Citat:
Ursprungligen postat av
globetrotter2
Gick i plugget då, och låg läste en bok, som jag fått i uppgift att recensera. Jag satte på radion vid 0100-tiden, för att invänta programmet Nattönskningen, blev lite förvånad över att det spelades något vemodig klassisk musik på SRP3, trodde ett tag att jag rattat in P2. Efter en stunds lyssnande kom en röst som dramatiskt upplyste om att statsminister Olof Palme var död. Meddelandet upprepades ungefär var 20:e minut.
Jag lyssnade också på radio den natten, och efter ett tag så blev det extra nyhetssänding (tror att det var det) där det sades något om att statsministern skjutits. Jag kunde sedan inte sova den natten.
Det dramatiska var att det var en mycket känd och s.k. högt uppsatt person i vårt land som påstods vara skjuten. Om statsministern fanns det förstås lite olika åsikter, men det var inte det politiska åsikterna eller personliga åsikter om statsministern som var samtalsämnet till att börja med. Det var dramatiskt och obehagligt att ett sådant mord hade inträffat i Sverige tyckte jag och många andra i.a.f. Kommer ihåg att jag till och med funderade på om det skulle bli krig eller militär invasion av främmande makt, men ingen sådan dramatik följde efter mordet vad jag vet.
Det kändes som att landet gick in i en ny fas efter mordet, från att ha varit en trygg byhåla till att bli en del av den stora farliga världen som sagt. Men känslan blev sån i och med att budskapet i media var sådant. Nu trettio år senare så har jag en lite annan bild av det som hände. Har bl.a. läst om det s.k. palmehatet i efterhand - märkte faktiskt inte mycket av hatet under Palmes livstid.
På senare år har jag även funderat på om mordet kan ha varit fejk i och med att det är så många frågetecken runt utredningen (foliehatt på och konspirationsteorier). Under 1980-1990-talet så svalde jag dock helt okritiskt allt som sades på svenska nyheter, jag funderade inte ens på om mordet skulle kunna vara en bluff.