• 1
  • 2
2010-02-25, 11:50
Bannlyst
I kommunen där jag bor har vi självavläsning av vattenmätarna. Man skall alltså själv läsa av mätaren och skriva ner mätarställningen och skicka in till kommunen. Sen jag skaffade en bubbelpool har vattenförbrukningen ökat rejält och ligger nu ca: 100kbm över den beräknade årsförbrukningen. Och eftersom jag inte har lust att göda den giriga kommunen med mer pengar än nödvändigt undrar jag om det går att komma undan med att fuska och ange en lägre siffra än vad mätaren egentligen står på? Eller finns det något sätt dom kan kolla upp detta även fast det är jag själv som läser av mätaren?
Citera
2010-02-25, 12:01
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Och eftersom jag inte har lust att göda den giriga kommunen med mer pengar än nödvändigt undrar jag om det går att komma undan med att fuska och ange en lägre siffra än vad mätaren egentligen står på? Eller finns det något sätt dom kan kolla upp detta även fast det är jag själv som läser av mätaren?

Inga problem att göra så. Kommunen kan inte se på något annat sätt än på ditt rapportkort.

Tänk på att du skjuter problemet framför dig bara. Du kommer inte slippa betala för vattnet du använder, men du kan skjuta fram det.
Citera
2010-02-25, 12:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Dock bör man tänka på att nån gång, typ vart tredje år så skickar kommunen ut personal för så kallad "Verklig avläsning". Inte så roligt att få i bakhuvet om du myglat att du förbrukar mindre än vad du egentligen gjort..
Citera
2010-02-25, 12:10
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Dock bör man tänka på att nån gång, typ vart tredje år så skickar kommunen ut personal för så kallad "Verklig avläsning". Inte så roligt att få i bakhuvet om du myglat att du förbrukar mindre än vad du egentligen gjort..

Så är det.

Då lär dom kräva diffen i en klumpsumma. Mer än så lär inte hända eftersom du alltid kan hävda att du använt väldigt mycket vatten den senaste tiden. Om dom inte kommer dagen efter du har skickat in rapportkortet, då.
Citera
2010-02-25, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Är det så i alla kommuner att dom kommer och tittar själva ibland?
Citera
2010-02-25, 12:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:

Nej. På en del ställen sker ingen avstämning förrän mätaren skall bytas eller om huset säljs.
Citera
2010-02-25, 12:25
Medlem
eiskalls avatar
Citat:

För eller senare måste ju någon kolla, annars lär det inte bli mycket vatten betalt
Citera
2010-02-25, 12:39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
För eller senare måste ju någon kolla, annars lär det inte bli mycket vatten betalt

Förr eller senare så säljs de flesta hus, och den som köper huset är förstås mån om att få börja på rätt mätarställning.
Citera
2010-02-25, 18:21
Medlem
SparkMans avatar
För några år sedan hörde jag att man kan parallellkoppla ett till rör vid vattenmätaren, då "minskar" förbrukningen

Är inte rörmokare så kan inte svara på om det går eller är lätt. Om det är möjligt så var bara noga med att koppla bort skiten innan någon kommer och gör en avläsning
Citera
2010-02-25, 18:33
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
För några år sedan hörde jag att man kan parallellkoppla ett till rör vid vattenmätaren, då "minskar" förbrukningen

Är inte rörmokare så kan inte svara på om det går eller är lätt. Om det är möjligt så var bara noga med att koppla bort skiten innan någon kommer och gör en avläsning

Rätt säker på att man måste koppla av vattnet "i gatan" om man ska göra något sådant, samt dölja det väldigt väl.. man får väl inte koppla in någonting innan själva mätaren.

kan tänka mig att man kan göra något med impellern på mätaren så den inte snurrar så förbannat, men det finns redan trettio trådar om det redan, så det är nog bäst att söka.
Citera
2010-02-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
Rätt säker på att man måste koppla av vattnet "i gatan" om man ska göra något sådant, samt dölja det väldigt väl.. man får väl inte koppla in någonting innan själva mätaren.

kan tänka mig att man kan göra något med impellern på mätaren så den inte snurrar så förbannat, men det finns redan trettio trådar om det redan, så det är nog bäst att söka.

Det är rätt vanligt att det sitter en kran före och en kran efter mätaren, så det är enkelt att hempula lite.
Det finns till och med konsoller för dubbla mätare, eller en mätare och en passbit.
http://www.vvsguiden.se/catalog/?nodeId=5907
Citera
2010-02-26, 11:16
Medlem
MaZtoRs avatar
Det går att vända på mätarna och sätta dem så att de går på anda hållet. Man måste dock bryta förseglingen för att göra det. I mitt fall sitter det en liten plastbit runt kopplingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in