• 1
  • 2
2010-02-17, 20:53
Medlem
Funkadunks avatar
Blev av med jobbet för en vecka sedan p.g.a. arbetsbrist och måste nu tyvärr söka försörjningsstöd.

Mitt problem är att jag hade 11.000 kr på ett sparkonto som jag var skyldig mitt ex. och dom överförde jag till henne några dagar efter att jag blivit uppsagd (och redan snackat med soc.) Eftersom jag har en månads uppsägningstid så kommer jag ju få mer än en full lön till.

Jag är medveten om att man inte får ha sparpengar, men det jag undrar är om hon kommer neka mig pengar eller börja gnälla om det där? Eftersom man måste ge dom kontoutdrag från alla konton 3 månader tillbaka. Ska jag be mitt ex. skriva ett intyg eller nåt på att jag var skyldig henne pengar?

Man blir ju lite nojjig över att man ska stå där utan en enda krona

Hoppas man hinner hitta ett jobb så man slipper sånt här skit.

Väldigt tacksam för svar, fred!
Citera
2010-02-17, 20:55
Medlem
Eftersom du har jobbat en del så kommer dom nog att gnälla. kan dröja innan du får pengar om du har levt över deras norm
Citera
2010-02-17, 20:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkadunk
Blev av med jobbet för en vecka sedan p.g.a. arbetsbrist och måste nu tyvärr söka försörjningsstöd.

Mitt problem är att jag hade 11.000 kr på ett sparkonto som jag var skyldig mitt ex. och dom överförde jag till henne några dagar efter att jag blivit uppsagd (och redan snackat med soc.) Eftersom jag har en månads uppsägningstid så kommer jag ju få mer än en full lön till.

Jag är medveten om att man inte får ha sparpengar, men det jag undrar är om hon kommer neka mig pengar eller börja gnälla om det där? Eftersom man måste ge dom kontoutdrag från alla konton 3 månader tillbaka. Ska jag be mitt ex. skriva ett intyg eller nåt på att jag var skyldig henne pengar?

Man blir ju lite nojjig över att man ska stå där utan en enda krona

Hoppas man hinner hitta ett jobb så man slipper sånt här skit.

Väldigt tacksam för svar, fred!
Varför går du via soc?
Är man arbetslös så är det väl arbetsförmedlingen och a-kassa som gäller?
Citera
2010-02-17, 21:00
Medlem
Roxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför går du via soc?
Inte om man inte har betalat in till dem innan?
Citera
2010-02-17, 21:06
Medlem
Funkadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför går du via soc?

Har jobbat i Norge ett tag och inte anslutit mig till a-kassan.
Tyvärr
Citera
2010-02-17, 21:15
Medlem
tanksters avatar
Du kommer inte få en spänn och det spelar ingen roll om hon skriver ett intyg, soc betalar inte skulder.

Hoppas verkligen du får ett nytt jobb så du slipper ha med asen att göra.
Citera
2010-02-17, 21:48
Medlem
Funkadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankster
Du kommer inte få en spänn och det spelar ingen roll om hon skriver ett intyg, soc betalar inte skulder.

Hoppas verkligen du får ett nytt jobb så du slipper ha med asen att göra.

Fan!
Men om man skiter i att ge dom kontoutdrag från just det kontot jag hade pengarna på då?
Kan dom själva kolla upp det liksom?

Eller om man säger att det inte ens var mina pengar, jag bara "höll" dom åt min tjej eller nåt?

Måste ju gå att fixa på nåt sätt?

Tack för svar
Citera
2010-02-17, 21:55
Medlem
macknus avatar
Dom har ingen möjlighet att kolla ditt konto utan ditt godkännande. Du kan skriva ut eget kontoutdrag och sudda ut allt som har med de 11000 att göra eller så kan du låtsas som att du inte har sparkonto fast dom kanske är hårdare nu för tiden så du måste ha utskrivet och underskrivet av banken.
Citera
2010-02-17, 22:00
Medlem
Citat:
Fan!
Men om man skiter i att ge dom kontoutdrag från just det kontot jag hade pengarna på då?

Eller om man säger att det inte ens var mina pengar, jag bara "höll" dom åt min tjej eller nåt?

Tack för svar
Alltså normen ligger på 2,8k i månaden, +hyra och annat som dom kan tänkas ersätta.
Så om du har/haft mer än 8,4k utöver räkningar de senaste 3 mån får du inte en krona då du förväntas dryga ut de pengar du hade till normen/månad. Skulder eller ej, sen kan ju du räkna ut själv när du tidigast kan suga pengar från dom. Och Ja du måste redovisa ALLA konton på ALLA banker du har.
Citera
2010-02-17, 23:05
Medlem
[0000]s avatar
Citat:
Fan!

Tack för svar

Det är på egen risk om du vill skippa att uppge ditt sparkonto. Jag har själv gjort det för soc en gång och det gick bra men då var det ett konto i en annan bank som jag hade, men det beror ganska mycket på hur nitiska personen är.
Citera
2010-02-17, 23:56
Medlem
Funkadunks avatar
På papperna från soc. står det

- Kontoutdrag för tre månader tillbaka på samtliga konton.
- Kontoöversikt/kontoförteckning från bank på samtliga konton.

Jag har ett vanligt bankkonto och två sparkonton hos min bank. När jag gjorde överföringen så skickade jag pengarna direkt från mitt ena sparkonto till min ex. konto.

Fungerar det att bara ge soc. utdrag och förteckning från mitt bankkonto och det andra sparkontot (som jag har ca 2,5 kr på) tror ni?
Det står ju inget om underskrift från banken...
Citera
2010-02-18, 00:15
Medlem
Citat:
Mitt problem är att jag hade 11.000 kr på ett sparkonto som jag var skyldig mitt ex. och dom överförde jag till henne några dagar efter att jag blivit uppsagd (och redan snackat med soc.)

Varför lånade du 11000 av ditt ex om du hade exakt så mkt på ett sparkonto?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in