• 1
  • 2
2010-02-13, 21:37
Bannlyst
Hej

Jag är en väldig noobie i Ubuntu.

Har försökt att få igång mitt mobila bredband från Tele 2 utan större framgång, har försökt att lägga till en nätverksanslutning manuellt, vet inte om jag har skrivit in alla fältten korrekt dock...
Har någon ett liknande problem?
Har någon en lösning på detta?
(Har googlat väldigt mycket på ämnet)
Citera
2010-02-13, 21:48
Medlem
Vilken version kör du då? 9.10?
Citera
2010-02-13, 22:18
Medlem
Logisks avatar
Är det plug and play på bredbandet eller behöver du mjukvara för att det ska funka?
Citera
2010-02-13, 22:56
Medlem
Emerains avatar
provat att söka på forumet? jag har gjort en tråd därj ag har ett script som man kan använda för att få det modemet att bli sett som ett modem av ubuntu 9.10

för först måste datorn veta om att et finns ett modem inkopplat, sen kan man börja bry sig om att använda modemet

sök på huawei e1750
Citera
2010-02-13, 23:02
Bannlyst
ingen mjukvara beehövs vad jag vet, finns redan inlagt i modemet antar jag
Citera
2010-02-13, 23:03
Bannlyst
kör den senaste versionen, laddade hem den för några dagar sen.
Citera
2010-02-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzdrunkz
Den mjukvaran som finns inlagd i modemet är för windows, sök på google så hittar du guider hur du fixar på ubuntu
Citera
2010-02-13, 23:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzdrunkz
du har rätt. det finns inlaggt i modemet, men bara för windows. vill du använda det i ubuntu så behöver du fixa lite själv. bland annat: eftersom modemet även är ett usb-minne så tror ubuntu att det är ett usb-minne då du kopplar in det, om det inte finns något annat program som säger "Det här är ett modem!"
Citera
2010-02-14, 00:27
Bannlyst
Jo, jag läste lite om det där med usb minnet osv. men jag förstår inte riktigt hur jag ska få den där scripten att fungera? hur "aktivierar" jag den i ubuntu? har du testat scripten själv btw?
Citera
2010-02-14, 08:22
Medlem
Emerains avatar
Ja, jag har testat det. det var jag som skrev ihop det så man slapp rota runt bland sina olika config-filer och Herren vet vad. i första versionen behövde man kompilera lite program också. men nu har canonical lagt in allt man behöver i ubuntus repositories, så nu behöver mna inte göra det.

du öppnar terminalen och skriver
Kod:
sudo sh /*scriptet*/ 

istället för /*scriptet*/ skriver du sökvägen till script-filen. Om du ännu inte är så haj på sånt så kan jag tipsa om att det fungerar utmärkt med att klicka på filen och dra den och sist släppa den i terminalen, så kommer en komplett sökväg upp. (det finns enklare sätt att skriva sökvägen än den som kommer visas)
När den ber om lösenord så är det ditt vanliga lösenord du ska skriva in. Och jo, det fungerar, trots att du inte ser att du knappat in något. Du får helt enkelt använda minnet. Det är en säkerhetsfunktion så att ingen utomstående ska via skärmen kunna se hur långt ditt lösenord är (och då underlätta knäckandet).

scriptet kommer vilja att du installerar två program, och scriptet hjälper dig med det. Du behöver bara acceptera installationen av programvaran. Den kommer vilja isntallera de två programmen + något/några extra små program (som egentligen är s.k. bibliotek). sen kommer den redigera några filer på datorn. DU MÅSTE VARA UPPKOPPLAD TILL INTERNET NÄR DU KÖR SCRIPTET!!!

får du något felmeddelande så posta felmeddelandet från terminalen här.(helst bakom spoiler-taggar).

terminalen hittar du via Program->tillbehör->terminal
Citera
2010-02-14, 12:22
Bannlyst
okej, dags att testa då, tack för hjälpen hittills.
Citera
2010-02-14, 13:10
Bannlyst
jag fick igång scriptet, men det verkar inte hända något efter, står att det gick igenom, loggen följer nedan. blir helt galen på det här snart, vill byta helt till ubuntu!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in