2010-07-05, 20:01
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenbuske
Det räknas inte som lagning om en far bjuder sin son på alkohol, och det är typ omöjligt att bevisa något annat.

Edit: Bjuder som i att de har tex födelsedagskalas och han får smaka vinet de köpt.

Jo, men att tillåta en blott 16-åring hjälpa till och handla starksprit med sin far, men neka ett gäng på exempelvis 25 + (nu pratar jag alltså om folk som ser ut som just minst 25 år) för att ett stolpskott glömt legget är ju bara löjligt. Systembolaget som ska vara så jävla korrekta och moralkäcka ska väl i så fall visa nolltolerans oavsett om det nu handlar om en son och farsa? Annars kan man ju lika gärna skita i rutinen helt och hållet.
Citera
2010-07-05, 20:18
Medlem
Gregsons avatar
I situationen med fadern och sonen är praxis att fråga något i stil med "ska ni dricka det här tillsammans?", eventuellt följt av ytterligare frågor för att utröna naturen av inköpet.

Om en person säger sig vara över 30 men saknar legitimation är rutinen liknande, man ställer några frågor och kallar därefter in en kollega för att bedöma åldern på personen. Man frågar många om legitimation även om man är säker på att personen är över 20 år, just för kontrollanterna som dyker upp och är anledning till att folk som kan betraktas som under 30 år ska leg-kollas; felmarginal.
Citera
2010-07-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neorpha
Jo, men att tillåta en blott 16-åring hjälpa till och handla starksprit med sin far, men neka ett gäng på exempelvis 25 + (nu pratar jag alltså om folk som ser ut som just minst 25 år) för att ett stolpskott glömt legget är ju bara löjligt. Systembolaget som ska vara så jävla korrekta och moralkäcka ska väl i så fall visa nolltolerans oavsett om det nu handlar om en son och farsa? Annars kan man ju lika gärna skita i rutinen helt och hållet.

Ja det var exakt detta jag menade, konstigt system.
Citera
2010-08-14, 15:03
Medlem
Perriss avatar
Provar att lyfta lite i den här tråden med min fråga då ni som jobbar på bolaget torde veta.

Vareviga jädra gång jag handlar och frågan om kvittot kommer så svarar jag, nej tack, det kan du slänga. Så gör också alla, förutom ni som jobbar på Systembolaget, nej, istället så lägger ni kvittona i en liten prydlig trave bredvid kassan. Varför i hela fridens namn gör ni så? Jag tycker nästan det är lite obehagligt. Slängs dom sen eller vad är meningen med detta tillvägagångssätt?

Eder
/perris
Citera
2010-08-14, 17:02
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Provar att lyfta lite i den här tråden med min fråga då ni som jobbar på bolaget torde veta.

Vareviga jädra gång jag handlar och frågan om kvittot kommer så svarar jag, nej tack, det kan du slänga. Så gör också alla, förutom ni som jobbar på Systembolaget, nej, istället så lägger ni kvittona i en liten prydlig trave bredvid kassan. Varför i hela fridens namn gör ni så? Jag tycker nästan det är lite obehagligt. Slängs dom sen eller vad är meningen med detta tillvägagångssätt?

Eder
/perris

För att minska påfrestningen på kroppen, om vi slängde varje kvitto skulle våra nackar och axlar snart börja värka. Frågan är varför annan kassapersonal inte gör som oss. De slängs antingen när högen börjar att tippa eller när kassapasset är över.
Citera
2010-08-15, 15:39
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
För att minska påfrestningen på kroppen, om vi slängde varje kvitto skulle våra nackar och axlar snart börja värka. Frågan är varför annan kassapersonal inte gör som oss. De slängs antingen när högen börjar att tippa eller när kassapasset är över.
Aha! Så finurligt. Men, ja, jag håller med, varför i hela fridens namn är det ingen annan som tänkt på detta.

Tack för svar!

/perris
Citera
2010-08-15, 16:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongovolvo
Fan, var glad att folk ser dig som ung!

