• 1
  • 2
2010-02-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Det tror inte jag heller, men att skriva så är så komiskt tycker jag. Vaddå andra kryddor?
Frågan är om man hade tryckt i sig något annat där innehållet specificerades som "andra ingerdienser".

En annan fråga är ju då om man verkligen behöver skriva "andra kryddor" om de nu inte har någon större inverkan på smaken och vad hjälper det mig om jag inte ens vet vad det är för "andra kryddor" (kan vara för alergiker)?

Som tur är så har vi lagstiftning inom EU som innebär att alla allergener (som erkänns av EU, finns en lång lista) måste märkas ut om de finns med i livsmedel.

Så det finns helt enkelt inga som är allergiska mot "andra kryddor". =)
Citera
2010-02-23, 18:23
Medlem
My©s avatar
Detta är naturligtvis ingen ersättning för Kockens salladskrydda men jag skulle ha vågat testa http://www.svampbutiken.com/kryddor-...r-c-61_64.html

Jag handlade några kryddblandningar där när jag ändå köpte torkad svamp och de var riktigt bra! Dock ingen salladskrydda så de kan jag inte gå i god för... Kanske värt att testa?
Citera
2010-02-23, 22:03
Bannlyst
Tack alla för hjälpen!

fordEsci: Tyvärr har jag inte samma smaklökar som du :/
dePaul: Tackar än en gång!
Eskimå: Det är rätt ingredienser på din bild!
Nurka: Vi får väl leta upp vilka "andra kryddor" som ingen är allergisk mot och köra uteslutningsmetoden
My: Tackar för tipset

Om jag minns rätt så står saker i innehållsförteckningar listade i ordningen "mest först - minst sist", stämmer det?

Finns natriumglutamat att köpa i vanliga mataffärer eller måste man skaffa det någon annanstans?
Citera
2010-02-23, 22:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daffy951
Finns natriumglutamat att köpa i vanliga mataffärer eller måste man skaffa det någon annanstans?
Finns i orientaliska affärer. Köpte min på Orienthuset i Gbg nyligen. Finns dessutom på nätet och diverse sajter.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 22:36
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Finns i orientaliska affärer. Köpte min på Orienthuset i Gbg nyligen. Finns dessutom på nätet och diverse sajter.

~Paul~

OT: Vad har du för användning av natriumglutamat? Trodde du var mer inne på riktiga kryddningar och smaker. Eller är det bara i experimentellt syfte?
Citera
2010-02-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
OT: Vad har du för användning av natriumglutamat? Trodde du var mer inne på riktiga kryddningar och smaker. Eller är det bara i experimentellt syfte?

Natiumglutamat är så gott som "ren" umami-smak. Vad är det för oriktigt med det?

Och jo, ingredienser ska listas i relativ ordning. Mest av den första osv.
Citera
2010-02-24, 12:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag använder den inte så ofta men i vissa marinader och som extra touch så kan man med fördel tillföra lite MSG. Allra oftast handlar det om kinesisk mat.

MSG är inget annat än att på molekylärnivå efterlikna en produkt som på ett naturligt sätt finns i många vanliga råvaror, såsom parmesanost, tomater och sjöprodukter.

~Paul~
Citera
2010-02-24, 12:26
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Natiumglutamat är så gott som "ren" umami-smak. Vad är det för oriktigt med det?
Nja, natriumglutamat är kemiskt framtaget i syftet att likna/förhöja umami-smaken. Så särskilt ren kan man inte kalla den.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag använder den inte så ofta men i vissa marinader och som extra touch så kan man med fördel tillföra lite MSG. Allra oftast handlar det om kinesisk mat.

MSG är inget annat än att på molekylärnivå efterlikna en produkt som på ett naturligt sätt finns i många vanliga råvaror, såsom parmesanost, tomater och sjöprodukter.

~Paul~
Jag skulle hellre tillsätta soja eller sjögräs, som båda har hög glutamathalt, om jag ville förhöja umami-smaken
Citera
2010-02-24, 12:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Så särskilt ren kan man inte kalla den.

2. Jag skulle hellre tillsätta soja eller sjögräs, som båda har hög glutamathalt, om jag ville förhöja umami-smaken
1. Det är tvärtom. Den är kemiskt ren, dvs helt avskalad av naturliga molekylära sammansättningar som förekommer i de tidigare nämnda naturliga produkterna.

2. Det blir tyvärr inte riktigt samma sak, eftersom du då tillför en del smakämnen som inte är helt neutrala.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in