Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-26, 11:10
  #37
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Bumpar en hyfsat död tråd pga nyligen hittat Slavoj.

Jag läste precis ut de farliga drömmarnas år och har därefter frossat i föredrag. Hittar dock bara en svensk podd som diskuterar hans verk snarare än hans person.
https://soundcloud.com/uppgangochfal...neboende-logik

Önskar nu ytterligare tips samt en förfrågan kring boken Violence från 2008. Utifrån vad de säger i podden så verkar den vara hyfsat daterad?
Skulle ni säga att den är läsvärd?

Tycker att "Först som tragedi..." var läsvärd (http://www.tankekraft.com/bocker/for...edan-som-fars/). Har läst ytterligare några av hans böcker, exvis den om Lacan, men tyvärr inte "Violence".
Citera
2018-10-22, 03:41
  #38
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Bumpar en hyfsat död tråd pga nyligen hittat Slavoj.

Jag läste precis ut de farliga drömmarnas år och har därefter frossat i föredrag. Hittar dock bara en svensk podd som diskuterar hans verk snarare än hans person.
https://soundcloud.com/uppgangochfal...neboende-logik

Önskar nu ytterligare tips samt en förfrågan kring boken Violence från 2008. Utifrån vad de säger i podden så verkar den vara hyfsat daterad?
Skulle ni säga att den är läsvärd?
Det beror ju helt på vad du vill ha?
Vill du ha mer av den Zizek som populärvänstern mest tilltalas av är Först som tragedi sedan som fars och/eller Living in the End Times bra val. Vill du ha mer teoretiskt tunga böcker är istället The Ticklish Subject, Less Than Nothing eller The Parallax View, eller varför inte hans genombrottsverk The Sublime Object of Ideology att föredra.

Hans bok om Lacan gillade jag inte. Då är t.ex. den här boken mycket bättre:
https://www.routledge.com/Jacques-La.../9780415256179

För övrigt så känns Zizek lite daterad själv.
Hans zenit är över, och han är i dalande sedan några år.
Citera
2019-01-11, 15:45
  #39
Medlem
Like A Thief In Broad Daylight • Slavoj Žižek

Något att ha?
Citera
2020-01-23, 14:38
  #40
Medlem
slavoj zizek vem är han?

Någon som vet mer om denna märkliga man som nu ska prata i Malmö?
Komunist, kapitalist eller helt enkelt en filosof?
Citera
2020-01-23, 14:42
  #41
Medlem
Är han läsvärd?
Såg lite på you tube när han pratade lite udda underhållande.
Citera
2020-01-23, 15:49
  #42
Medlem
Skugg4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Någon som vet mer om denna märkliga man som nu ska prata i Malmö?
Komunist, kapitalist eller helt enkelt en filosof?

Han är väl en blandning av allt möjligt, däremot är han väldigt kritiskt mot kapitalism. En renodlad kommunist skulle jag inte se honom som heller. Minns inte riktigt vart, men jag hörde honom nämna att han kategoriserar sig själv som Marxist mest för att provocera. Om man t.ex. tittar på debatten mellan honom och Jordan Peterson, där Marx läror debatteras, syns ganska tydligt att han inte är expert inom ämnet. Peterson tar upp massa argument som Marx redan bemötte men som Zizek inte har något tydligt svar på.

Hursomhelst, jag tycker hans idéer är intressanta just för att han är så diffus och odefinierbar. I en tid där identitetspolitik är så framträdande kan det vara skönt att höra sådana röster.
__________________
Senast redigerad av Skugg4n 2020-01-23 kl. 16:08.
Citera
2020-01-23, 16:46
  #43
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Jag älskar Slavoj. Hört en del klipp med honom och han är sannerligen mycket intressant.
Citera
2020-11-30, 01:15
  #44
Avstängd
Framstående intellektuell eller flamsig pratkvarn?


Prova komiker

https://www.youtube.com/watch?v=a5yoqjABeBM
Citera
2020-11-30, 16:39
  #45
Medlem
Mjälls avatar
Ärkesofist och kryptokommunist som är populär enbart för att folk försöker göra sig märkvärdiga genom att stå ut med hans horribla röst.

Sry men så är det
Citera
2023-05-28, 20:37
  #46
Medlem
Lofns avatar
Har råkat på denna man då man slösurfat youtube. Har ett par gånger försökte lyssna på vad han säger men han har svårt att få fram sin poäng, hans engelska är dålig och hans uttal så illa att man inte orkar lyssna. Hur denne man kan vara populär är ett mysterium. Mycket riktigt verkar det vara många som har samma intryck av honom som jag själv in denna tråd.
Citera
2024-02-09, 07:43
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Har råkat på denna man då man slösurfat youtube. Har ett par gånger försökte lyssna på vad han säger men han har svårt att få fram sin poäng, hans engelska är dålig och hans uttal så illa att man inte orkar lyssna. Hur denne man kan vara populär är ett mysterium. Mycket riktigt verkar det vara många som har samma intryck av honom som jag själv in denna tråd.

Han är väl främst populär bland " kommunister", själv klarar jag inte av att höra på honom alls.

De han inspirerat enlig en wikipediaartikel om honom är ju just vänstermänniskor av den värre sortens.

Såg att en del i ett kommentarsfält där de flesta kommenterade hans spottande skrev att han var vår tids största tänkare... Det säger en hel del om våran samtid.

Hans kanske skriver jätteintressanta böcker enligt vissa men hans idol Marx har ju skrivet två av de sämsta böckerna jag läst så jag tror att det tom är roligare att läsa de tråkigaste delarna av gamla testamentet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback