Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-25, 20:10
  #1
Medlem
Som topic, om jag söker ett jobb via ett bemanningsföretag, bör jag följa upp ansökan till dem, eller lägga krutet på de jag kan kontakta arbetsgivaren direkt på?
Citera
2010-02-25, 20:33
  #2
Medlem
PimpsDelites avatar
Det är bemanningsföretaget som anställer dig och det är dem du ska kontakta när du ansöker om tjänsten.
Citera
2010-02-25, 22:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpsDelite
Det är bemanningsföretaget som anställer dig och det är dem du ska kontakta när du ansöker om tjänsten.

Jo, men är det inte företagen som bestämmer vilka de vill ha? Känns som att när man ringer till dem pratar man med någon sekreterare eller liknande med liten till ingen kontakt med företaget.
Citera
2010-02-25, 23:58
  #4
Medlem
Företaget pratar med bemanningsföretaget och dem har en typ av intervju där bemanningsföretaget frågar vad dem vill ha för en person, utbildning osv. Bemanningsföretagen skriver sedan ut en annons eller så söker dem själv efter arbetslösa personer på deras egen sida eller på arbetsförmedlingen. Därefter så anställs dem personerna som passar för yrket.

Företaget vill inte ha något med ansökningarna att göra.
Citera
2010-02-26, 10:54
  #5
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolframkarbid
Som topic, om jag söker ett jobb via ett bemanningsföretag, bör jag följa upp ansökan till dem, eller lägga krutet på de jag kan kontakta arbetsgivaren direkt på?

Definitivt hålla dig till bemanningsföretaget. Det är ganska vanligt att det inte anges vem det är som söker personal, det vill dom inte avslöja innan de har valt ut kandidaterna. Att kontakta företaget direkt är ingen idé, det finns en orsak till att de använder sig av bemanningsföretag - de vill inte hålla på med skiten själva. Dels är det enormt arbete att gå igenom hundratals CV:s och genomföra intervjuer, dels (framförallt om det gäller vikariat) vill man inte bli sittande med anställda som man sen inte kan bli av med. Exempelvis Pharmacia tar numera bara in vikarier via Proffice, helt enkelt för att man slipper allt administrativt arbete.
__________________
Senast redigerad av George Wittig 2010-02-26 kl. 11:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback