Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 19:17
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Salt, fruktansvärt överskattat och har förstört många rätter då man glömmer bort att många andra ingredienser innehåller salt. Men att missa salt kan oxå bli trist, dessbättre så är det en av få kryddor man kan tillföra färdiglagad mat.

Har stött på en hel del ”saltfetishister” som bara dör om man använder ”fel” salt vid ett speciellt tillfälle. (då menar jag inte fin/grovsalt el. bergs/havssalt) utan riktigt komplicerat djupintresse-salt.

Där tappar man mig.

Citera
2020-02-19, 19:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det blir jättebra att köra schnitzel på fläsk.
Bättre än med kalvinnanlår :-)
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
On topic så är oxfilé vansinnigt överskattat.
Inte som carpaccio... Men vill jag ha en stekt eller grillad köttbit föredrar jag helt klart entrecote.
Senast redigerad av constant 2020-02-19 kl. 19:31.
Citera
2020-02-19, 19:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bambuskott , grönsaksgrytor med Hollandodlade s.k. grönsaker, spiskummin ,
Förstår inte :-(
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
(då menar jag inte fin/grovsalt el. bergs/havssalt) utan riktigt komplicerat djupintresse-salt.
Tänker du på typ rökt salt, eller Himalayasalt, eller vad?
Citera
2020-02-19, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bambuskott , grönsaksgrytor med Hollandodlade s.k. grönsaker, spiskummin ,

Utveckla gärna vad du menar med ”s.k. grönsaker”.
Och hur menar du att spiskummin skulle vara överskattat i mexikansk, indisk och nordafrikansk matlagning.
Citera
2020-02-19, 19:40
Medlem
Gudochhanssons avatar
Ruccolasallad på pizza är bland det mest vrickade jag känner till; sladdrig, kall och bitter fördärvar den alla smaker och upplevelser.
Citera
2020-02-19, 19:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det finns ju en hel rad maträtter som i sin tur har oändligt med olika, ofta personliga, regionala recept, som många fullständigt lackar ur om inte dom tillagas på just ”deras” sätt.
Trots vetskap om att det finns en mångfald.

Ett exempel på en populär rätt där jag inte följer lagen är Carbonara.
Jag kör 50/50 Pecorino-Parmesan. (ska ju då bara vara pecorino eg men mixen piggar upp)
Men. Jag fattar inte vitsen med det självklart underbara med Guansiale istället för panchetta eller kanske bacon.

Griskinden är där pga historisk fattigdom då den enkla styckdetaljen för 1000 år sedan användes när det var fattigt och rätten skapades. Något himmelskt gastronomiskt moment tillför den enl. mig inte.
Ändå har jag blivit uppläxad som en idiot för att inte frälsa denna kind i Carbonaran.

Går totalt lika bra med vanlig lågprisbacon från ICA/Konsum samt "Grana padano" alternativt prästost på rea om man vill skarva lite/slarva lite. Blir ingen större skillnad.

Har gått "inflation" i "fina ingredienser":
"Saltet MÅSTE vara ett flingsalt för 2000 kronor kilot från Nepals högland genererat av högste munken Rama-lama-ding-dong.. Höglandssalt i Himalaya krävs om man ska koka goda potäter!"

Jag tror "TV-kockarna" har orsakat problemet..

"Tänker du hälla grädde i såsen?? Är grädden helt säkert från en lågmjölkad ko från höglandsras, mycket bättre grädde för bara 1000 kronor litern!! Såsen blir så mycket gooodare!"

Bara bullshit.
Funkar lika bra med JOZO-salt för tio spänn kilot.. (Är enbart natriumklorid).
-SKITSNACK att köpa dyrt salt från en "guru" etc!

(Bra råvaror är givetvis viktiga, men i dagens samhälle har det rent ut sagt blivit ordentligt löjligt)
Citera
2020-02-19, 20:28
Medlem
Tomat vid sidan av en plankstek. Ganska tråkigt men "ska" vara där, då det finns ett grop i plankan speciellt tillägnad just tomaten. Den tillför egentligen inte annat än färg och tradition och passar inte ihop med resten. Det är såklar bara vad jag tycker. Fyller hellre ut med lite mer sparris.
Citera
2020-02-19, 20:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Tomat vid sidan av en plankstek. Ganska tråkigt men "ska" vara där, då det finns ett grop i plankan speciellt tillägnad just tomaten. Den tillför egentligen inte annat än färg och tradition och passar inte ihop med resten. Det är såklar bara vad jag tycker. Fyller hellre ut med lite mer sparris.
Ops, nu upptäckte jag min konservativa ådra... Det ska vara tomat på plankstek, och burksparris... Och den ska kosta 149:- inklusive en stor stark.
Citera
2020-02-19, 20:49
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår inte :-(
Tänker du på typ rökt salt, eller Himalayasalt, eller vad?

Ungefär ja, på pytt i panna!!

,
Citera
2020-02-19, 21:09
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ett exempel på en populär rätt där jag inte följer lagen är Carbonara.
Jag kör 50/50 Pecorino-Parmesan. (ska ju då bara vara pecorino eg men mixen piggar upp)
Men. Jag fattar inte vitsen med det självklart underbara med Guansiale istället för panchetta eller kanske bacon.

Griskinden är där pga historisk fattigdom då den enkla styckdetaljen för 1000 år sedan användes när det var fattigt och rätten skapades. Något himmelskt gastronomiskt moment tillför den enl. mig inte.
Ändå har jag blivit uppläxad som en idiot för att inte frälsa denna kind i Carbonaran.

Kör för det mesta panchetta, men ibland vill jag även göra det mer genuint och köper på mig guanciale.
Tycker panchetta är godare rent smakmässigt om jag ska vara ärlig, men det du missar är konsistensen från guancialen - krispet.
Citera
2020-02-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vattenkastanjer = smaklöst tuggmotstånd

I vissa rätter är konsistensen ovärderlig.
Citera
2020-02-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Plankan fungerar som en mindre skärbräda, syftet med de urfrästa kanterna är att köttsafterna skall rinna längs dessa och att "gropen" fungerar som en liten uppsamlings plats för köttsafterna........i stället för att köksbordet gör det......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in