• 1
  • 2
2010-02-22, 15:13
Bannlyst
Culinar Lyckeby tog över Kockens-varumärket för ca 1,5 år sedan, och har ersatt "Italiensk salladskrydda" med 2st nya kryddrecept som inte är alls lika goda

Är det någon som har en burk kockens gamla italienska salladskrydda hemma som orkar skriva ner exakt vad som står på etiketten där bak eller ta en bild på den?

Min förhoppning är att antingen själv lyckas röra ihop en krydda som smakar ~som den, eller att det står något i stil med "tillverkad av xyz ab för kockens kryddor" så att man kan få tag i samma produkt i annan förpackning.
Citera
2010-02-22, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daffy951
Culinar Lyckeby tog över Kockens-varumärket för ca 1,5 år sedan, och har ersatt "Italiensk salladskrydda" med 2st nya kryddrecept som inte är alls lika goda

Är det någon som har en burk kockens gamla italienska salladskrydda hemma som orkar skriva ner exakt vad som står på etiketten där bak eller ta en bild på den?

Min förhoppning är att antingen själv lyckas röra ihop en krydda som smakar ~som den, eller att det står något i stil med "tillverkad av xyz ab för kockens kryddor" så att man kan få tag i samma produkt i annan förpackning.
Innehåller kryddorna salt, socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, basilika, timjan, lökpulver och citronsyra.

~Paul~
Citera
2010-02-22, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Innehåller kryddorna salt, socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, basilika, timjan, lökpulver och citronsyra.

~Paul~

Suveränt! Tackar väldigt mycket! Du verkar vara killen som har koll med stort K här i matforumet.. Tänkte ändå fråga för att försäkra mig om att det är "den gamla" salladskryddan som innehåller det du skrev ner?

Nu skall här inhandlas ingredienser och blandas.. Tar väl några år innan jag träffar någorlunda rätt, men skam den som ger sig!
Citera
2010-02-22, 15:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daffy951
Suveränt! Tackar väldigt mycket! Du verkar vara killen som har koll med stort K här i matforumet.. Tänkte ändå fråga för att försäkra mig om att det är "den gamla" salladskryddan som innehåller det du skrev ner?

Nu skall här inhandlas ingredienser och blandas.. Tar väl några år innan jag träffar någorlunda rätt, men skam den som ger sig!
Jag har inte burken hemma men en enkel sökning gav en hel del träffar. Bland annat den som jag slutligen utnyttjade: http://www.recepten.se/info/italiens...adskrydda.html

Ja, det svåra blir att få till rätt mängdförhållande.

~Paul~
Citera
2010-02-22, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ja, det svåra blir att få till rätt mängdförhållande.

Jepp... Så får hoppas att jag råkar blanda ihop något som blir ännu godare än originalet!
Citera
2010-02-22, 16:25
Bannlyst
Jag är fortfarande intresserad av en exakt avskrift eller bild på baksidesetiketten av Kockens gamla italienska salladskrydda.

Burken ser ut som på länken dePaul postade:
http://www.recepten.se/bilder/info/2...ladskrydda.jpg

Men det borde även gå bra med den nyare designen som fanns ett tag:
http://www.albyboden.se/images/artic...L_296_stor.jpg

Tackar på förhand!
Citera
2010-02-22, 22:46
Medlem
FordEscis avatar
Eller så köper du bara helt sonika Santa Marias dito, den smakar mycket bättre.
Citera
2010-02-23, 16:48
Medlem
eskims avatar
Är det denna du letar efter?

http://yfrog.com/eu002ooj

Har haft deb hemma ett tag nu så det är garanterat det gamla receptet.
Citera
2010-02-23, 16:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Är det denna du letar efter?

http://yfrog.com/eu002ooj

Har haft deb hemma ett tag nu så det är garanterat det gamla receptet.
OK, så det som skiljer är tillsatsen av: Vitpeppar, MSG (natriumglutamat) samt cayennepeppar.

Den kompletta listan är således:
Salt, socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, basilika, timjan, lökpulver, citronsyra, vitpeppar, natriumglutamat samt cayennepeppar.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 17:02
Medlem
eskims avatar
Citat:
OK, så det som skiljer är tillsatsen av: Vitpeppar, MSG (natriumglutamat) samt cayennepeppar.

Den kompletta listan är således:
Salt, socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, basilika, timjan, lökpulver, citronsyra, vitpeppar, natriumglutamat samt cayennepeppar.

~Paul~

Kolla på min bild och läs vad det står efter dragon...

Ärligt talat, hurfan tänkte de där
Citera
2010-02-23, 17:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Kolla på min bild och läs vad det står efter dragon...

Ärligt talat, hurfan tänkte de där
Fast jag tror inte att dessa kryddor har så stor påverkan på själva grundsmaken för då hade man varit tvungen att specificera dem. Ofta står det såhär när det handlar om mindre mängder än 1 procent av den totala volymen.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 17:13
Medlem
eskims avatar
Citat:
Fast jag tror inte att dessa kryddor har så stor påverkan på själva grundsmaken för då hade man varit tvungen att specificera dem. Ofta står det såhär när det handlar om mindre mängder än 1 procent av den totala volymen.

~Paul~

Det tror inte jag heller, men att skriva så är så komiskt tycker jag. Vaddå andra kryddor?
Frågan är om man hade tryckt i sig något annat där innehållet specificerades som "andra ingerdienser".

En annan fråga är ju då om man verkligen behöver skriva "andra kryddor" om de nu inte har någon större inverkan på smaken och vad hjälper det mig om jag inte ens vet vad det är för "andra kryddor" (kan vara för alergiker)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in