Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-21, 17:46
  #1
Medlem
Jag bor i hyresrätt i stockholm, men, det är snack om att den ska på sikt omvandlas.
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig, visst är det bra att äga den själv, men jag trivs egentligen med hyresrätten!

Jag vill ha lite information om hur sådana här omvandlingar brukar gå till, någon som sitter på sådan information här?
Citera
2010-02-22, 18:30
  #2
Medlem
Sånt tar en himla tid...
När vår brf va klar så hade jag redan köpt ett hus ist som va billigare än lgh.
Man måste inte köpa den utan kan bo kvar som hyresgäst, dock kan en del föreningar bli jäkliga för få bort en, typ skita i underhåll och komma när man behöver en vaktmästare tex.

Oftast får du ju ett bra pris och kan nästan alltid sälja med vinst.

Antagligen har du tid på dig fundera på saken de ska till massa möten (som du bör gå på) röstning och ett visst antal måste ju säga ja för att de ens ska bli nåt.

Hörde min förening skulle bygga spa i soprummet nu när de finns tak och källare som läcker så de va skönt dra där i från.

Ja oroa mig rätt mycket men de hade jag inte behövt för hyran låg kvar som förr om jag hade hyrt.
Citera
2010-02-22, 18:44
  #3
Medlem
Kolla in tex. inger-visomvillhyra.blogspot.com/
Hon vet massa och skriver förnuftigt.
Citera
2010-02-22, 21:13
  #4
Medlem
Ahh, ska kolla in länken!! Men verkar skönt, det lär nog ta ett bra tag då, eftersom det är ganska många lägenheter!!
Citera
2010-02-22, 22:07
  #5
Medlem
Whiteliess avatar
jag bara går och väntar på den dagen jag får samtalet att det kan bli aktuellt med ombildning för min hyresrätt i hägersten.

frågan är ju, vem vill inte köpa en lägenhet för under marknadspris? förstår inte.
Citera
2010-02-23, 00:02
  #6
Medlem
Den som har möjlighet att köpa en hyresrätt som ska ombildas men inte gör det är enligt mitt tycke korkad. Det är många människors dröm. Du gör med stor sannolikhet en ganska kraftig vinst och att äga sin bostad är en enorm ekonomisk trygghet, i alla fall om man får köpa den till ombildningspris.

I min förening så var det ett gäng negativa pessimister som klagade innan ombildningen. Det roliga är att dessa individer nu efter ombildningen är de som är mest nöjda med hela ombildningen. Ofta är det okunskap som gör folk skeptiska.
Citera
2010-02-23, 08:03
  #7
Avstängd
stockbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Den som har möjlighet att köpa en hyresrätt som ska ombildas men inte gör det är enligt mitt tycke korkad. Det är många människors dröm. Du gör med stor sannolikhet en ganska kraftig vinst och att äga sin bostad är en enorm ekonomisk trygghet, i alla fall om man får köpa den till ombildningspris.

I min förening så var det ett gäng negativa pessimister som klagade innan ombildningen. Det roliga är att dessa individer nu efter ombildningen är de som är mest nöjda med hela ombildningen. Ofta är det okunskap som gör folk skeptiska.

Precis, dessutom bor TS i stockholm. Jag vet inte hur stor lägenhet, eller var den ligger, men jag kan nog garantera att han kommer göra en vinst på iaf 1 000 000 sek.

Det är så obotligt korkat att inte gå med på omvandling, som sagt är det många människors dröm.
Citera
2010-02-23, 09:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
jag bara går och väntar på den dagen jag får samtalet att det kan bli aktuellt med ombildning för min hyresrätt i hägersten.

frågan är ju, vem vill inte köpa en lägenhet för under marknadspris? förstår inte.
Bor ungefär som dig från stan. Fick så högt pris att det var vanvettigt! Skillnaden mot marknadspris var obefintlig, är det än idag med de kvm2 nuffrona...

Jag tror också att BR krisen kommer att bli FET nu. Man kan inte jämföra med tex 1992-1993. Utbudet är enormt!
Citera
2010-02-23, 09:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Precis, dessutom bor TS i stockholm. Jag vet inte hur stor lägenhet, eller var den ligger, men jag kan nog garantera att han kommer göra en vinst på iaf 1 000 000 sek.

Det är så obotligt korkat att inte gå med på omvandling, som sagt är det många människors dröm.
Jag kunde möjligen vunnit 100k. Möjligen. Men då hade jag fått fixa allt, måla, slipa golv etc.
Mitt hus har så bra kvalitet att de tog ett rövarpris! Vi klagade och tog värderingsman, men nej, han sa: inga fel alls på de här husen.... O speciellt inte mitt. Klarar en bombattack! Men huset brevid är likadant och på marknaden, kan lika gärna köpa där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback