Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-17, 16:11
  #1
Medlem
Odd.Meijers avatar
min flickvän säger att hon fick lite blödningar och ont i kroppen natten mot måndag. Hon ringer sjukhuset senare på dagen, och får en tid på Gyn. tisdag morgon..Dom förklarar för min flickvän att hon fått missfall under natten men allt har inte kommit ut, hon får då genomgå en regelrätt skrapning.

Kan det gå till så här??
Åker man inte in akut om man får blödningar?
Skrapar man direkt samma dag efter undersökningen??

Jag tror nämligen att hon inte talar sanning..tror hon ringde på måndagen för att få en abort tid på tisdagen. Hon var i 13:e veckan. hon vill heller inte prata eller träffa mig efter det här, har svårt att se mig i ögonen och ser allmänt skamsen ut. Hon vill bli lämnad i fred, försöka glömma och gå vidare..

snälla hjälp!
Citera
2010-02-17, 16:15
  #2
Medlem
Snövits avatar
Nej man behöver inte åka in akut om man får blödningar. Är det ett missfall är det ändå inget de kan göra så det är bara att låta det ske så att säga.

Vet ej om de skrapar direkt men att få tid för abort på ett dygn tror jag är svårt jag tror det är längre väntetid än så.
Citera
2010-02-17, 16:17
  #3
Medlem
Nussans avatar
Jag fick vänta tre dagar från att det var konstaterat missfall, tills att allt som inte kommit ut togs bort.
Citera
2010-02-17, 16:19
  #4
Medlem
Nussans avatar
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...dlingar/Abort/

Läs här om hur abort går till, det går inte en dag från beslut/tidsbokning tills det är genomfört.
Citera
2010-02-17, 16:26
  #5
Medlem
Odd.Meijers avatar
tack! tror det räcker med infon från den sidan..faaaaaaaaan jag mår så jävla pissigt!!!!!! Hur kan hon bara totalt ignorera mig efter det här?? Helvete..Livet som var på att lösa sig..jag var verkligen på gång efter alla jävla år med strul..
Citera
2010-02-17, 16:31
  #6
Medlem
Nussans avatar
Trist att höra, hoppas det löser sig.
Hon mår förmodligen riktigt dåligt också, särskilt om hon kanske tror att du misstror henne?
Citera
2010-02-17, 16:35
  #7
Medlem
Torpedullas avatar
Man får inte göra abort i vecka 13. Så nu löste sig det. Jag har varit med om exakt samma sak. 25% av alla graviditeter slutar i spontant missfall, ofta märker man det inte ens. Att man får ett missfall så tidigt i graviditeten betyder att det var något fel på fostret. Så var glad för det du. Den här tjejen kommer inte att komma tillbaka till dig. Det som hände blev en "tillnyktring" för henne. Jag talar av egen erfarenhet. Sörj och gå vidare.
Citera
2010-02-17, 16:36
  #8
Medlem
Odd.Meijers avatar
jag har aldrig sagt till henne att jag misstror henne faktiskt..men jag är så jäkla ledsen för hur allting slutade..skulle få barn och flytta ihop i maj..nu har jag inget igen
Citera
2010-02-17, 16:39
  #9
Medlem
Odd.Meijers avatar
Torpedulla: nä det kommer inte bli hon o jag igen men det är så jäkla frustrerande att hon inte ens vill prata med mig om vad som hänt o så..hon har liksom inte ens frågat hur det är med mig..total brist på empati och ödmjukhet...
Citera
2010-02-17, 16:43
  #10
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Man får inte göra abort i vecka 13. Så nu löste sig det. Jag har varit med om exakt samma sak. 25% av alla graviditeter slutar i spontant missfall, ofta märker man det inte ens. Att man får ett missfall så tidigt i graviditeten betyder att det var något fel på fostret. Så var glad för det du. Den här tjejen kommer inte att komma tillbaka till dig. Det som hände blev en "tillnyktring" för henne. Jag talar av egen erfarenhet. Sörj och gå vidare.
Man får göra abort fram till v 21 (tror jag det är). Hur som helt får man göra det i v 13.
Citera
2010-02-17, 17:32
  #11
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Man får göra abort fram till v 21 (tror jag det är). Hur som helt får man göra det i v 13.

Man har rätt att göra abort fram till v 18.

Citat:
När kan man göra en abort?

Fram till den 18:e graviditetsveckan har man rätt att göra abort utan att behöva berätta för någon varför man vill göra det.

Efter den 18:e graviditetsveckan måste man ha ett tillstånd från Socialstyrelsen för att få göra abort. Ett sånt tillstånd får man bara om det finns särskilda skäl till aborten. Exempel på det kan vara att man är väldigt ung, har problem med alkohol eller droger, har blivit våldtagen eller att fostret har någon allvarlig skada eller missbildning.

Efter den 22:a graviditetsveckan får man inte göra abort längre. Anledningen till det är att barnet då kan överleva utanför mammans kropp. http://www.umo.se/Sex/Graviditet/Abort/



Citera
2010-02-17, 18:02
  #12
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Man har rätt att göra abort fram till v 18.
Ja, men beroende på anledning kan man få göra abort ända till v 21 (eller om det var 22?).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback