Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-24, 21:22
  #1
Medlem
DrottningSilvias avatar
Vi deklarerar som bekant inkomster en gång om året, och bankerna ger skatteverket uppgifter om
kapitalinkomsterna som redovisas automatiskt; men hur är det egentligen - känner skatteverket
och myndigheter till varenda pinal jag som jag har insatt på en bank i ett register?

Jag sitter på Warranter, fonder och aktier i 3 olika banker för tillfället och skall nu genom en frivillig
handling blankettvis redovisa min förmögenhet för en myndighet. Hur stor min förmögenhet är, är för
tillfället en tolkningsfråga, och dessutom eventuellt förenad med viss straffrättslig risk; jag intygar med
underskrift på heder och samvete att uppgifterna på handlingen stämmer.

Min fråga är alltså om myndigheten ifråga på något sätt kan genom centrala register och annat kan
kontrollera om uppgifterna stämmer. För övrigt rör det sig inte om ens om några semsiffriga belopp.
Men ändå. Googlat har jag redan gjort, men inte funnit klarhet. Någon som vet?

MVH
Citera
2010-02-24, 21:38
  #2
Medlem
svennes20000000s avatar
Skatteverket är otroligt duktiga på att hitta såna här pengar. Jag skulle deklarera så mycket det går och kanske även kontakta skatteverket för tips/hjälp. Kommer de på dig får du ganska stora summor att böta. Är det inte ens 5 siffrigt är det ju inte värt det. Vet inte exakt hur de gör men principen är att letar de efter pengar hos dig, kommer de hitta. Om de inte letar kan du komma undan.
__________________
Senast redigerad av Kivan 2010-02-25 kl. 08:01. Anledning: quote
Citera
2010-02-24, 21:53
  #3
Medlem
DrottningSilvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Skatteverket är otroligt duktiga på att hitta såna här pengar. Jag skulle deklarera så mycket det går och kanske även kontakta skatteverket för tips/hjälp. Kommer de på dig får du ganska stora summor att böta. Är det inte ens 5 siffrigt är det ju inte värt det. Vet inte exakt hur de gör men principen är att letar de efter pengar hos dig, kommer de hitta. Om de inte letar kan du komma undan.

Okej tackar verkligen för svaret.

För att förtydliga är det dock inte skatteverket, utan en annan myndighet som får uppgifterna. Har myndigheter alltid koll genom skatteverket?

MVH
Citera
2010-02-24, 21:55
  #4
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningSilvia
Okej tack för svaret.

För att förtydliga är det dock inte skatteverket, utan en annan myndighet som får uppgifterna. Har myndigheter alltid koll genom skatteverket?

MVH


Nja jag vet inte exakt hur allt fungerar men jag vet att Skatteverket hittar det som de vill hitta. Sen vet jag inte vem som har vilken info och vilka som samlar in vad. Till deklarationen bör du inte fuska om du inte är beredd att betala böter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback