• 1
  • 2
2010-02-26, 13:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Är det så i alla kommuner att dom kommer och tittar själva ibland?

I de flesta kommuner sker det ingen avläsning mellan mätarbyterna som jag har för mig måste ske med 10 års mellanrum (för att kalibreringen skall vara godkänd). Anledningen är att avläsningarna kostar för mycket i förhållande till räkningarna och att felavläsningarna i regel är ganska få.
Citera
2010-02-27, 01:47
Medlem
*Stäng av ingående vatten ute vid gatan ( den har en dumpventil)*

*sätt en kork med hål i genom och tryckluftmunstycke i en av dina vattenkranar.*

*släpp lös tryckluften och backa mätaren till önskad förbrukning.*

Citera
2012-02-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
*Stäng av ingående vatten ute vid gatan ( den har en dumpventil)*

*sätt en kork med hål i genom och tryckluftmunstycke i en av dina vattenkranar.*

*släpp lös tryckluften och backa mätaren till önskad förbrukning.*

Funkar detta? Hade varit kanon om det gjorde det!!!
Citera
2012-02-28, 19:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
I kommunen där jag bor har vi självavläsning av vattenmätarna. Man skall alltså själv läsa av mätaren och skriva ner mätarställningen och skicka in till kommunen. Sen jag skaffade en bubbelpool har vattenförbrukningen ökat rejält och ligger nu ca: 100kbm över den beräknade årsförbrukningen. Och eftersom jag inte har lust att göda den giriga kommunen med mer pengar än nödvändigt undrar jag om det går att komma undan med att fuska och ange en lägre siffra än vad mätaren egentligen står på? Eller finns det något sätt dom kan kolla upp detta även fast det är jag själv som läser av mätaren?

Det är ju bra om du har tidigare information om din normala förbrukning, sedan om du räknar bort förbrukningen till bubbel poolen hela tiden så kommer dom inte märka det, eftersom du betalar ju hela tiden för vattnet. Problemet uppstår ju när dom ska läsa av dosan då kan man säkerligen få en fet efterräkning.

Sedan stämmer det INTE som andra påstår. Sist dom läste av här var över 10år sedan, har frågat andra där det var över 15år sedan dom läste av. Däremot drabbas man av att dom byter mätare efter ett tag. Jag minns inte om dom skrev när mätarställningen eller bara bytte. Och man får inte koppla in något före mätaren, bryta plomberingen osv. Såklart inte tillåtet. Att koppla in sig före en mätare är dock lätt. Men det är ju inget som de flesta behöver göra då vattenförbrukningen inte är speciellt hög eller dyrt jämfört med vad EL kostar.

Frågan är då vad som gäller för TS om man t.ex. fuskar i säg 20år utan att det upptäcks, även om dom varit där och bytt mätare och när dom bytte inte skrev upp informationen. Har för mig att det inte var kommunen som var här och bytte utan något bolag dom anlitade. Om då TS säljer huset, drabbas den nya ägaren av problem eller vad händer då om det upptäcks. Man kan ju inte få efterräkningar tillbaka i tiden som sträcker sig 20år tillbaka, finns ju gränser för sådant i lagstiftning.
Citera
2012-02-29, 00:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Frågan är då vad som gäller för TS om man t.ex. fuskar i säg 20år utan att det upptäcks, även om dom varit där och bytt mätare och när dom bytte inte skrev upp informationen. Har för mig att det inte var kommunen som var här och bytte utan något bolag dom anlitade. Om då TS säljer huset, drabbas den nya ägaren av problem eller vad händer då om det upptäcks. Man kan ju inte få efterräkningar tillbaka i tiden som sträcker sig 20år tillbaka, finns ju gränser för sådant i lagstiftning.

Man får ju en sluträkning där alla de tjugo årens felande summor klumpats ihop. Man har ju själv, under tjugo år försett dem med korrekta mätaravläsningar och således har slutförbrukningen använts mellan senaste egna avläsningen och slutavläsningen.

Tror inte de skulle köpa ett sånt här påstående "Jag överanvände 100 kubik 1993 men bokförde det aldrig. Och sedan, 1997 glömde jag slangen på i tre dygn så då fuskade jag bort 60 kubik till. Men det är ju preskriberat nu."

Byter de mätare så bokför de givetvis mätarställningen. Annars blir det fel på räkningen.
Citera
2012-02-29, 11:49
Medlem
DennisOlofs avatar
WirelessGkit2 det är möjligt. Jag vet inte vad som gäller.

Jag vet dock med andra kontrakt osv, där finns det klausuler som berättar att man inte kan få en räkning på summor för långt tillbaka i tiden. Alltså om det t.ex. blivit feldebitering osv. Samma sak gäller för att få tillbaka pengar tror jag.

Och då syftar jag nog mer på att man får en sluträkning, vatten eller el, och att man därefter skulle få en räkning lång tillbaka i tiden för någon förbrukning (eller om man nu fuskat) som man inte upptäckte vid tiden för sluträkningen. Det är jag säker på att det inte går att göra så, lagstiftningen förhindrar nog detta.

Hittade denna nu.

http://www.torsby.se/invanare/renhal...tning.449.html

Alltså tolkar jag det som att har man fuskat så måste man komma undan med det utan att det upptäcks. Då måste man nog fuska ordentligt genom ingrepp vilket kanske inte är så lätt att dölja i efterhand.
Citera
2012-03-01, 10:10
Medlem
borrizs avatar
Ts bör göra rätt för sig på en gång och inte skjuta problemet framför sig.
Det handlar trots allt bara om vanligt vatten, inte champagne!
Citera
2012-03-01, 10:17
Medlem
YourBeautys avatar
Om du har lite VVS-kunskap så kan du ju alltid koppla förbi mätaren lite då och då Se bara till att göra det lite snyggt. Du kan ju inte direkt ha den bortkopplad i flera år
Citera
2012-03-01, 10:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourBeauty
Om du har lite VVS-kunskap så kan du ju alltid koppla förbi mätaren lite då och då Se bara till att göra det lite snyggt. Du kan ju inte direkt ha den bortkopplad i flera år
Ett iofs kreativt alternativ som redan varit uppe här i tråden.
Problemet är bara detaljen med plomberingen.
Citera
2012-03-01, 22:31
Medlem
YourBeautys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ett iofs kreativt alternativ som redan varit uppe här i tråden.
Problemet är bara detaljen med plomberingen.
Men borde man inte kunna leda om röret en bit innan mätaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in