Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-21, 18:24
  #1
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har problem med låset till min ytterdörr. Bor i lägenhet, men vi har ingen trappuppgång eller liknande. Så när vi öppnar dörren kommer vi direkt utomhus. Vilket har gjort att låset har frusit fast, och jag har försökt åtgärda det de senaste dagarna. Dels genom att värma nyckeln, dels genom att värma låset. Jag började med varmt vatten i en plastpåse för att försöka tina upp låset, och så värma nyckeln på olika sätt. Bland annat med hjälp av en braständare. Har försökt tina låset i omgångar, men cirka 10 minuter varje gång.

Har även provat låsolja för att se om det kan hjälpa.

Har även skruvat loss både handtag och handvredet (den som man använder för att låsa dörren, alternativt låsa upp), för att se om det har kommit in någon fukt), Men det har varit svårt att få fast handvredet igen, eftersom det krävs att man kan öppna dörren och hålla fast delen på utsidan medan man skruvar fast skruvarna på insidan. Känner ingen i området, och har inte kunnat be om hjälp.

Inget av det som jag har gjort har hjälpt mig alls. Kan fortfarande inte låsa upp ytterdörren, varken från insidan eller från utsidan (med hjälp av nyckel). Har läst en del liknande trådar, men dessa handlar om billås och kan knappast hjälpa mig. Så vad gör jag? Ska jag kontakta fastighetsskötaren som ska fixa låset? Eller är det bara att avvakta tills kylan har avtagit? Har redan haft ett lås som varit fastfruset i flera dagar och fått gå ut genom köksfönstret. Men det kan inte fortsätta så under veckan som kommer eftersom jag ska till skolan. Hemförsäkringen täcker heller inte oaktsamhet, vilket gäller om jag fortsätter gå ut genom köksfönstret och håller det öppet (även om jag stänger till det, och försöker dölja att det är upplåst). Så det är inget alternativ. Hatar att vara instängd i min egen lägenhet och inte kunna lämna den pga inbrottsrisken om jag använder ett fönster istället för ytterdörren.

Är det något jag ska åtgärda, eller ska fastighetsskötaren ta hand om låset eftersom jag bor i hyresrätt?
Citera
2010-02-21, 18:28
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Låna eller köp en värmepistol, det går förmodligen inte på mer än 200 spänn på jula el likn. Köp också någonting värmereflekterande, typ en brandfilt. Skär ett runt hål filten eller vad du nu hittar för något, så att du inte skadar dörren, och värm på!
Citera
2010-02-21, 18:46
  #3
Medlem
filmtokigs avatar
hyresrätt?!! ring nån fastighetsgubbe eller varför inte jouren. det kan ju börja brinna eller nåt.

tycker inte du ska behöva lägga ut pengar på eldkastare o skit när du bor i hyresrätt.
Citera
2010-02-21, 18:59
  #4
Medlem
Spyrrans avatar
Vi får bara ringa jouren om det är akut, som brand, vattenläcka, inbrott eller något liknande. Annars kommer vi få betala för uttryckningen. Jag vet inte om problemet med låset är akut, även om en olycka, brand eller något annat akut/livshotande kan ske. Så jag får väl lämna felanmälan på hemsidan och avvakta nån dag/några dagar innan jag får hjälp.
Citera
2010-02-21, 19:13
  #5
Medlem
Murtaughs avatar
Det är väl ett akut läge när du är inlåst i din lägenhet!! Fönstervägen är ingen lösning på sikt! Ring jouren FFS!!!
Citera
2010-02-21, 19:43
  #6
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vi får bara ringa jouren om det är akut, som brand, vattenläcka, inbrott eller något liknande. Annars kommer vi få betala för uttryckningen. Jag vet inte om problemet med låset är akut, även om en olycka, brand eller något annat akut/livshotande kan ske. Så jag får väl lämna felanmälan på hemsidan och avvakta nån dag/några dagar innan jag får hjälp.

Kan du inte låsa dörren så är det ju akut. Vill dom inte så kan du påminna dom att det är dom som får stå för allt om nåt blir stulet eller något annat sker pga att deras hus inte fungerar som det ska.
Citera
2010-02-22, 02:21
  #7
Medlem
cineramas avatar
Du kan alltid fråga i telefonen "är detta här akut nog"?
Citera
2010-02-22, 12:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vi får bara ringa jouren om det är akut, som brand, vattenläcka, inbrott eller något liknande. Annars kommer vi få betala för uttryckningen. Jag vet inte om problemet med låset är akut, även om en olycka, brand eller något annat akut/livshotande kan ske. Så jag får väl lämna felanmälan på hemsidan och avvakta nån dag/några dagar innan jag får hjälp.


Men jösses vad hyresgäster är ett tåligt släkte som inte vill störa eller lägga sig i när dom har fel på lägenheten. Nej du, detta räknas till en akut sak. Jag hade också fel på mitt lås, höll på knappt komma in/ut för det gick i baklås lite då och då. Ringde en lördagseftermiddag till jouren och hörde efter..Jodå sa dom, detta räknas som akut. Klart man ska kunna komma in/ut sa dom utan problem.
Citera
2010-02-22, 13:12
  #9
Medlem
Tinnituss avatar
Om inte annat lär väl jouren, som sagt, kunna säga om ett ärende är akut eller inte när man ringer.
De åker väl inte bara ut och sen skickar en räkning?
Måste ju kunna ringa dem och fråga! Det här låter ju som helt klart akut iaf..
Citera
2010-02-22, 16:41
  #10
Medlem
Spyrrans avatar
Det kostar pengar om man ringer akut till jouren och de anser att det inte är akut. Så de behöver alltså inte rycka ut i onödan för att man ska få en räkning. Har försökt få tag på hyresvärden utan resultat, så jag ringde fastighetsjouren nu som tar emot samtal efter kl. 16 och struntade i om de ansåg det vara icke akut = faktura. Men tack och lov ansåg de att det var akut, så jag får det snart åtgärdat. Väntar bara på att jouren ska komma hit nångång idag.
Citera
2010-02-22, 22:18
  #11
Avstängd
Bravo83s avatar
Hur gick det? Kom fastighetsjouren?
Citera
2010-02-22, 22:38
  #12
Medlem
Spyrrans avatar
Fastighetsjouren kom. Tydligen hade det fastnat en del snö/is under dörrlisten som hade svällt pga ojämna temperaturer (värme inomhus, kyla utomhus). Det skulle tydligen ha påverkat hela dörren, inklusive låsmekanismen. Det blev i alla fall åtgärdat för tillfället. Men fastighetsjouren skulle meddela hyresbolaget att de behöver se över det hela bättre, och även skotta bättre än vad de gör. Eftersom det var dåligt skottat, och snön hade förvandlats till is och fastnat under dörrlisten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback