• 1
  • 2
2010-02-18, 20:28
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Vill tillägga att förklara medvetandet med strängar är ungefär som att förklara en datorprocessor (CPU) med elektroner. Det säger absolut ingenting om processorns algoritmer eller matematiska operationer.
Pratar du om emergenta egenskaper? Lite som att evolution inte kan förklaras m.h.a. fysiken, trots att biologin är i högsta tänkbara grad beroende av fysik?
Citera
2010-02-18, 20:34
Medlem
Var kommer viljan in i bilden?

Hur påverkas tankar?
Citera
2010-02-18, 23:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Var kommer viljan in i bilden?

Hur påverkas tankar?

Vems vilja? Vem vill veta? Alltså jag frågar inte efter ditt personnummer eller namn eller adress eller kön eller ålder eller hårfärg, längd, vikt, yrke, status......
Vem vill veta?
Viljan är ett samlingsuttryck för en massa personligheter kan man säga. Ett tips; ingen av dem är Du.
Hur påverkas tankar av vad? Medvetandet? Medvetandet knuffar undan tankarna och låter dej uppleva den du egentligen är, eftersom du inte är dina tankar.
Citera
2010-02-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Pratar du om emergenta egenskaper? Lite som att evolution inte kan förklaras m.h.a. fysiken, trots att biologin är i högsta tänkbara grad beroende av fysik?
Jag menar att strängteorin i bästa fall leder till greedy reductionism.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greedy_reductionism
Citera
2010-02-20, 20:15
Medlem
G2rs avatar
Intressant, men som den bild som postats innan låter det hela lite "oklart". Alltså, om nu det är vibrerande trådar", varför at det just det, jag menar att då kunde det vara små pedobears som juckar. Nu vet jag att det låter korkat och inte tas på allvar, men om jag säger något annat, kanske att det istället är figurer som kvadrater, trianglar, ja den sortens "föremål" som kanske snurrar.

Jag är inte så insatt i detta, men för mig låter det som att det är en teori som inte är klar. Sedan att det ska finnas olika dimensioner verkar också lite flumigt. Jag menar på detta att vår hjärna måste granskas mer för att man ska förstå hur tankar "sparas" och hur de förvaras, SAMT kanske kan skapas (?)

Måste gå nu, men ämnet är intressant och jag ska följa det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in