2010-02-22, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Någonting som jag faktiskt märkt är att om man handlar lite finare märken typ, Samuel Adams, Staropramen, och någon annan glasflaskeöl samt en flaska martini eller en rom är att de i kassan inte brukar kolla leg speciellt ofta då.

Men om man däremot köper raggarfylleölen typ Sofiero, dansk fadöl, svensk starköl m.m. då kollas det leg.

Jag är under 25, och ser väl ut att vara under 25 också.

Någon mer som råkat ut för det där?
Vad beror det på att det är så TS?

Har märkt detta system på många bolag runt om i Sverige.

Kan bara hålla med om detta. Då jag gillar whiskey och öl av lite "finare" sort. Och jag är under 21, ser inte ut att vara äldre än vad jag är heller.

Senast jag köpte whiskey blev det istället för fråga om leg:
Personal: "Jasså? Mackmyra."
Jag: "Ja, jag tänkte det."
P: "Har du testat den innan?"
J: "Nej, har jag aldrig gjort."
P: "Den är ju ganska stark..." *Hon ger lite råd om att ha lite vatten i den m.m.*

Kan dock inte säga att jag haft något problem med leg och inte hört någon annan i min umgängeskrets som haft det heller. Låter inte som något stort problem för mig. Snarare olyckliga tillfällen för vissa. Eller att man vill utmana regler bara för att, mer än att det är ett faktiskt problem. Tycker snarare att det över lag är rätt trevlig och kunnig personal som jobbar på Systemet. Men det kan ju bero på att jag inte har så bra koll själv.
Citera
2010-02-22, 05:35
Medlem
Under---18s avatar
om någon kom in med arbetskläder som är skitiga, och luktar helvete, skulle ni då med fråga om leg?
Citera
2010-02-22, 08:29
Medlem
de här var en jävla skit tråd, tråden handlar ju fan bara om legg?! VA FAN?! alla har väl ett jävla legg och är över 20år, VA FAN ÄR PROBLEMET?!! sluta ställa massa cp frågor.

jag har en fråga. hur ofta har ni "kurser" utbildning, för ja tycker att all personal jag hittils har pratat med kan jävligt mycket! och får ni dricka en hel del. hur ser de ut?
Citera
2010-02-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
Varför ska vi ha ångest om vi stoppar misstänkt lagning? Du borde ha ångest som släpar med folk under 20.
Man ska inte ha ångest för att stoppa langning, utan för att man stoppar nån från att handla. Inget större problem om inte det inte var för att bolaget är ett statligt monopol. Då ska man passa sig för att hålla på med massa jävla kommunist fasoner.

Systemet med att de som jobbar i kassorna ska ha nån slags makt att stoppa langnig känns olustigt.
De ska kolla leg inte göra några jävla utredningar de måste vara en polisiär syssla.
Citera
2010-02-22, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valterjr
Man ska inte ha ångest för att stoppa langning, utan för att man stoppar nån från att handla. Inget större problem om inte det inte var för att bolaget är ett statligt monopol. Då ska man passa sig för att hålla på med massa jävla kommunist fasoner.

Systemet med att de som jobbar i kassorna ska ha nån slags makt att stoppa langnig känns olustigt.
De ska kolla leg inte göra några jävla utredningar de måste vara en polisiär syssla.

När de i själva verket stoppar en riktig langning från systemet, så ger det istället med all sannolikhet upphov till langning från den svarta marknaden istället för den vita. Bra eller dåligt? Avgör själv, kassörskan...

Jag brukar förövrigt vända bort streckkoderna inne på matbutikerna jag handlar, då jag ställer upp dom på kassabandet, detta för att göra det bedrövligt för kassörskan. Finns det liknande sätt man kan göra inne på systemet, alltså för att göra det bedrövligt för idioterna i kassan?

Citera
2010-02-22, 10:21
Medlem
Späk hade bra frågor som förtjänar bättre svar. Jag jobbar inte på bolaget nu, men jag har gjort det.

Ang. vad som händer när man missar en legkontroll på en kontrollant.
Samma sak som när man klantar sig på vilket annat jobb som helst, missar man en gång är det inte bra men man lär inte bli fockad. Butikskontrollanterna har enligt min erfarenhet varit över tjugo men inte över 25. De åker runt mellan olika butiker i området och köper två kassar bärs och åker vidare till nästa. Den sista butiken gör ett återköp av en massa kassar bärs. Självklart jobbar de för bolaget men har det knappast som heltidsjobb. Ingen i personalen tycker väl nått särskilt om dem, det är ju inte deras fel om man inte gör sitt jobb.

Ingen utbildnings krävs, har man intresse lär man sig snabbt. Alkoholister undviker väl alla att anställa, jag gör det i alla fall. En massa kurser finns och men det är mest de fast anställda som går dem, bolaget äger en kursgård på skarpö i sthlmskärgård där de hålls. Många butiker håller vinprovningar en gång i veckan innan butiken öppnar för dagen. Alla anställda är bra på olika områden och man frågar ofta varann om råd.

Många som jobbar på bolag är studenter och liknande som timanställs för att kunna ha lagom med personal för att kunna ta hand om kunderna. Lite på torsdag fm och massor på fredag em. Lönen är som på alla andra affärer skulle jag tro.

Glaskross och felaktiga produkter skickas till ett centralt lager. Snatterier sker av alla kunder, många man aldrig skulle misstänka men ännu fler är just sådana man misstänker. Påslaget på varorna är ca: 5% så snos en flaska måste man sälja 20 likadana för att ta igen förlusten. Anställda stjäl väl på alla arbetsplatser, men inte fan vill man riskera jobbet eller skämmas i all framtid för en flaska whisky. Har bara hört om ett enda fall där personal stulit. Då var det en butikschef som knyckt två pallar och grävt ner i trädgården. Det var kring år 2000 när alla systemhärvor drogs upp.

Man söker ofta i lagersystemet för att hitta hyllplatser åt kunder, då ser man lagersaldot, är hyllan tom kommer kunden tillbaka och berättar det. Öl o.dyl är ju skitsamma men dyrare varor märks.

Personalrabatt finns naturligtvis som på alla affärer, men den består i gratis plastkassar, drickat kostar samma för alla.

Gällande fylleslampan du fick omkull verkar hon vara ett föredöme för alla anställda på bolaget. Levnadsglad och stor produktkännedom. De flesta söker antagligen anställning inom områden de är intresserade av.
Citera
2010-02-22, 10:22
Medlem
orkarNs avatar
OT raderat, kommer tillbaka och rensar lite mer senare. Skärpning i den här tråden, bitte.

/mod
Citera
2010-02-22, 12:34
Jag har en fråga om att storhandla.
Jag har aldrig gjort det p.g.a rädsla att bli nekad att köpa och därmed få skämmas och känna mig väldigt kränkt och förnedrad i kassan inför alla andra kunder

Därför har jag istället gått många gånger i månaden till samma systembolag.

Men det hade ju varit väldigt mycket smidigare för mig att bara handla en eller två gånger i månaden istället för att springa där stup i kvarten...
Men som sagt p.g.a nojan att bli "misstänkt" för nåt skumt så har jag inte vågat.

Jag är mellan 23-26 år gammal, har givetvis legitimation o.s.v. och ser väl rätt vanlig ut.
Jag hade tänkt handla;
1st Appleton Estate Rom
1st The talisman whiskey
1st Pernod
1 Flak med Arboga 7.3%
1 Flak Crocodile
Samt kanske nåt litet utöver detta, kanske en lite dyrare cider eller enstaka finare öl.

Har jag något att frukta om jag köper detta vid ett tillfälle och betalar med kort, samt har en bärhjälp som kan legitimera sig som över 20 år?

Jag känner instinktivt att det kan bli problem...
Citera
2010-02-22, 13:09
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
När de i själva verket stoppar en riktig langning från systemet, så ger det istället med all sannolikhet upphov till langning från den svarta marknaden istället för den vita. Bra eller dåligt? Avgör själv, kassörskan...

På vilket sätt är det kassörskans fel att reglerna är som de är? Ska hon riskera jobbet för att sälja åt någon som har "tappat sitt leg"? Det är inte kassörskan som bestämmer. Ja, jag tycker reglerna kan vara lite fjantiga i vissa fall, men inte är det personen i kassans fel.

Skulle också gärna vilja ha svar på min fråga om det faktiskt går att motbevisa en misstänkt langning.
Citera
2010-02-22, 13:12
Medlem
Pjäxs avatar
Saxat från www.systembolaget.se

"Måste mitt sällskap också visa leg?
Jag är 22 år och har fått handla hos er i två år. Men nu gick det inte, trots att jag visade leg. Anledningen var att min 17-åriga syster stod bredvid. Expediten krävde leg av henne också och sa till mig att jag inte skulle få handla något även om min syster gick ut. Han misstänkte att jag skulle langa, nämligen. Gjorde han verkligen rätt enligt era regler?

Svar: Ja, han följde våra regler.
En av den svenska alkoholpolitikens viktigaste frågor gäller ålderskontrollen. Systembolagets uppgift är att motverka att minderåriga direkt eller indirekt kan handla i våra butiker.

Vi upplever dagligen situationer som liknar den du beskriver. Om flera ungdomar i ett sällskap kommer in och handlar, och försäljaren bedömer att flera engagerar sig i köpet, räcker det inte att en person kan legitimera sig. Då gäller det att alla har åldern inne.

Någon gång händer det att vi gör felbedömningar, men syftet är gott och målet är att skydda ungdomar från en alltför tidig alkoholdebut."

Sluta krångla med gemene man bakom kassan. Allt kan dras till ytterligheter. Det svåra är hur det praktiskt ska fungera, något en anställd inte råder över. Ring ledningen eller någon annan som kan påverka rutinerna. Ta under tiden med leg, lämna underåriga hemma. Hur svårt ska det vara?
Citera
2010-02-22, 13:17
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Jacobs
Späk hade bra frågor som förtjänar bättre svar. Jag jobbar inte på bolaget nu, men jag har gjort det.

Tackar ödmjukast.

131 inlägg passerade efter min post, inte en bolagetanställd så långt ögat kunde se. Däremot såg jag en del av mina frågor ställas om och om igen.

Jag förstår inte riktigt vad som hände med den här tråden, helt plötsligt rasade en vild leg-debatt och allsköns vomering över folks yrkesutövande tog plats. Självklart utan att anställda på Systembolaget deltog och sa sin mening.

Herr Jacobs, hur länge sedan var det du arbetade på bolaget? Var det i en större eller mindre butik?

Tack igen för svaren, skulle dock vilja ha svar på några utav frågorna ifrån personal som arbetar på bolaget i nuläget.
Citera
2010-02-22, 13:18
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurokrash
Jag har en fråga om att storhandla.
Jag har aldrig gjort det p.g.a rädsla att bli nekad att köpa och därmed få skämmas och känna mig väldigt kränkt och förnedrad i kassan inför alla andra kunder

Därför har jag istället gått många gånger i månaden till samma systembolag.

Men det hade ju varit väldigt mycket smidigare för mig att bara handla en eller två gånger i månaden istället för att springa där stup i kvarten...
Men som sagt p.g.a nojan att bli "misstänkt" för nåt skumt så har jag inte vågat.

Jag är mellan 23-26 år gammal, har givetvis legitimation o.s.v. och ser väl rätt vanlig ut.
Jag hade tänkt handla;
1st Appleton Estate Rom
1st The talisman whiskey
1st Pernod
1 Flak med Arboga 7.3%
1 Flak Crocodile
Samt kanske nåt litet utöver detta, kanske en lite dyrare cider eller enstaka finare öl.

Har jag något att frukta om jag köper detta vid ett tillfälle och betalar med kort, samt har en bärhjälp som kan legitimera sig som över 20 år?

Jag känner instinktivt att det kan bli problem...
Nej absolut inte, så länge din bärhjälp kan legitimera sig att ha åldern inne så är det absolut inga problem.
Jag har handlat mer än så flera gånger utan några som helst bekymmer.

Ta en kundvagn så lägger du bara ner allting där.
Det räcker ju att du ställer en burk öl från varje flak på bandet när du ska betala så knappar dom bara inte det.

Förstår inte riktigt vad du har att oroa dig över ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in