Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-17, 03:48
  #1
Avstängd
Tjenare!
Nu är det så att jag har skulder på runt 25k utav olika anledningar, och jag har en inkomst på runt 2700-5000kr/mån som skall täcka allting.
Jag har ingen koppling till CSN då jag blev utsparkad från skolan.
Jag är rökare, har en gravid flickvän(3 mån), bor hemma, väldigt social rent allmänt och tycker mycket om saker som anses farliga/mycket krävande.
Jag har inte varit nere på Arbetsförmedlingen då jag ej har några betyg alls från grundskolan och känner inte för att sitta där nere x antal timmar i veckan för att kanske få ett jobb.

Så yah, hur skulle ni bygga upp planeringen i ett sådant här scenario?
Jag har en del pengar sparade (200k~), men vill ej använda dem då jag kan behöva dem senare i livet om något skulle skita sig rejält.

Så vad tycker ni?
Citera
2010-02-17, 07:15
  #2
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greywind
Tjenare!
Nu är det så att jag har skulder på runt 25k utav olika anledningar, och jag har en inkomst på runt 2700-5000kr/mån som skall täcka allting.
Jag har ingen koppling till CSN då jag blev utsparkad från skolan.
Jag är rökare, har en gravid flickvän(3 mån), bor hemma, väldigt social rent allmänt och tycker mycket om saker som anses farliga/mycket krävande.
Jag har inte varit nere på Arbetsförmedlingen då jag ej har några betyg alls från grundskolan och känner inte för att sitta där nere x antal timmar i veckan för att kanske få ett jobb.

Så yah, hur skulle ni bygga upp planeringen i ett sådant här scenario?
Jag har en del pengar sparade (200k~), men vill ej använda dem då jag kan behöva dem senare i livet om något skulle skita sig rejält.

Så vad tycker ni?

Har det inte redan skitit sig ? Betala hellre av lanen / skulderna med spar pengarna sa slipper du i.a.f. rantan - vet ej vad det ar for typ av skuld (?) ... kronofogden? internt med vanner/familj? sms-lan? bank-lan? ... Sa lange det inte ar ett lan av nara och kara rekommenderar jag sparpengarna, mojligtvis tanka igenom det om det ar ett banklan.

Sluta samtidigt roka, helt enkelt - du har inte rad samtidigt som passiv rokning kan skada ditt barn, battre och sluta nu medan du har en javla bra anledning!
Citera
2010-02-17, 11:08
  #3
Medlem
DickGeneros avatar
Kanske ta dig i kragen och gå klart skolan så att du kan försörja din unge.
Och sluta röka!
Citera
2010-02-17, 14:53
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DickGenero
Kanske ta dig i kragen och gå klart skolan så att du kan försörja din unge.
Och sluta röka!

Har trappat ner på rökningen som fan det senaste, men att gå om skolan är inget alternativ.

Och man kan väl säga att detta är svarta skulder, samt att sparpengarna inte kommer röras utav någon anledning.
Citera
2010-02-17, 15:14
  #5
Medlem
OKPOSOs avatar
Jag är inne på tidigare talare redan sagt. Har det inte redan skitit sig?

Antar att din skuld på ~25.000 har en hög ränta? I så fall är prio ett är att betala av skuleden med dina sparade pengar.

Sen kan du ju alltid se över om du skulle kunna kamma hem något mer bidrag. Vi bor ju trots allt i Sverige.

Annars är det bara stay the course, eftersom du inte har någon utbildning är det svårt att göra något annat. Men samla på dig arbetslivs erfarenheter.
Citera
2010-02-17, 16:25
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Jag är inne på tidigare talare redan sagt. Har det inte redan skitit sig?

Antar att din skuld på ~25.000 har en hög ränta? I så fall är prio ett är att betala av skuleden med dina sparade pengar.

Sen kan du ju alltid se över om du skulle kunna kamma hem något mer bidrag. Vi bor ju trots allt i Sverige.

Annars är det bara stay the course, eftersom du inte har någon utbildning är det svårt att göra något annat. Men samla på dig arbetslivs erfarenheter.


De 25k har ingen ränta alls, då jag känner de jag är skyldig väl.

Och det är lite svårt att fixa en praktik/lärlingsplats då ingen tar emot någon just nu.
Har kollat över hundra olika jobb men ingen har tid/plats.
Citera
2010-02-17, 17:24
  #7
Medlem
awestbys avatar
Gör klart skolan annars kommer du ångra dig när du är 30! sluta rök! ta vilket skitjobb som helst macdonalds, börja ta lite ansvar du är ju vuxen och snart har du ett barn! dags att börja tänka långsiktigt och visa att du är en man.

Och för gudskull betala din skulder, så du inte förlorar dina vänner! hade jag lånat ut pengar till en person och fått reda på att människan har 200K på banken hade jag blivit rätt grinig! Nej ta dig i kragen och få ordning på ditt liv innan det är försent.
Citera
2010-02-17, 18:32
  #8
Medlem
Trumpeters avatar
Callcenters kräver väl inte någon formell utbildning. Är du social och lätt att prata borde ett sådant jobb passa. Åtminstone en kortare tid.

Som andra sagt bör du dock fundera på att ta upp studierna igen. Sluta röka bör du också prioritera.
Citera
2010-02-17, 18:41
  #9
Medlem
lill-lenins avatar
Varför är det inte aktuellt med studier? Det är ju uppenbarligen det viktigaste för dig just nu. Antingen kan du ju försöka vinna pengar på cs turneringar, langa knark eller bara se till att pallra dig ner till arbetsförmedlingen. Vad låter rimligast?
Citera
2010-02-17, 19:34
  #10
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greywind
De 25k har ingen ränta alls, då jag känner de jag är skyldig väl.

Och det är lite svårt att fixa en praktik/lärlingsplats då ingen tar emot någon just nu.
Har kollat över hundra olika jobb men ingen har tid/plats.

Jag tillbringade mitt sabbatsår i början av 2000-talet då det också var lågkonjunktur på en praktikplats på farsans arbete. Sök upp företag som inte annonserar eller gå via närstående och kolla med dem. En praktikplats går alltid att landa om man bara vill. Likaså ett jobb.


För att fortsätta min egna saga..
Så kan jag tillägga att efter sabbatsåret tillbringade ett år på universitetet, hoppade av, och driver idag ett välmående företag. Gick ut gymnasiet med ~12,5, vilket inte alls är någon höjdare i och för sig, men det är bra mycket bättre än ingenting.

Praktiken gav mig erfarenheten och kunskapen, och blev en bra grund att stå på. Så jag ska härmed slå ett allvarligt slag för praktiken!
Skolpraktiken som man prackas på i högstadiet däremot är nonsens.
Citera
2010-02-17, 20:13
  #11
Avstängd
Det första jag hade gjort hade varit att ta av de sparade 200k och betalat tillbaka de 25k som närstående låg ute med!
Citera
2010-02-17, 22:57
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av daffy951
Det första jag hade gjort hade varit att ta av de sparade 200k och betalat tillbaka de 25k som närstående låg ute med!

Som sagt; Att ta från de sparade pengarna är inget alternativ.

Och de ligger inte ute med 25k då de inte bryr sig när pengarna kommer sålänge de kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback