• 1
  • 2
2010-02-14, 19:02
Medlem
Voltaire1s avatar
Jag har precis sett en dokumentär kallad "Elegant Universe" (http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program_d.html) och insett att de inte tar upp en sak som jag alltid har undrat över, dvs om vårt medvetande kan på något sett kopplas till universum och dess dimensioner.
I String theory så beskriver man universum att den är uppbyggd av 11 dimensioner, tre som vi ser, tiden och 7 som vi inte kan uppfatta i våran värld. Meningen med själva teorin är att förena Einsteins relativitetsteori med kvantmekaniken i ett försök till att förstå "allt". Den påstår att allt - massa, energi, partiklar mm är uppbyggt av "strängar" miljarder gånger mindre än atomer som vibrerar på olika frekvenser - varje frekvens levererar en medföljande egenskap. Vissa forskare hävdar också att det finns "Membran" i string theory som existerar i en annan dimension som kan vara lika stora som hela universum - men hela tiden att allt hänger samman.
Att beskriva hela denna teori tar tid, men den som orkar kan kolla in dokumentären eller wikipedia -

http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory

http://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_M-theory

Min fråga är då denna - eftersom man inte kan bevisa denna teori genom prövning så måste man säga att string theory inte är vetenskap, utan en filosofi, och då kan man leka lite med tanken. Om string theory stämmer, med dess eleganta matematik, var kommer då medvetande in i bilden? Medvetande är något som - uppenbarligen - existerar i universum, så varför skulle inte det kunna ingå i en sådan teori? En rolig sak som en forskare sa i sista avsnittet i dokumentären var något i stil med "Vi lever i tre dimensioner plus tiden, men de övriga sju existerar runtomkring oss bara det att vi inte kan ta del av dem; ju fler dimensioner man kan röra sig inom desto friare är man". Jag uppfattade det som att vi är begränsade inom våra dimensioner, men att det finns fler att existera inom.

Den stora frågan som jag tänker på är meningen med livet. Kan det vara så att vi är begränsade inom dessa fyra dimensioner tills vi dör då vårt medvetande "återvänder" till de övriga 7, och kan röra sig fritt emellan dem? Eller är dessa fyra dimensioner själva meningen med livet att uppleva och försöka förstå?; Att vi på något sätt fick "möjligheten" att leva genom att vårt medvetande kunde ta fäste i en biologisk kropp i den tre plus en dimensionella världen och då uppleva universum på ett helt annat sätt?
Ja, lite så. Vad tror ni? Någon som kommer på ytterligare frågor?

V
Citera
2010-02-14, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Jag har precis sett en dokumentär kallad "Elegant Universe" (http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program_d.html) och insett att de inte tar upp en sak som jag alltid har undrat över, dvs om vårt medvetande kan på något sett kopplas till universum och dess dimensioner.
I String theory så beskriver man universum att den är uppbyggd av 11 dimensioner, tre som vi ser, tiden och 7 som vi inte kan uppfatta i våran värld. Meningen med själva teorin är att förena Einsteins relativitetsteori med kvantmekaniken i ett försök till att förstå "allt". Den påstår att allt - massa, energi, partiklar mm är uppbyggt av "strängar" miljarder gånger mindre än atomer som vibrerar på olika frekvenser - varje frekvens levererar en medföljande egenskap. Vissa forskare hävdar också att det finns "Membran" i string theory som existerar i en annan dimension som kan vara lika stora som hela universum - men hela tiden att allt hänger samman.
Att beskriva hela denna teori tar tid, men den som orkar kan kolla in dokumentären eller wikipedia -

http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory

http://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_M-theory

Min fråga är då denna - eftersom man inte kan bevisa denna teori genom prövning så måste man säga att string theory inte är vetenskap, utan en filosofi, och då kan man leka lite med tanken. Om string theory stämmer, med dess eleganta matematik, var kommer då medvetande in i bilden? Medvetande är något som - uppenbarligen - existerar i universum, så varför skulle inte det kunna ingå i en sådan teori? En rolig sak som en forskare sa i sista avsnittet i dokumentären var något i stil med "Vi lever i tre dimensioner plus tiden, men de övriga sju existerar runtomkring oss bara det att vi inte kan ta del av dem; ju fler dimensioner man kan röra sig inom desto friare är man". Jag uppfattade det som att vi är begränsade inom våra dimensioner, men att det finns fler att existera inom.

Den stora frågan som jag tänker på är meningen med livet. Kan det vara så att vi är begränsade inom dessa fyra dimensioner tills vi dör då vårt medvetande "återvänder" till de övriga 7, och kan röra sig fritt emellan dem? Eller är dessa fyra dimensioner själva meningen med livet att uppleva och försöka förstå?; Att vi på något sätt fick "möjligheten" att leva genom att vårt medvetande kunde ta fäste i en biologisk kropp i den tre plus en dimensionella världen och då uppleva universum på ett helt annat sätt?
Ja, lite så. Vad tror ni? Någon som kommer på ytterligare frågor?

V

Väldigt intressant! Har du sett dokumentären om multiverses?
http://www.youtube.com/watch?v=Kcdt6i1oMb0

Det sista du skrev fick mig att tänka på följande quote:
We are not human beings having a spiritual experience.
We are spiritual beings having a human experience.
Citera
2010-02-14, 20:10
Finns massor av teorier om att allting består av ett medvetande.
Sök på Consciousness på youtube.

John Hagelin:
http://www.youtube.com/watch?v=OrcWntw9juM

Stuart Hameroff:
http://www.youtube.com/watch?v=y4y8mTRqXAo

http://www.nuclearalert.org/chart_popup.html

Tanken är svindlande och mig veterligen så är det inte mycket som talar emot det, även om det inte finns något som bevisar det heller. Eller har jag fel?
Senast redigerad av se_där... 2010-02-14 kl. 20:17.
Citera
2010-02-15, 17:09
Medlem
rocket queens avatar
Roger Penrose har skrivit böcker om hur medvetandet och den fria viljan kan förklaras med modern fysik, The Emperor's New Mind och Shadows of the Mind.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Penrose

Han har väl sagt något på youtube också kan jag tänka mig.
Citera
2010-02-16, 14:52
Medlem
woofers avatar
Det mänskliga medvetandet är ju bara en samling atomer organiserade i ett visst mönster. Medvetandet sitter ju inte i själva atomerna utan i systemet som dom är organiserade i. Jämför med ett hus. Om man slår sönder ett hus i små bitar så har man fortfarande samma materia kvar men materien är inte längre organisread på det sätt som gjorde den till ett hus. Att sätta ihop bitarna igen till exakt samma hus är omöjligt.

Det tankemisstag jag tror många gör är att tänka sig medvetandet och jaget som något fysiskt vilket därmed gör det svårt att förklara vad som händer med medvetandet när man tex dör. Jämför återigen med huset, vad händer med huset när man krossar det, jo det upphör att existera. Själva huset i egenskap av organiserade byggstenar har ingen massa, bara byggstenarna som organiseras i formen av ett hus har massa.
Citera
2010-02-17, 09:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det mänskliga medvetandet är ju bara en samling atomer organiserade i ett visst mönster. Medvetandet sitter ju inte i själva atomerna utan i systemet som dom är organiserade i. Jämför med ett hus. Om man slår sönder ett hus i små bitar så har man fortfarande samma materia kvar men materien är inte längre organisread på det sätt som gjorde den till ett hus. Att sätta ihop bitarna igen till exakt samma hus är omöjligt.

Det tankemisstag jag tror många gör är att tänka sig medvetandet och jaget som något fysiskt vilket därmed gör det svårt att förklara vad som händer med medvetandet när man tex dör. Jämför återigen med huset, vad händer med huset när man krossar det, jo det upphör att existera. Själva huset i egenskap av organiserade byggstenar har ingen massa, bara byggstenarna som organiseras i formen av ett hus har massa.

Snarare så här, medvetandet är det som gör det möjligt att skapa huset. Även om huset plockas ner i tegelstenar så finns möjligheten att sätta ihop det igen. Frågan är väl om det är samma hus.
Möjligheten att skapa ett hus finns redan inne i berget, innan teglet formats och bränts och lagts upp i rader. Bara tid och arbete saknas.
Atomer eller tegelstenar är egentligen inget bra exempel eftersom de är delbara, atomerna blir ju strängar enligt diskussionsunderlaget. Det kommer säkert också att visa sej att strängarna består av mindre enheter som till slut består av ingenting, av ren möjlighet, alltså medvetande. Allt består av medvetande.
Citera
2010-02-17, 10:41
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Snarare så här, medvetandet är det som gör det möjligt att skapa huset. Även om huset plockas ner i tegelstenar så finns möjligheten att sätta ihop det igen. Frågan är väl om det är samma hus.
Möjligheten att skapa ett hus finns redan inne i berget, innan teglet formats och bränts och lagts upp i rader. Bara tid och arbete saknas.
Atomer eller tegelstenar är egentligen inget bra exempel eftersom de är delbara, atomerna blir ju strängar enligt diskussionsunderlaget. Det kommer säkert också att visa sej att strängarna består av mindre enheter som till slut består av ingenting, av ren möjlighet, alltså medvetande. Allt består av medvetande.

Rent teoretiskt kan man ju sätta ihop alla delar av huset på exakt samma sätt men i praktiken är det ju omöjligt för även om det skulle bli ganska lika så kommer det inte att bli exakt likadant.

Kan man med ditt resonemang hävda att möjligheten att skapa en människa finns, det är bara att sätta ihop atomer på rätt sätt? Alla byggstenar som behövs finns ju också inne i berget?

Ytterst så är ju allting energi som är organiserad på olika sätt, och energi kan ju inte likställas med ingenting?
Citera
2010-02-17, 15:56
Bannlyst
Jag vill hänföra medvetandet till psyket. Där jag ser medvetandet som en utveckling i kroppen.
Psyket har gjort sin evolution som kroppen gjort sin. I musiken finns ju den 7 st, c d e f g a h . Sfärernas harmoni. Varför inte? Talmystik lockar. Helhet. Medvetandets ljus och ögat hör kanske ihop.
Citera
2010-02-17, 20:50
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ytterst så är ju allting energi som är organiserad på olika sätt, och energi kan ju inte likställas med ingenting?

Utgår vi från att antagandet "medvetande är upphovet till allting", något som är likvärdigt med "energi = medvetande" så kommer vi fram till ett cirkelargument som på sätt och vis är förståeligt. Vi betraktar energibevarelseprincipen. Den säger att energi inte kan skapas eller förstöras. Jag finner två möjligheter att tolka detta, utifrån vårt antagande.

1) Energibevarelse innebär att medvetande existerar så länge någon är medveten. Ett cirkelargument, som ändock går att resonera kring på ett meningsfullt sätt. Jämför med "jag är odödlig till den dagen jag dör".

2) Energibevarelse per strikt tolkning innebär att medvetande aldrig upphör. Det här kanske då innebär att medvetande bevaras på mer personling nivå än vad som beskrivs i 1).

1) är något som alltid måste vara sant, men jag vill även understryka att om man anammar endast detta synsätt så kan man tänka sig att energibevarelsen är ett cirkelargument och alltså kan upphöra. Det kanske sker på personlig nivå eller mer övergripande. Om man istället anammar 2) som synsätt så ser vi att medvetande är något som kommer fortsätta, oavsett om det finns observatörer eller inte (fysiska sådana), medvetande är här alltså inte något kroppsligt utan något världsligt.

Återigen, för att ingen ska hoppa på min utsago helt i onödan; Allt detta vilar på att medvetandet faktiskt är upphov till alltet. Jag säger inget om vare sig detta är 'sant' eller inte.
Citera
2010-02-18, 08:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kan man med ditt resonemang hävda att möjligheten att skapa en människa finns, det är bara att sätta ihop atomer på rätt sätt? Alla byggstenar som behövs finns ju också inne i berget?
Jo, det kan man ju säga med tanke på att vi och allt vi ser omkring oss en gång fanns inne i en stjärna.

Citat:
Ytterst sett är allting snarare oorganiserad energi. Innan atomer, kvarkar, strängar, bildas finns de som ren potential, som möjlighet, de existerar inte men de finns där som en , tja, tanke som inte omsatts i handling.
Citera
2010-02-18, 16:12
Medlem
Jag förstår inte hur strängteorin kan förklara medvetandet. Syftet med strängteorin är att förena kvantmekaniken med relativitetsteorin och föga progress har skett sedan 30 år tillbaka. Det handlar inte om vilka partiklar medvetandet består av utan hur partiklarna är arrangerade.

http://img99.imageshack.us/img99/9325/stringtheory.jpg
Citera
2010-02-18, 16:26
Medlem
Vill tillägga att förklara medvetandet med strängar är ungefär som att förklara en datorprocessor (CPU) med elektroner. Det säger absolut ingenting om processorns algoritmer eller matematiska operationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in