• 1
  • 2
2010-03-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vilken Kant? Immanuel Kant?

Japp.

Citat:
Tittade han in i psyket? Var hvdar han att han har anvnt sig av en sdan metod? Var anvnder Kant termen "psyke"?

Nej, Kant menar nog att de upptckter han gjort gller fr alla mnskliga subjekt, i alla fall de subjekt som fljer med i hans resonemang och hller med om det. Det r nog lite provokativt/nedsttande mot Kant att anvnda en sdan formulering.

Citat:
Kant kan ju inte ha funnit logiken eftersom stoikerna hade utarbetat en avancerad logik.

Jo, han hittade logiken han ocks.

Citat:
Vilka lagar om orsak och verkan? Hur mnga finns det?

Ok, det rcker med en; det borde ha sttt lagen om orsak och verkan.

Citat:
Eviga varseblivningsformer? Varfr eviga om dom, enligt K, r frutsttningar fr frnimmelsen.

Ok, stryk ordet eviga.

Citat:
Kan du inte skilja mellan den tidige K och den senare?

Nej, tyvrr, jag fr erknna mig okunnig dr.
Citera
2010-03-12, 15:18
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Hej! Bara fr din skull har jag nu gjort en version 3. Det har blivit en snygg pdf-fil , dr jag har satt in rubriker, strukturerat upp lite och lagt till extra frtydligande frklaringar. S uppsatsen ska nu (enligt min mening) vara fullt lsbar. Men sjlva tankegngen r fortfarande lika flummig...

Tycker du inte att det r av filosofiskt vrde att vara tydlig och precis i det man sger? Om tankegngen r flummig, varfr inte frtydliga den?
Citera
2010-03-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Tycker du inte att det r av filosofiskt vrde att vara tydlig och precis i det man sger? Om tankegngen r flummig, varfr inte frtydliga den?

Jo, jag har frskt att frtydliga s gott det gr i
pdf-filen. (Den frra versionen var olslig.) Men det handlar trots allt om metafysik, och det r alltid ett flummigt mne. (Metafysik i bemrkelsen att jag pstr att en viss mottagningsstruktur fr text existerar som sdan i verkligheten).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in