2010-02-20, 01:29
Medlem
aspekts avatar
Bakgrund: Hittade på omvägar information om detta fall där en 7-årig pojke enligt utsago blivit omhändertagen(kidnappad?) av socialtjänsten pga anonyma anmälningar mot familjen samt vad jag förstår "problem" i skolan. Bl.a. att pojken i fråga ska ha varit närgången mot de andra barnen genom att.. kramas... !? Hela situationen verkar smått absurd.

Citat:
Det var i juni 2009 som polis och sociala myndigheter stoppade flygplanet som familjen satt i på Arlanda med destination Indien. De var på väg till ett nytt liv i Indien, varifrån Dominics mamma ursprungligen kommer, och där de hade långt gångna planer på att starta en hjälporganisation.

Myndigheterna bad familjen stiga av planet, och under förevändning att de skulle prata lite med honom, förde de bort Dominic till ett angränsande rum. Sedan dess har pojken suttit i fosterhem, och fått träffa sina föräldrar ytterst sällan.

Länkar:

http://alternativportalen.wordpress.com/2010/02/10/sjuaring-omhandertagen-av-myndigheterna-pga-konflikt-om-hemskolning/

http://ceejohansson.wordpress.com/

http://dominicjohansson.blogspot.com/

Ur mitt eget perspektiv så är detta vad som kan inträffa när staten med för mkt resurser upprättat myndigheter som egentligen inte behövs. Dvs de börjar själva sondera samhället efter möjliga ingripanden i syfte att rättfärdiga sin egen existens. När rätt åtgärd i detta fall givetvis hade varit ingen åtgärd alls. Det borde väl åtminstonde finnas andra insatser som våran socialtjänst ska sysselsätta sig med? De på flashback vet oftast hur samhället verkligen ser ut så jag behöver väl knappast raljera kring hur löjligt det blir med insats mot en enbarnsfamilj.

Har själv mailat socialtjänsten i fråga utan att få något svar. Vet att det finns andra som övat påtryckning men det verkar som som om det inte får något genomslag. Känner obehag inför faktumet att staten godtyckligt rövar bort barn på detta sätt. Man kunde ju åtminstonde hoppas att det skall röra sig om allvarliga brott och problem inom familjen innan den här typen av åtgärder sätts in. Vad blev egentligen bättre av det här?
Senast redigerad av aspekt 2010-02-20 kl. 02:02.
Citera
2010-02-20, 01:37
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad.

Aktuella brott och kriminalfall ---> Politik - Inrikes.

/Mod
Citera
2010-02-20, 01:41
Medlem
Davvo84s avatar
Rättshaveri.... Byrokratin som råder i Sverige har oändligt med brister. När pojken blivit skadad av allt han nu får vara med om, så kommer dem (myndigheterna) att ändra sig... så tror jag att det kommer sluta.
Citera
2010-02-20, 01:52
Medlem
aspekts avatar
Tack för hjälpen med flytten Trojan.. Du får mer än gärna fylla på länklistan i första inlägget, förutsatt att länkar till mer relevant information dyker upp i resten av tråden...

Avseende kommentaren om rättshaveri.. Kan inte annat än instämma... Tyvärr är stor skada redan skedd.. Och är det inte typiskt att dessa inkompetenta människor på socialtjänsten nu panikartat fortsätter frihetsberöva pojken bara för att på något sätt rättfärdiga deras ingripande.
Citera
2010-02-20, 03:18
Medlem
Aristotélēss avatar
Vad finns det för bevis som vi utomstående kan ta del av?
Jag utgår enbart ifrån den helt naturligt partiska bloggen.

Man kan inte som förälder bete sig hur som helst och sedan förvänta sig att socialtanterna
inte ska börja undra, för det är ju deras jobb! Oftast får staten inga andra varningssignaler
än ett märkligt/avvikande beteende, och måste därför utreda även de som bara är lite annorlunda
för att kunna finna de som far illa.

Föräldrarna nöjer sig inte mot att bete sig väldigt konstigt, i och för sig inget fel med detta,
utan vägrar också finna sig i statens beslut kring hemskolning, och håller ungen hemma trots
böter dag för dag.

