2010-02-14, 13:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzdrunkz
jag fick igång scriptet, men det verkar inte hända något efter, står att det gick igenom, loggen följer nedan. blir helt galen på det här snart, vill byta helt till ubuntu!

okej, du kanske behöver ändra i listan över var ubuntu hittar sina program.
starta terminalen och skriv
Kod:
sudo update-manager
när den ber om lösenord så gör du som förut.

tryck på inställningar.
i fliken Programvara för Ubuntu. Se till att flikarna main, universe, restricted och multiverse är förbockade.
i fliken Uppdateringar. Se till att rutan karmic-backports är ibockad.
prova igen.

vad som hände var att du datorn inte hittade libusb-dev, och då installerade den inget av vad du behöver på datorn. Resten av meddelandena är att det inte går att fixa config-filerna. uppenbart då de inte finns än.

prova att i terminalen skriva följande rader (en i taget, tryck enter mellan varje rad.) och posta om terminalen säger något felmeddelande efter varje kommando. du behöver internet inkopplad
Kod:
sudo apt-get install libusb-dev
sudo apt-get install usb-modeswitch 

om det inte kommer något felmeddelande (som exempelvis att programvara inte hittades), så kör då scriptet igen.

Du kommer kunna byta helt till ubuntu! Det är lite trixande bara nu i början med modemet. tro mig, det kommer lösa sig. Jag skriver just nu det här från mitt mobila internet med samma modem.
Citera
2010-02-14, 15:15
Bannlyst
Framgång! skrev in koderna, startade om datorn, fick då upp en ikon med tele2 bredbandet på skrivbordet! .
Nedan följer loggen på det jag skrev in.

okej, det ser ut som att den delen har gått igenom vad jag förstått.
jag har som sagt fått upp en tele2 ikon på skrivbordet, men när jag trycker på autorun.exe så kommer denna text upp som error...

Jag är oerhört tacksam för att du hjälper mig Emerain, verkligen snällt av dig.
Citera
2010-02-14, 15:25
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Nu behöver du bara stoppa in modemet och följa instruktionerna som automatiskt kommer.

"you can connect your huawei e1750 to your computer now, and your network manager will now find your modem.
a note: you need to disconnect and then re-connect your modem physicaly if your modem is connected to your computer at upstart "
Citera
2010-02-14, 17:52
Bannlyst
jo, men det kommer ju inte upp något när jag stoppar in modemet!
Citera
2010-02-14, 19:41
Medlem
Emerains avatar
Så. koppla in modemet i datorn. nu så på baren högst upp på skärmen, bredvid ikonen för ljud och datum och allt det där. Det är en liten ruta som liknar täckningsbilden man kan ha på sin mobiltelefon. samma ikon som du hanterar det trådlösa nätverket genom och så. högerklicka på den -> redigera anslutningar->mobilt bredband -> lägg till.
följ sedan instruktionerna i guiden som startas. när du är klar så stäng ner guiden ohc fönstret.

sedan när det är gjort så koppla ur och koppla in modemet igen (det är enklast). nu bör anslutningen till det mobila nätverket ske automatiskt. annars så vänsterklicka på ikonen (samma som förut), och i fliken så bör det finnas ett alternativ "mobilt bredband" och under det alternativet Tele2 Mobilt Bredband. klicka på det, och låt datorn ansluta. Anslutningen lyckades om det kommer upp sån där antenn. dvs 4 stigande staplar.

lyckades det inte (inga staplar kommer upp) så försök igen. LYckades det, men du kan ändå inte gå ut på internet så kan det vara av flera olika skäl. Jag har en bit till min närmaste antenn och basstation, så vädret kan spela in, och hur använd linan är. Tryck på ikonen och välj alternativet koppla från, och försök koppla upp igen.

sen om du vill koppla upp via terminalen (som jag gillar, främst för att den gör fler och bättre försök inna nden ger upp anslutningsförsöken. så gör du såhär:

Citera
2010-02-14, 21:46
Bannlyst
Vilket helvete jag har med det här, alltid något som kommer i vägen för mig.
Nåja, testade först med att ansluta med vanliga metoden, sedan testade jag med wvdial. inget fungerade, börjar tro att det är ganska kört för mig vad det gäller mobilt bredband och ubuntu, men det måste ju finnas något sätt att fixa detta på!

Körde wvdial och fick följande svar.

(skrev in pin koden rätt ändrade till XXXX på FB bara)

förstår om du börjar bli trött på mig, men som sagt ytterst tacksam för svar.
Citera
2010-02-14, 22:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Vilket helvete jag har med det här, alltid något som kommer i vägen för mig.
Nåja, testade först med att ansluta med vanliga metoden, sedan testade jag med wvdial. inget fungerade, börjar tro att det är ganska kört för mig vad det gäller mobilt bredband och ubuntu, men det måste ju finnas något sätt att fixa detta på!

Körde wvdial och fick följande svar.

(skrev in pin koden rätt ändrade till XXXX på FB bara)

förstår om du börjar bli trött på mig, men som sagt ytterst tacksam för svar.
Prova att byta ut raden med Init1 till
Kod:
Init1=AT+CPIN=xxxx

Jag är inte alls trött på dig, jag har själv haft problem med att inte vetat vad att gra, och hjälpen verkar inte fungera. Vi tar det lugnt, och ett steg i taget. Jättebra att du postade felmeddelandet från wvdial också!

när det gäller nm-applet (som är namnet på den grafiska nätverkshanteraren i ubuntu osm kommer som standard), prova att högerklicka ->redigera anslutningar->mobilt bredband->namnet på din anslutning->redigera. har du fyllt i din pinkod där? och ställt in din apn till mobileinternet.tele2.se

nej, vi ska lösa det här!
Citera
2010-02-14, 23:54
Bannlyst
jag har skrivit in pin där, vad ska det stå i fältet username, pasword, network? ska testa den nya koden snart.
Senast redigerad av Kungzdrunkz 2010-02-14 kl. 23:56.
Citera
2010-02-15, 00:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
jag har skrivit in pin där, vad ska det stå i fältet username, pasword, network? ska testa den nya koden snart.
lämna de fälten tomma
Citera
2010-02-15, 00:19
Bannlyst
okej, får vänta med till imorgon med det här eller snarare senare idag.
Citera
2010-02-15, 19:13
Bannlyst
Ännu ett fel! vet inte vad som händer! nu gick min usb port sönder också! börjar bli jobbigt att byta mellan 2 OS hela tiden...

när jag skriver sudo wvdial, så kommer det ett felmedelande, directory not found or dosent exist, något sånt... finns det inget annat sätt att lösa det här på?
Citera
2010-02-15, 19:59
Medlem
Emerains avatar
hade du modemet inkopplad i datorn när du startade ubuntu? isåfall så ta ur det och koppla in det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in