatar
Fick samma problem i höstas. Fick ett nytt nätaggregat och det funkade igen!
Citera
2010-02-27, 21:14
  #6
Medlem
pan.pans avatar
Har någon hört talas om statisk elektricitet och anledningen till varför man använder ESD skydd?
Citera
2010-03-02, 21:20
  #7
Medlem
pan.pans avatar
Jag tar det som ett nej-.-
Citera
2010-03-02, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkann
Du dammsög datorn? Då har du antagligen fått in statisk elektricitet i datorn. Man ska aldrig dammsuga en dator

Testa delarna var för sig för att se vad som är sönder.

Beror på dammsugare och tillbehör till den finns dammsugare som man kan dammsuga datorer med.
Jag dammsuger min utanproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback