Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-15, 22:30
  #1
Avstängd
Ballistis avatar
Jag röker ett paket om dagen. Lungkapaciteten är kass då jag knappt förmår att blåsa ut den sista luftmängden i lungorna utan att vika mig. Blir det bättre ifall jag slutar röka? Hur mycket bättre isåfall? Blir jag fullt återställd eller har jag tagit permanent skada?

Tack på förhand.
Citera
2010-02-15, 23:27
  #2
Medlem
Du kan nog förbättra dig genom att sluta röka och träna upp din kondition. Få tillbaka det du hade i din ungdoms dagar är icke möjligt.

du tjänar alltid på att sluta röka.

Gå till VC och testa lungkapaciteten med en Spirometer.
Citera
2010-02-16, 13:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Du kan nog förbättra dig genom att sluta röka och träna upp din kondition. Få tillbaka det du hade i din ungdoms dagar är icke möjligt.

du tjänar alltid på att sluta röka.

Gå till VC och testa lungkapaciteten med en Spirometer.

Jag hade en chef en gång som hade dålig lungkapacitet. Han hade KOL. Han fick vänta länge men sedan fick han en lungtransplantation. Han låg på sjukhus ett bra tag därefter, sedan fick han en hjärtattack och dog. Så för att sammanfatta det hela: sluta rök. Om du inte kan låta bli nikotinet så börja snusa i stället.

/Pime
Citera
2010-02-16, 13:59
  #4
Medlem
Specters avatar
Lungblåsorna förgiftas och dör av rökning, dessa återställs aldrig.
För övrigt fylls de ju med tjära osv.

Rökte själv en del men har inte gjort det på 1,5v nu bara att kämpa.

Dit val, antingen förgifta fler lungblåsor eller låta det räcka med de som du hittills förgiftat.

Lungorna mår avsevärt mycket bättre bara efter en vecka. Bara att sluta och börja träna upp konditionen igen.

Lycka till!
Citera
2010-02-17, 18:02
  #5
Medlem
Asystolis avatar
Till viss del kan du få tillbaka lungfunktion som är nedsatt på grund av t.ex. inflammation i luftrören när du röker. Men de skador på själva lungorna kan du inte läka. Elasticiteten som försvinner och är ett av de stora problemet kommer aldrig åter, och det är bland annat det som händer vid KOL, elasticiteten i de små lungblåsorna är så dålig att du inte kan tömma dem ordentligt på luft, samtidigt som själva ytan i lungblåsorna minskar på grund av att de faller sönder och då minskas även gasutbytet (på grund av den minskade ytan). Det går aldrig att återställa.

Det man däremot ser från första dagen av rökstopp är att du förlänger din livslängt från och med den dagen. Om din normala livskurva faller med en lutning av 20-grader så faller den med 35-graders lutning om du röker (som ett exempel). Slutar du röka så kommer livskurvan att fortsätta plana ut med 20-graders lutning. Alltså förlänger du livet från den dagen du slutar röka, enkelt sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback