Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-10-09, 17:07
  #85
Medlem
freeriderXIIs avatar
Slottets Norra länga är den tråkigaste fasaden, medans slottets södra sida är den häftigaste med sina kolonner som vänder sig mot slottsbacken.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-10-09 kl. 17:14.
Citera
2017-10-10, 10:04
  #86
Medlem
Ambelains avatar
Ja, slottet är verkligen inget att hurra för precis.

Men, jag skulle inte heller vilja påstå att det gamla slottet var så värst mycket bättre.
Bara för att det brann upp och därmed blev fritt villebråd för alla bakåtsträvare att mytologisera, så innebär det inte att det faktiskt var så värst spektakulärt.

För det såg ju i stort sett ut som Kalmar slott gör.
och visst har det några torn och så, men det är ju inte särskilt majestätiskt.

Jämför med det tyska nybygget "Neuswanzstein" eller vad det heter.
Där kan man snacka om "satsning".


Jag undrar egentligen hur ett kungligt slott hade kunnat se ut om det hade ritats, och byggts, idag.
Myndighetsinstitutioner får ju ofta något strikt över sig numera, gärna Brutalistiskt dessutom.
Men ett slott ska ju vara mer åt det "festliga" hållet, eller hur?

Ett "funkisslott" hade alrig funkat.
Inte heller något surrealistiskt postmodernistiskt schabrak.
och ingen arkitekt hade velat bygga en sk "pastisch" (dvs inte klassiskt inspirerat).

Men visst hade det varit spännande.
Att tex lägga några miljarder på att bygga ett nytt kungligt slott i Stockholm.
Det nuvarande hade ju kunnat konverterats till flyktingboende eller nåt.

Men, ett nytt slott borde få en välutsmyckad fasad, med många reliefer och statyer.
Tex dator-frästa reliefer av hård sten, granit och gnejs tex.
Det ska ju stå för århundraden framåt.
3D-printade statyer av kolfiber tex.
Ja, 3D-printade statyer över samtliga av våra Regenter, stående utanpå fasaden mot paradgårdens sida.

Det hade ju tagit tillvara på det moderna, det nutida, men ändå i det historiskas tecken.

Samt spetsiga höga torn beklädda av guldfolie.

och längst med hela fasaden borde det gå en sådan rörlig slinga som man har på fotbollsmatcher, längst med planens sidor som visar rörlig reklam.
Fast på slottet borde de istället visa "kungliga nyheter" tex ...
Citera
2017-11-13, 17:48
  #87
Medlem
Ördögs avatar
Det finns nu två separata FB-trådar om slottets våldtäktsstatyer.

(FB) Kungahusets våldtäktsdyrkan som manifesteras i statyer-bör dom förintas?
(FB) (DN) Professor om statyer: "Våldtäkter omger valvet i portalen på Stockholms slott"
Citera
2017-12-03, 17:33
  #88
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hade jag varit arkitekten (Nicodemus Tessin dy) så hade jag minskat den fyrkantiga borggården för att göra längorna bredare När man besöker slottet så känns dess rum lite väl långsmala.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-12-03 kl. 17:57.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback