Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-19, 18:06
  #1
Avstängd
stuvas avatar
Jag tycker man borde kunna utvinna energi från vatten som fryser till is. Det är ju en jävla sprängverkan som kan se. Går det inte eller borde det funka?
Citera
2010-02-19, 18:31
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det är betydligt lättare att utnjyttna smältvärmen istället.
Vatten har en extremt hög smältvärme!
Citera
2010-02-19, 18:42
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Jag tycker man borde kunna utvinna energi från vatten som fryser till is. Det är ju en jävla sprängverkan som kan se. Går det inte eller borde det funka?


Jo, men rätt dåligt.

Energin som krävs för att göra så att vattnet inte fryser innan du försluter vattnet kommer att vara större än den energi du sedan kan utvinna från kraften av isens expansion.

En sådan funktion för att smälta isen och frysa den igen är ju nödvändig för att få ett system som tillräckligt ofta upprepar sig självt.
Citera
2010-02-19, 20:15
  #4
Avstängd
stuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
Jo, men rätt dåligt.

Energin som krävs för att göra så att vattnet inte fryser innan du försluter vattnet kommer att vara större än den energi du sedan kan utvinna från kraften av isens expansion.

En sådan funktion för att smälta isen och frysa den igen är ju nödvändig för att få ett system som tillräckligt ofta upprepar sig självt.
Jag tänker i våra sjöar med is och norra sveriges ute- temeratur, ha ha det är väl så, jah tänker inte ge upp
Citera
2010-02-19, 20:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Jag tänker i våra sjöar med is och norra sveriges ute- temeratur, ha ha det är väl så, jah tänker inte ge upp

Hmm, du tänker dig att vara i norrland, borra ett jättehål i sjön tills du ser vatten, fylla detta i ett slutet system. När det slutna systemet sväller pga isen så kan det ju medföra att man på något sätt kan driva något till en generator som ger energi.

Men tyvärr går det åt mer energi för att borra hålet och fylla det slutna systemet än det går att få ut energi från expansionen.

Men det var en kul tanke
Citera
2010-02-19, 20:46
  #6
Avstängd
stuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
Hmm, du tänker dig att vara i norrland, borra ett jättehål i sjön tills du ser vatten, fylla detta i ett slutet system. När det slutna systemet sväller pga isen så kan det ju medföra att man på något sätt kan driva något till en generator som ger energi.

Men tyvärr går det åt mer energi för att borra hålet och fylla det slutna systemet än det går att få ut energi från expansionen.

Men det var en kul tanke
Vi förlägger anläggningen under vatten - isen flyter upp.
Citera
2010-02-19, 20:53
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Vi förlägger anläggningen under vatten - isen flyter upp.

Då går det åt mer energi för att frysa vattnet till is. Är anläggningen under vattnen öppnar vi en kran för att få in vattnet i det slutna systemet. sen utvinner vi lite el genom expansionen, sedan släpper vi upp isberget till ytan för att släppa in mer vatten som vi behöver kyla ner till is..

Sorry, men energiförlust ändå.

Nytt försök ! ?
Citera
2010-02-20, 07:26
  #8
Avstängd
stuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
Då går det åt mer energi för att frysa vattnet till is. Är anläggningen under vattnen öppnar vi en kran för att få in vattnet i det slutna systemet. sen utvinner vi lite el genom expansionen, sedan släpper vi upp isberget till ytan för att släppa in mer vatten som vi behöver kyla ner till is..

Sorry, men energiförlust ändå.

Nytt försök ! ?
Lufttempraturen är ju -15 de senaste månaderna (snyft) så jag tänkte att blåsa ner den kalla luften
eller det kanske går med självdrag då vattnet är varmare till manicken. Kraften i utvigdningen och lyftkraften från låt oss säga 10 meter skulle jag ville fungerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback