• 1
  • 2
2010-02-14, 11:34
Medlem
Cykeltutas avatar
Tjena!
Det är som såhära att något bör göras åt mitt badrum i min hyreslägenhet, då jag märkt att golvmattan släppt.
Då jag har några badrumsrenoveringar i ryggen som glad hemmafixare så är jag inte främmande för att själv kakla/klinkra, dock så vill jag naturligtvis inte göra detta gratis i en hyreslägenhet. Så roligt är det inte.

Frågan är då, vad är rimligt att ta betalt (svart då) för kakling inkl underarbete?
Badrummet är inte stort, det är ett duschutrymme och toalett som mäter ungefär 3 kvadratmeter golvyta.

Hur skulle ni gjort? Har inte tänkt att skörta upp min hyresvärd men man jobbar ju inte gratis heller, liksom.
Citera
2010-02-14, 14:53
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Att helt renovera ett badrum kostar tiotusentals kronor. Allt måste rivas ut, flera lager fuktspärr ska på etc.

Finare kakel är inte så billigt det heller.
Citera
2010-02-14, 15:07
Medlem
Amagadwats avatar
Bilresor, Rivning, (Bilning+Flyta golv+ny brunn?), fuktspärr, Sätta upp badrumsgips/aquaboard, kakel/klinkers, rörmokare, målning tak, nya eldosor/lampor? + arbete osv... Inte billigt

Inte värt i hyreslägenhet iallafall
Citera
2010-02-14, 15:49
Medlem
Cykeltutas avatar
Ni missförstår. Vi tar om det från början.

1) Jag innehar kunskap och handlag för att bygga ett badrum. Ni behöver inte berätta att underarbetet är viktigt och att materialet kommer kosta pengar. Jag vet det.

2) Jag har tänkt erbjuda min hyresvärd att göra i ordning badrummet i min lägenet. Naturligtvis får han stå för materialet.

3)Vad jag undrar är alltså vad som är rimligt att begära betalt av min hyresvärd för arbetet. Detta då jag inte jobbar gratis.

Nu är väl ändå inget oklart?
Citera
2010-02-14, 16:46
Medlem
Messerschmitts avatar
Det som är oklart är varför en fastighetsägare skulle anlita en glad amatör mot svart ersättning för att renovera något så viktigt som ett våtutrymme?
Citera
2010-02-14, 16:52
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Det som är oklart är varför en fastighetsägare skulle anlita en glad amatör mot svart ersättning för att renovera något så viktigt som ett våtutrymme?
För att fastighetsägaren och jag har bra kontakt och vi har diskuterat en del andra, mindre svartjobb jag ska göra såsom eldragning i en tom lägenhet. Kan han spara pengar så gör han nog det.
Citera
2010-02-14, 19:04
Medlem
Tinnituss avatar
Svartjobbar du i vanliga fall, så ta samma timlön, eller säg att du tar 25% lägre eller nått för att du bor där själv och inte vill ha en hyreshöjning, så tjänar ni ju båda på det så att säga.

Jag tycker alltid det är bättre att räkna timmar än att ge ett fast pris, för man är ju alltid tidsoptimist.
Citera
2010-02-14, 21:10
Medlem
Även om ni är polare tycker jag det verkar rejält korkat att göra just badrum svart. Skulle det bli problem efteråt är det han som får stå för kostnaderna och då menar jag slanta själv ur egen ficka inte försäkringsbolaget utan egna skattade pengar... för du lämnar väl inget våtrumsintyg

lycka till hur ni än gör
Citera
2010-02-14, 21:18
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
Även om ni är polare tycker jag det verkar rejält korkat att göra just badrum svart. Skulle det bli problem efteråt är det han som får stå för kostnaderna och då menar jag slanta själv ur egen ficka inte försäkringsbolaget utan egna skattade pengar... för du lämnar väl inget våtrumsintyg

lycka till hur ni än gör
Tack för feedback. Dock så anser jag inte att våtrumsarbeten är magi, så jag ser inte varför problem skulle kunna uppstå efteråt. Brukar du åta dig jobb du är osäker på om du klarar av? Det brukar inte jag göra iallafall.

Tinnitus, nej jag svartjobbar inte i vanliga fall, så jag har ingen aning om vad det kan vara värt.
Citera
2010-02-14, 21:49
Medlem
DennisOlofs avatar
Tinnitus, precis. Det ska ALLTID vara timpris och gärna med pristak så det inte drar iväg åt skogen.

Fast pris är en sjukdom som folk dragit på sig, många som tror att fast pris är bra, det är dåligt för båda parterna, det som händer är att folk fuskar. Dvs arbetet blir dåligt och måste göras om.

Bra att TS har kontakt med husägaren, annars brukar ju hyresrätter vara omöjliga att renovera själv eller fixa till, man råkar bara ut för hyreshöjningar.
Citera
2010-02-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Ni missförstår. Vi tar om det från början.

1) Jag innehar kunskap och handlag för att bygga ett badrum. Ni behöver inte berätta att underarbetet är viktigt och att materialet kommer kosta pengar. Jag vet det.

2) Jag har tänkt erbjuda min hyresvärd att göra i ordning badrummet i min lägenet. Naturligtvis får han stå för materialet.

3)Vad jag undrar är alltså vad som är rimligt att begära betalt av min hyresvärd för arbetet. Detta då jag inte jobbar gratis.

Nu är väl ändå inget oklart?

Kan vara att försäkringsbolaget inte godkänner vattenskador om det inte det finns kvalitets dokument på arbetet samt kanske du måste byta golvbrunnen med, kul om du renoverar allt, sen får du riva rubbet för att du itne bytte golvbrunn, för bryter du en fuktspärr måste allt rivas, man får itne bara riva upp lite och byta. Du lär ju kolla reglerna och kolla med försäkringsbolaget, men det är väl den som är ansvarig för byggnaden som får kolla.

Om det blir en skada kan ju lika bra du åka på hela kalaset eftersom du är ansvarig för arbetet.

Kakla på gipsväggar godkänns inte idag tror jag.
Citera
2010-02-15, 18:39
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarrow
Kan vara att försäkringsbolaget inte godkänner vattenskador om det inte det finns kvalitets dokument på arbetet samt kanske du måste byta golvbrunnen med, kul om du renoverar allt, sen får du riva rubbet för att du itne bytte golvbrunn, för bryter du en fuktspärr måste allt rivas, man får itne bara riva upp lite och byta. Du lär ju kolla reglerna och kolla med försäkringsbolaget, men det är väl den som är ansvarig för byggnaden som får kolla.

Om det blir en skada kan ju lika bra du åka på hela kalaset eftersom du är ansvarig för arbetet.

Kakla på gipsväggar godkänns inte idag tror jag.
Bla bla bla, ja nu var det inte frågan om försäkringar, golvbrunnar, gips i våtutrymmen eller min kompetens inom våtrumsbranchen som sagt. Lämna det därhän nu.

Frågan är: vad skulle en firma ta för att kakla och klinkra ett minibadrum på 3 kvadratmeter, och vad bör man ta betalt för att utföra samma jobb?

Timpris kan vara en bra idé. Vad är då lagomt att ta i timmen? En hundring känns ju lite... klent. 120? 150?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in