Låt oss här konstatera att föräldrarna begår ett brott, och att staten måste agera synneligen
resolut när ett barn, tillsynes, fråntas sin möjlighet till utbildning.

Föräldrarna nöjer sig inte med detta, utan bestämmer sig för att flytta till Indien!
Hur fan ska då de sociala myndigheterna agera? De tvingas skicka polisen och hämta ungen
tills en ordentlig utredning har gjorts. Skulle de inte göra detta, givet situationen som då råder,
och det sedan visade sig att pojken for riktigt illa, så skulle de inte bara personligen må hemskt
utan tveklöst få ett jävla mediadrev efter sig, och förmodligen ett helvete till arbetssituation
när varenda förståsigpåare och karriärist ska sätta sig ned och lösa situationen.

Så nej, jag tror inte att socialtjänsten har "rövat bort" sonen. Jag tror och hoppas att de blott tvingats
agera då föräldrarnas beteende helt uppenbart motiverat detta. Trist för alla inblandade, pojken främst naturligtvis,
men här är det solklart föräldrarnas fel.

Som slutkommentar ställer jag mig frågande till varför enbart "Världen idag", alltså Siewert Öholms kristna lekstuga till tidning,
kontaktades/tog sig an er. Det är ju lite som att få moraliskt stöd från SD-kuriren. Sämre, egentligen.

Jag hör gärna mer kring denna historia då tveklöst barn far illa av socialtjänstens brister,
och rättar mig gärna om ytterligare information motiverar det.
Citera
2010-02-20, 03:29
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Vad finns det för bevis som vi utomstående kan ta del av?
Jag utgår enbart ifrån den helt naturligt partiska bloggen.
Det finns massor av info om detta på forumet till vaken.se
http://vaken.se/modules/newbb
Det är bara att söka på namnet där.
Citera
2010-02-20, 08:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Så nej, jag tror inte att socialtjänsten har "rövat bort" sonen. Jag tror och hoppas att de blott tvingats
agera då föräldrarnas beteende helt uppenbart motiverat detta. Trist för alla inblandade, pojken främst naturligtvis,
men här är det solklart föräldrarnas fel.
Så tolkar jag det också. De - soc - kunde inte ha gjort så mycket annorlunda.
Citera
2010-02-20, 08:09
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Det finns massor av info om detta på forumet till vaken.se
http://vaken.se/modules/newbb
Det är bara att söka på namnet där.
Efter en snabb genomläsning av vaken.se och om föräldrarna på något sätt är knutna till rörelsen bakom detta, så vete fasen om inte soc har tagit ett väl genomtänkt och riktigt beslut.
Citera
2010-02-20, 21:56
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Efter en snabb genomläsning av vaken.se och om föräldrarna på något sätt är knutna till rörelsen bakom detta, så vete fasen om inte soc har tagit ett väl genomtänkt och riktigt beslut.
Varför då? För att de har en annan syn på världen än soc?
De har inte skadat sin son, de har bara ett annat sätt att se på världen.
Ska de straffas för att de bryr sig om sin sons häls och i huvudsak ger honom biodynamiskt odlad mat?

Jag hänger själv på vaken och tror bland annat att 11/9-attackerna var orkestrerad av högt uppsatta regeringstjänstemän och affärsmän. Jag tror att de "folkvalda" presidenterna i USA styrs av folk med ännu mer makt. Inte bara i USA förresten, utan i hela världen.
Ska mina barn tas ifrån mig för att jag har den synen på världen?

För mig är ditt uttalande chockerande, då du i stort sätt säger att man måste dela din uppfattning om saker och ting, annars förtjänar man inte att ha barn. Men det är fint att du indirekt försvarar det samhälle vi lever i och i det stora hela anser det vara perfekt. Jag och Dominics far vill se en förändring i samhället och minskad korruption. Du försvarar dagens samhälle.
Citera
2010-02-21, 06:40
Medlem
Aristotélēss avatar
Error ingen bryr sig om att du har en skev världssyn och rimligen någon slags dumsjuka utöver paranoian.
Det är beklagligt men då vi lever i ett fritt samhälle så låser vi inte in folk med din särart om ni inte blir
våldsamma och farliga för er omgivning. Fan om ens då, om jag ska vara ärlig.

