Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-14, 01:21
  #1
Avstängd
peter.gillbergs avatar
Frågar man folk vilket liv dom helst skulle välja av följande så skulle garanterat 99% väla alternativ nr 2 :

1) Leva ett liv där du jobbar större delen av dagarna, du varken super eller röker. Du äter hälsosamt dvs aldrig någon god mat som pizza, du tränar ständigt för att hålla dig i form. Du gör inget som kan förknippas med förkortad livslängd eller liknande, ett allmänt tråkigt liv i de flestas ögon. Du lever tills du är 95 år.

2) Du tar varje dag som den kommer, du satsar på att få ut det mesta ur ditt liv. Du festar på när du har tid samtidigt som du har ett bra jobb som du trivs med. Du äter det du vill när du vill, du tränar när du känner för det. Med andra ord du lever ett riktigt bra liv där du gör exakt det du vill göra, till exempel vill du åka utomlands så gör du det istället för att oroa dig för olyckor, sjukdomar med mer. Du lever tills du är 75år.



Men ändå så är det så få som gör det, varför då? är det orimliga krav eller är det att man är rädd för döden? Jag menar en del avstår från att röka och dricka då dom vet att det med stor sannolikhet kommer att leda till en tidigare död än om dom inte hade gjort det. Men varför vill man leva så länge som möjligt? vad tjänar det till om du inte har fått ut något ur det? Räcker det inte med att leva ett normalt liv?

Varför denna fixering över hälsan med målet att vara frisk så man kan leva tills man är 100 år? Det är ingen gammal person som tycker livet är den fest som man tyckte när man var 20, det finns en anledning till att självmordsfrekvensen är högst hos pensionärer.

Är det för att dom tycker att dom inte har fått ut allt det dom har velat ur sina liv och där med måste köpa sig mer tid eller vad är det? Vad spelar det för roll att leva länge om du inte gör något med tiden du har?

Visst har folk olika ideal och åsikter, men det känns som att det är tänkandet har blivit till en regel i dagens samhälle.
Citera
2010-02-14, 01:26
  #2
Medlem
Apelsiners avatar
Du får ut mer tid av alternativ 1, men mer "liv" av alternativ 2. Så länge man inte kolar av innan 70 är allt lugnt.
Citera
2010-02-14, 01:27
  #3
Medlem
BengtZzs avatar
1 är politisk korrekt.
2 är det alla gör.

politisk korrekthet suger.
Citera
2010-02-14, 01:58
  #4
Medlem
Utan driften att göra det som är rätt hade livet degenererat och dött ut.
Du äter rätt lever rätt för att det känns rätt och i sin tur får din avkomma lära sig rätt och kan leva ännu bättre än du gjorde. Det är en process som fungerat sedan människans skapelse annars hade inte vi funnits här. Den som lever får se om inte vi med våran uber intelligens tillslut lyckas ta kål på den andan.
Citera
2010-02-14, 02:00
  #5
Avstängd
peter.gillbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
1 är politisk korrekt.
2 är det alla gör.

politisk korrekthet suger.

Riktigt hårt, bli så jävla trött på det ...
Citera
2010-02-14, 02:23
  #6
Medlem
vidrigjattes avatar
Saken är ju den att du lever både längre OCH lyckligare om du äter rätt och inte röker i alla fall. Dricka kan du ju göra, jag personligen dock finner en väldig lycka i att sluta dricka (jag försöker fortfarande) eftersom jag då tar fullt ansvar över mitt liv och min egen personliga förmåga och ansvar. Dricker jag överlämnar och förskjuter jag någon del av mitt ansvar att kunna roa mig själv på en yttre substans, vars rus bara gör min värld dunkel egentligen. Mitt mål är att kunna ha det roligare nykter än med alkohol, hur det nu går ihop. Kanske kan ett personligt ansvar aldrig väga över vikten av att för en stund alterera sin verklighet.

Jag äter hälsosamt (mest vegetariskt) för att man mår bra av det. I början var det lite segt, men efter ett tag mår du BRA av att hälsosamt. Det väger också över fördelarna av att veta att du kan äta en biff när du vill eftersom det segar ner en totalt och kan få en att må direkt dåligt.
__________________
Senast redigerad av vidrigjatte 2010-02-14 kl. 02:26.
Citera
2010-02-14, 02:35
  #7
Medlem
Théodicées avatar
Å andra sidan finns det ju inte en jävel som lever efter alternativ 1, iaf inte här på flashback känns det som, så vem vet vilka magiska under ett sånt leverne leder till? Jag har då ingen aning. Kanske går ens liv att jämföra med maskens, som ju kryper runt i - och äter - skit hela livet, och aldrig har den skådat solen ovanför.
Citera
2010-02-14, 02:37
  #8
Medlem
superKings avatar
Är garanterat rädd för döden, men jag tror inte livet är så mycket att leva för efter 70. Så jag kör på så mycket jag kan. Men det kanske ändras, vem vet. Man måste väl 'växa upp' någongång.
Citera
2010-02-14, 02:41
  #9
Avstängd
peter.gillbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
Saken är ju den att du lever både längre OCH lyckligare om du äter rätt och inte röker i alla fall. Dricka kan du ju göra, jag personligen dock finner en väldig lycka i att sluta dricka (jag försöker fortfarande) eftersom jag då tar fullt ansvar över mitt liv och min egen personliga förmåga och ansvar. Dricker jag överlämnar och förskjuter jag någon del av mitt ansvar att kunna roa mig själv på en yttre substans, vars rus bara gör min värld dunkel egentligen. Mitt mål är att kunna ha det roligare nykter än med alkohol, hur det nu går ihop. Kanske kan ett personligt ansvar aldrig väga över vikten av att för en stund alterera sin verklighet.

Jag äter hälsosamt (mest vegetariskt) för att man mår bra av det. I början var det lite segt, men efter ett tag mår du BRA av att hälsosamt. Det väger också över fördelarna av att veta att du kan äta en biff när du vill eftersom det segar ner en totalt och kan få en att må direkt dåligt.

Är som sagt individuellt, + till dig som klarar av en hälsosam livsstil samtidigt som du känner att du får ut allt ur livet. Är du möjligtvis religiös?

Mvh
Citera
2010-02-14, 04:21
  #10
Medlem
adequates avatar
Filosofi -> Psykologi

/Mod
Citera
2010-02-14, 04:54
  #11
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Är som sagt individuellt, + till dig som klarar av en hälsosam livsstil samtidigt som du känner att du får ut allt ur livet. Är du möjligtvis religiös?

Mvh

Haha tack.

Nej, ateist ändra ner till benen och vetenskap är min bibel. Alla klarar av att leva hälsosamt alltså, det gäller bara att göra en övergång. Jag började med att käka vegetariskt en gång om dagen och sen ökade intresset bara för att leva mer sunt och intresset för kött svalnade. Nu äter jag nästan aldrig rött kött längre också bland annat.
Citera
2010-02-14, 05:37
  #12
Avstängd
Ska bli intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback