Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-25, 22:34
  #1
Medlem
Slashcares avatar
Söker tips om en fackförening som inte riktar sig till någon speciell yrkesgrupp. Som ungdom med väldigt varierande jobb under korta perioder är det svårt att låsa sig fast vid ett specifikt fack, så hade velat ha nått som fungerar all-round.

Förslag någon?
Citera
2010-02-25, 23:17
  #2
Medlem
wildhorsess avatar
Fackföreningar i Sverige organiserar inte efter yrkesgrupper – till skillnad från t.ex. England, utan efter branschtillhörighet. Fackens egna stadgar föreskriver vanligtvis att medlemskap förutsätter yrkesverksamhet inom det egna avtalsområdet.

Såväl LO som TCO har upprättat organisationsplaner för medlemsförbunden om hur de ska organisera sig för att undvika intern strid om medlemstillhörigheten.

Principen är att du skall organisera dig i det förbund där du har din huvudsakliga sysselsättning inom.
Citera
2010-02-26, 00:16
  #3
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Fackföreningar i Sverige organiserar inte efter yrkesgrupper – till skillnad från t.ex. England, utan efter branschtillhörighet. Fackens egna stadgar föreskriver vanligtvis att medlemskap förutsätter yrkesverksamhet inom det egna avtalsområdet.

Såväl LO som TCO har upprättat organisationsplaner för medlemsförbunden om hur de ska organisera sig för att undvika intern strid om medlemstillhörigheten.

Principen är att du skall organisera dig i det förbund där du har din huvudsakliga sysselsättning inom.
Tack för anvisning av fel ordval, lektionen i fack-vetenskap och noll tillförande.

Samma som Alfa-kassan som har en inriktning på ungdomar oavsett branch undrar jag om det finns någon fackförening som inte prioriterar branchen högst. Borde rimligen finnas många i åldrarna 18-25 som har ständigt växlande arbeten som vill men kan inte binda sig till något fack eftersom de möjligen snart ska byta arbetsområde helt. Och under sådana arbetsförhållanden vore det kanske inte fel med facklig representation..?

Jag vet att detta inte är principen för hur facken fungerar och är uppbyggda, det är därför jag frågar efter om det finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback