2010-09-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspekt
Bakgrund: Hittade på omvägar information om detta fall där en 7-årig pojke enligt utsago blivit omhändertagen(kidnappad?) av socialtjänsten pga anonyma anmälningar mot familjen samt vad jag förstår "problem" i skolan. Bl.a. att pojken i fråga ska ha varit närgången mot de andra barnen genom att.. kramas... !? Hela situationen verkar smått absurd.

Länkar:

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/02/10/sjuaring-omhandertagen-av-myndigheterna-pga-konflikt-om-hemskolning/

http://ceejohansson.wordpress.com/

http://dominicjohansson.blogspot.com/

Ur mitt eget perspektiv så är detta vad som kan inträffa när staten med för mkt resurser upprättat myndigheter som egentligen inte behövs. Dvs de börjar själva sondera samhället efter möjliga ingripanden i syfte att rättfärdiga sin egen existens. När rätt åtgärd i detta fall givetvis hade varit ingen åtgärd alls. Det borde väl åtminstonde finnas andra insatser som våran socialtjänst ska sysselsätta sig med? De på flashback vet oftast hur samhället verkligen ser ut så jag behöver väl knappast raljera kring hur löjligt det blir med insats mot en enbarnsfamilj.

Har själv mailat socialtjänsten i fråga utan att få något svar. Vet att det finns andra som övat påtryckning men det verkar som som om det inte får något genomslag. Känner obehag inför faktumet att staten godtyckligt rövar bort barn på detta sätt. Man kunde ju åtminstonde hoppas att det skall röra sig om allvarliga brott och problem inom familjen innan den här typen av åtgärder sätts in. Vad blev egentligen bättre av det här?
Kidnappats? Hur tänker du då? Det fanns inget beslut i botten utan de gick och plockade honom bara?
Citera
2010-09-28, 22:19
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztr
Kidnappats? Hur tänker du då? Det fanns inget beslut i botten utan de gick och plockade honom bara?
Socialtjänsten har inte sagt att föräldrarna gjort något fel. Pojken omhändertogs för att han var hemskolad, något som är tillåtet i Sverige så länge man följer läroplanen. Föräldrarna har därefter försökt prata med soc, och sagt att de går med på vad som helst, så länge de får sin son tillbaka. Soc vägrar. De får två alternativ - antingen att de går med på att pojken fosterhemsplaceras, eller att de inte gör det, och han fosterhemsplaceras i alla fall.

Soc har också ljugit om att familjen vid sina möten - två timmar per vecka - har svårt att komma varandra nära, vilket knappast stämmer särskilt väl överens med deras egna anteckningar om hur pojken vill följa med sina föräldrar och är mycket ledsen och nedstämd efter varje möte.

Soc har dessutom ljugit för föräldrarna, när de sade att pojken inte ville träffa dem på sin födelsedag.

Personligen hoppas jag att huvuden kommer att rulla. Så här får det inte gå till.
Citera
2010-09-29, 10:19
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky

Personligen hoppas jag att huvuden kommer att rulla. Så här får det inte gå till.
Vi har fortfarande det svåröverstigliga problemet med att vi ju trots allt inte riktigt känner socialtjänstens bedömningsunderlag; det kan ju för all del finnas saker som inte föräldrarna har rapporterat.

På en av de hemsidor som fungerar som försvarare/språkrör för föräldrarna så uppges det att föräldrarna mött kritik från socialtjänsten för att deras fall har blivit publikt, dvs syftande på föräldrarnas och andras texter på internet och att i samband därmed släppt sin egen anonymitet. Kanske kan det i en förlängning innebära att fler data blir tillgängliga.
Citera
2010-09-30, 03:15
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Socialtjänsten har inte sagt att föräldrarna gjort något fel. Pojken omhändertogs för att han var hemskolad, något som är tillåtet i Sverige så länge man följer läroplanen. Föräldrarna har därefter försökt prata med soc, och sagt att de går med på vad som helst, så länge de får sin son tillbaka. Soc vägrar. De får två alternativ - antingen att de går med på att pojken fosterhemsplaceras, eller att de inte gör det, och han fosterhemsplaceras i alla fall.

Soc har också ljugit om att familjen vid sina möten - två timmar per vecka - har svårt att komma varandra nära, vilket knappast stämmer särskilt väl överens med deras egna anteckningar om hur pojken vill följa med sina föräldrar och är mycket ledsen och nedstämd efter varje möte.

Soc har dessutom ljugit för föräldrarna, när de sade att pojken inte ville träffa dem på sin födelsedag.

Det krävs tillstånd vilket familjen alltså inte fick. Jag tycker att föräldrarna kan ta och publicera allting om de vill att någon ska tro på dom. Den enda bild vi har att gå på är den där socialtjänsten tvingas ingripa då pappa pillermissbrukare och mamma SFI efter avslag om hemskolning försöker avvika med ungen till Indien. Bilden rundas av med att pojken tydligen inte vaccinerats då familjen tycks ha något problem med detta.

Om jag fattat det rätt så har alltså tingsrätten tagit beslut om fosterhemsplacering för pojken, och detta är inte något man gör utan anledning. Detta beslut talar för att det drastiska omhändertagandet var motiverat. Den rättsskandal som familjen yrar om med understöd av alternativflummande bloggare bör rimligen kunna utläsas från domstolens dokument. Att de inte publicerat dessa tolkar jag som att någon rättsskandal ej existerar. Jag följer med intresse historiens utveckling, och lider med pojken. Det är inte hans fel att hans föräldrar är knasiga. (Eller att socialtjänsten på Gotland konspirerar för att få dom att framstå så)
Citera
2010-09-30, 07:13
Medlem
Larstages avatar
Hur skulle det se ut om socialtjänsten inte fanns? Hur många fall typ det med Bobby och flickan som fick fira jul under en presenning med sin kriminella/missbrukande far skulle det finnas då? Tyvärr, är det så att det finns människor som pga. missbruk, kognitiv svikt, annan psykisk ohälsa inte kan ordna så att barn får en trygg och säker uppväxt. Jag skulle då inte vilja leva i ett sådant samhälle, där sådant fick passera utan åtgärd. Det är klart att det begås misstag och görs missbedömningar ute på landets socialbyråer. Men glöm inte att alla omhändertaganden av barn ska fastställas av domstol. Både barnet och föräldrarna får egna advokater som granskar om socialtjänsten har torrt på fötterna. Den domstol som granskar dessa ärenden heter Förvaltningsrätten (tidigare Länsrätten).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in