2010-02-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Har jobbat i Norge ett tag och inte anslutit mig till a-kassan.
Tyvärr

Då borde du få A-Kassa från Norge, där behöver man inte betala in nåt för att få rätt till pengar.
Dock vet jag inte hur länge man behöver jobba där innan man får del av A-Kassan.
Citera
2010-02-18, 07:06
Medlem
macknus avatar
Citat:
På papperna från soc. står det

- Kontoutdrag för tre månader tillbaka på samtliga konton.
- Kontoöversikt/kontoförteckning från bank på samtliga konton.

Jag har ett vanligt bankkonto och två sparkonton hos min bank. När jag gjorde överföringen så skickade jag pengarna direkt från mitt ena sparkonto till min ex. konto.

Fungerar det att bara ge soc. utdrag och förteckning från mitt bankkonto och det andra sparkontot (som jag har ca 2,5 kr på) tror ni?
Det står ju inget om underskrift från banken...

Det kan fungera men misstänker dom nåt kan dom begära att du går till banken och får en utskrift gjord av dom som intygar att det du lämna är sant. Det leder visserligen bara till att du får vänta lite till på pengar då det inte är bedrägeri att lura staten.
Citera
2010-02-18, 07:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Det kan fungera men misstänker dom nåt kan dom begära att du går till banken och får en utskrift gjord av dom som intygar att det du lämna är sant. Det leder visserligen bara till att du får vänta lite till på pengar då det inte är bedrägeri att lura staten.

Jo, det är visst bedrägeri att lura staten -- varför tror du att det inte är det?

Han blir återbetalningsskyldig om han fått pengar utbetalda och handlar det om större summor eller är nitisk personal så blir han anmäld.
Citera
2010-02-18, 10:51
Medlem
SweTechs avatar
A&A > Privatekonomi.
//Moderator
Citera
2010-02-18, 11:00
Medlem
anre24s avatar
Det är ganska enkelt och fejka ett kontoutdrag.
Citera
2010-02-18, 11:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu

Hahaha hur tänkte du nu? Inte bedrägeri att lura staten? va bra då kan jag ta fullt CSN,bostadsbidrag och soc så behöver jag inte jobba mer då. Sen om jag skulle vilja jobba kan jag skita i att betala skatt och fifla med min deklaration....
Citera
2010-02-18, 12:04
Medlem
GodModes avatar
Genom att jag själv är socionom och har många vänner inom socialtjänsten kan jag rekommendera någonting som heter "förskott i väntan på förmån". Detta hjälper dig tillfälligt ur en kris men du måste betala igen pengarna senare. Jag tror inte att du kan mörka dina sparade pengar, det finns folk på socialtjänsten (i samarbete med kronofogdens personal) som enbart är anställda för att jaga bidragsfuskare.
Citera
2010-02-18, 14:41
Medlem
Enydrions avatar
du får inte soc för att du ska kunna betala dina skulder, så om de får reda på dina 11 tusen så kommer de att räkna ut hur länge de skulle ha räckt och önska dig välkommen tillbaka då...

var några som sökte soc och hade en bil, den var de tvungna sälja och betalade då tillbaka lånen på den, men soc räknade hur länge pengaran skulle räckt så de fick inte soc på ett tag...

sen om du inte tar upp alla dina konton så kommer de att kolla på dem du har om betalningar gjorts till några andra konton och då kolla vems de är... (har jag läst här på forumet)
Citera
2010-02-18, 17:28
Medlem
Funkadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexvg
Varför lånade du 11000 av ditt ex om du hade exakt så mkt på ett sparkonto?

Jag var skyldig henne det när vi var tillsammans (för bl.a. en soffa) och när jag fick en stor lön i januari så satte jag in det på mitt sparkonto för att sedan, om hon envisades med att ha tillbaka pengarna (vilket hon gjorde) så kan skulle jag överföra dom då.
Citera
2010-02-18, 17:33
Medlem
Funkadunks avatar
En sak jag inte förstår.
Jag blev uppsagd den 4 feb. och fick då en månads uppsägningstid.
Jag betalade tillbaka min skuld till mitt ex den 16 feb. Om jag skulle betalat tillbaka innan jag blev uppsagd så kan väl knappast soc. säga något om det?
Hur skulle jag kunna veta att jag skulle bli uppsagd och behöva spara pengar?

I så fall så kanske man kan photoshopa lite på datumen..?

Seriöst, det är inte så att jag försöker blåsa soc. på dom få kronorna jag ev. kommer få!
Citera
2010-02-18, 21:07
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
En sak jag inte förstår.
Jag blev uppsagd den 4 feb. och fick då en månads uppsägningstid.
Jag betalade tillbaka min skuld till mitt ex den 16 feb. Om jag skulle betalat tillbaka innan jag blev uppsagd så kan väl knappast soc. säga något om det?
Hur skulle jag kunna veta att jag skulle bli uppsagd och behöva spara pengar?

I så fall så kanske man kan photoshopa lite på datumen..?

Seriöst, det är inte så att jag försöker blåsa soc. på dom få kronorna jag ev. kommer få!
Det hade inte gjort någon skillnad. Anledningen till att man ska ge kontoutdrag tre månader tillbaka är att de ska se hur mycket pengar man har fått in och de pengarna ska man sen ha levt på enligt soc norm, eventuellt överskott man har gjort av med blir avdrag på socbidraget. Så har jag förstått det iaf.
Citera
2010-02-19, 00:11
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det hade inte gjort någon skillnad. Anledningen till att man ska ge kontoutdrag tre månader tillbaka är att de ska se hur mycket pengar man har fått in och de pengarna ska man sen ha levt på enligt soc norm, eventuellt överskott man har gjort av med blir avdrag på socbidraget. Så har jag förstått det iaf.
Ja, ungefär så är det.
Tanken är att man ska planera framåt. Man ska inte göra av med alla sina pengar varje månad utan man ska ha en buffert ifall man skulle hamna i en sådan situation som TS har gjort nu - arbetslös utan A-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in