Om det är en snygg tjej som frågar efter leg på SB utgår jag alltid från att hon vill veta mitt namn och personnummer för att sedan komma hem till mig i sexiga underkläder. Dock börjar jag tappa på tron nu du ingen hittills kommit och ringt på, kanske jag bara haft otur och inte varit hemma?
Citera
2010-09-04, 10:02
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
I situationen med fadern och sonen är praxis att fråga något i stil med "ska ni dricka det här tillsammans?", eventuellt följt av ytterligare frågor för att utröna naturen av inköpet.

Om en person säger sig vara över 30 men saknar legitimation är rutinen liknande, man ställer några frågor och kallar därefter in en kollega för att bedöma åldern på personen. Man frågar många om legitimation även om man är säker på att personen är över 20 år, just för kontrollanterna som dyker upp och är anledning till att folk som kan betraktas som under 30 år ska leg-kollas; felmarginal.
Hur vidimerar du att det är just fader & son? Tar du leg på båda? Vad händer om "far" ej har leg? Vad händer om far & son har olika efternamn? Söker du på eniro?

Tack för svar!
Citera
2010-09-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om det är en snygg tjej som frågar efter leg på SB utgår jag alltid från att hon vill veta mitt namn och personnummer för att sedan komma hem till mig i sexiga underkläder. Dock börjar jag tappa på tron nu du ingen hittills kommit och ringt på, kanske jag bara haft otur och inte varit hemma?

Hahaha! Nu jävlar är det dax att välja dom snygga kassörerna
Citera
2010-09-08, 11:07
Medlem
Hur jobbar man på sytemet,

Dom öppnar ju vid tio
men börjar personalen tidigare?
Alltså då menar jag ju
att kanske personalen börjar vid 7 för ta emot leveranser.
Citera
2010-09-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Ingen som jobbar på systemet i JKPG, det inne i stan? Nya tjejen som började jobba där för några månader sen är sjuuukt het.

Henne måste jag spana in nästa gång jag handlar på bolaget i stan. Är hon blondin eller brunett?

Jag har en fråga också. Hur avgör ni hur många kassar man behöver? Vet ni att det får plats ett visst antal ölburkar/ölflaskor, sprit/vinflaskor eller blandat i en kasse? Jag handlade nämligen i fredags och köpte då tio eller tolv burkar öl och sa att jag ville ha två kassar, men hon som satt i kassan sa att det räckte med en. Jag envisades och tog i stället två eftersom en del kassar har för vana att gå sönder i ena handtaget. När jag väl började packa ner insåg jag att det ändå räckte med en och la tillbaka den andra.
Senast redigerad av g3n3ral 2010-09-08 kl. 19:26.
Citera
2010-09-09, 02:04
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Har alltid blivit bra bemött av personalen på systemet när jag har handlat där.
Men fick inte köpa ut en gång för jag hade med en brosa som var 19 och nykterist.
Får ni inte lite ångest i sådana lägen? Att ni faktist nekar sådana som kanske borde få köpa ut.
Hände mig med....... Dagen innan studenten. Det sjukt komiska här var att jag flera flera gånger innan följt med andra in och lastat i korgarna(då mycket) och det har aldrig varit problem. Men kompisen var då orolig att det skulle bli skit men jag var så jävla van vid att en sån dum regel inte fanns och aldrig vissat sig så följde med in.
73åriga berit hacklade omkring och skulle köpa lite vin till gubben men annars var det dött där. Jag är lat och lägger bara i enstaka cider eller om det var öl(typ 1-3st).
Vi går trötta som iaf jag var fram till kassan och jag går igenom och sätter mig på en bänk och väntar.
MEN fittan i runt 22-25årsåldern hade sätt mig lägga i en dryck och skulle då ha mitt leg och jag fattar noll och säger lite dumma saker(fast det var hönan värd att höra). Han fick lämna drickan och återkomma en annan dag så vi fick fixa in en annan. Han var 20 och jag 19.

Kan den vetande förklara hur man langar sprit till en myndig som får dricka varje dag i veckan men EJ köpa ut? Skillnaden jag och hela min bekantskap vet är att man som 18-19år inte ska kunna köpa ut till minderåringar 17- men att man som 20år antagligen skaffat lite mer vett och antagligen inte umgås med 2-3generationer under så langningen minskar därför.

Att regeln är sådan och att ni måste följa sånt är ju klart men idiotförklaringen till regeln skulle jag vilja veta för jag tror inte ens det finns någon rimlig förklaring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in