• 2
  • 3
2010-02-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Seriöst, det är inte så att jag försöker blåsa soc. på dom få kronorna jag ev. kommer få!

Är du dum eller har du ingen cykel...? Blåsa soc är ju EXAKT det som du försöker göra!!

Det spelar ingen roll om du haft/har personliga skulder eller svindyra banklån. Det är existensminimum som det handlar om. Sen spelar det ingen roll om du vart tvungen att lösa ut en kidnappad son som varit gisslan, för 2000:-

ALLT och då menar jag ALLT i inkomster/förmögenheter/ej viktiga ägodelar räknas in, när socialen börjar rota. Men skulderna och andra förpliktelse, (förutom hyran;el;fackavgift) skiter de blanka fan i.

Tänk själv... men du har ju haft 23.000 på sparkontot förra veckan... -nej men dom finns inte kvar.... spelade på tipset och betalade langaren & nu vill jag att socialen ska betala så jag kan leva!

Glöm det där med att försöka mygla; tro mig,det är inte värt det, och det är väldigt stor risk att du åker dit för bedrägeri.

Jag har själv försökt få hjälp av socialen då jag separerade från min då 3åriga dotters mor.
de sket blanka fan i att jag låg långt under existensminimum och hade min dotter varannan vecka, jag skulle använda dotterns undanstoppade tusenlappar från hennes sparkonto (vi hade sparat i 3år) innan de ens skulle börja titta på ärendet! de kunde dra åt he*v*te! Jag såg till att dottern hade mat under de 3månaderna som det tog innan jag fick ett jobb så ekonomin ordnade upp sig... gick ner 23kg i vikt pga detta. Detta är soc i ett nötskal!
Citera
2010-02-19, 01:17
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
Jag såg till att dottern hade mat under de 3månaderna som det tog innan jag fick ett jobb så ekonomin ordnade upp sig... gick ner 23kg i vikt pga detta. Detta är soc i ett nötskal!

Vi har världens högsta skattetryck men ingen behövande får hjälp längre... var tar alla skattepengar vägen?
Citera
2010-02-19, 06:56
Medlem
Funkadunks avatar
Tack till alla som svarat och hjälpt mig inse vilket jävla pissland Sverige är.
Jag drar tillbaka till Norge!
Citera
2010-02-19, 12:21
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Vi har världens högsta skattetryck men ingen behövande får hjälp längre... var tar alla skattepengar vägen?

Killen hade ju sparade pengar att använda. Sen att det var menat för hans dotter är väl kanske ingen höjdare för honom, men det var ju ändå hans undansparade pengar. Jag vill inte betala för att hans dotter ska ha pengar när hon är 18.
Citera
2010-02-19, 20:25
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Tack till alla som svarat och hjälpt mig inse vilket jävla pissland Sverige är.
Jag drar tillbaka till Norge!

hear hear..

Citat:
A-kassa
I Norge så är du automatiskt arbetslöshetsförsäkrad genom skatten du betalar. Så det krävs med andra ord ingen koppling till vare sig fackförbund eller någon annan instans. Dock så finns det två krav innan du blir berättigad a-kassa. Det första kravet är att du måste ha arbetat heltid i sammanlagt åtta veckor under de tolv första veckorna från flytten.
En sak att tänka på är att du inte får vara dubbelförsäkrad, dvs. stå kvar i den svenska a-kassan. Men eftersom de har en åtta veckorsregel så bör du kvarstå i den svenska a-kassan under den tiden.

Det andra kravet är att du måste ha tjänat minst 100.218 norska kronor under föregående kalenderår, eller sammanlagt 200.436 norska kronor under de tre senaste åren. Men om du inte har det så kan du ibland ändå få räkna med din inkomst från Sverige. Läs mer om villkoren under inntektssikring på nav.no

När du jobbat klart i Norge och vill ta vara på dina a-kassedagar skall du fylla i en blankett som heter E301. Den kan du finna hos skatteverket.
skatteverket.se

Från www.jobbainorge.se

Ifall du skulle ändra dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in