Ska staten förhindra att barn far illa så får man fanimej ta att man möjligen blir "oskyldigt anklagad".
Föräldrarna har valt bort alla normala kontrollpunkter som staten har, samtidigt som man bryter mot
lagen och trotsar ett myndighetsbeslut. Lägligt strax efter att böterhögen börjar växa till sig så drar
man till Arlanda för att åka till Indien, såvitt jag förstår enkel resa.

Hur fan ska staten agera? Skita i det faktum att några tillsynes märkliga föräldrar vägrar skicka sin
unge till skolan trots myndighetsbeslut, och som när trycket blir lite för hårt tänker sätta sig på ett plan
till currylandet? Ja fyfan, det är bara att ignorera. Inga varningssignaler där alls.

Det där jävlarna är bara onda, det är inte så att de av lagen är tvingade att agera, och av allt de
vet vore stolpskott utan dess like om de lät föräldrarna sticka utan en utredning, nej nej.
De vill förtrycka er som vet, för om bara någon hade tillgång till all den information ni fritt lägger
ut på vakna.se eller alla andra jävla tomtesidor, ja då jävlar skulle det ta hus i helvete.
Etablissemanget skulle falla! Huvuden skulle rulla!

En sista sak bara. Kan ni sluta klistra upp era väckelseannonser över hela Stockholms allmänning?
Det förfular statsbilden och irriterar de hårt arbetande teknikerna som behöver mecka innanför
metallboxarna ni kletar ner. Nu går inte min utrustning via öppna lådor men andra kan drabbas.
Citera
2010-02-21, 10:11
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
En sista sak bara. Kan ni sluta klistra upp era väckelseannonser över hela Stockholms allmänning?
Det förfular statsbilden och irriterar de hårt arbetande teknikerna som behöver mecka innanför
metallboxarna ni kletar ner. Nu går inte min utrustning via öppna lådor men andra kan drabbas.
Ja är inte en del av vakens aktivism eller ledningsgruppen, jag diskuterar endast på forumet. Jag håller med dig om klistermärken och dylikt.

Fast om vi återgår till fallet Dominic, så är det inte olagligt att hemskola ett barn i Sverige, så länge man följer en läroplan. Dessutom kommer Dominics mor från Indien och de tänkt att flytta dit för att hjälpa till med humanitärt arbete.
Jag tycker detta är ett solklart fall av ren prestige från soc sida. Att de vill stöpa alla i samma form.
Soc har handlat i många lägen oprofessionellt och utifrån att de hyser personligt agg mot Dominics far för att han ställer dem mot väggen och kritiserar.

Det är solklart att soc vill att Christer, som Dominics far heter, ska hålla käft och foga sig efter hur soc vill han ska leva sitt liv.

Jag kan dock hålla med om att soc i många fall är för slappa där barn far illa, men detta är inte relevant i fallet Dominic
Citera
2010-02-21, 11:54
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Varför då? För att de har en annan syn på världen än soc?
De har inte skadat sin son, de har bara ett annat sätt att se på världen.
Ska de straffas för att de bryr sig om sin sons häls och i huvudsak ger honom biodynamiskt odlad mat?

Jag hänger själv på vaken och tror bland annat att 11/9-attackerna var orkestrerad av högt uppsatta regeringstjänstemän och affärsmän. Jag tror att de "folkvalda" presidenterna i USA styrs av folk med ännu mer makt. Inte bara i USA förresten, utan i hela världen.
Ska mina barn tas ifrån mig för att jag har den synen på världen?

För mig är ditt uttalande chockerande, då du i stort sätt säger att man måste dela din uppfattning om saker och ting, annars förtjänar man inte att ha barn. Men det är fint att du indirekt försvarar det samhälle vi lever i och i det stora hela anser det vara perfekt. Jag och Dominics far vill se en förändring i samhället och minskad korruption. Du försvarar dagens samhälle.
Tänkte komma med en längre formulerad replik men efter närmare genomläsning ser jag att ditt inlägg säger det mesta redan, så:

I rest my case!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in