Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-13, 03:37
  #1
Medlem
negerbarns avatar
Hej!

Jag har diverse frågor som jag inte hittar tillfredställande svar på såhär på kvällskvisten.

Jag har under några år, från ett år innan studenten, till ca ett år sen nu varit en buspojke som tagit diverse droger och inte haft någon koll på mitt liv eller min ekonomi. Har sedan studenten haft timvik på Willys, och tjänat drägligt med pengar på det ( ca 10 000 per månad +/- 2 papp, under sommaren och i december fullltid), så jag har klarat hyran, och en hel del därtill.

Problemet: Jag förutspår att jag nu till våren inte allt kommer få särskilt många timmar, och jag undrar hur det skulle gå till för mig att gå och stämpla? Grejen är det att jag har för det första ingen aning om hur det går till, för det andra så betalade jag bara fackavgift + a-kassa första 8 månaderna efter studenten, sket i det, fick påminnelser och tillsist blev jag utesluten. ( detta under min dåliga period, då jag inte var vid mina sinnes fulla bruk, så att säga ). Finns det möjlighet för mig att gå med igen, och kunna börja stämpla?

Har läst att man ska vara medlem i ett helt år innan man kan stämpla, räknas mina 8 tidigare månader med i detta? Jag skäms hårt över att inte kunna ett smack om min ekonomi, trots att jag tog studenten för snart 3 år sen, och jobbat sen dess. Bör jag prata med facket/a-kassan/arbetsförmedlingen, och upplysa dom om hur jag haft det och varför jag inte betalade min räkning till dem?

Många frågor såhär på kvällskvisten, men har sovit dåligt senaste dagarna av detta, måste få svar. Eller snälla kan ni åtmindstonde länka till någonstans vettigt man kan läsa mer om detta ( speciellt vill jag veta vad som gäller angående att jag slutade betala avgiften och blev avstängd, hur själva stämplingen går till i sig kan jag ta reda på själv, om jag nu har rätt till sådan)
Citera
2010-02-13, 03:46
  #2
Medlem
Prismatics avatar
finns mer bidrag än a-kassa. Går att få bidrag från SoC som täcker hyran + mat + lite till om det skulle skita sig med a-kassa för det har jag ingen aning om ..
Citera
2010-02-13, 03:55
  #3
Medlem
Du kan även få aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen.
Citera
2010-02-13, 03:55
  #4
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatic
finns mer bidrag än a-kassa. Går att få bidrag från SoC som täcker hyran + mat + lite till om det skulle skita sig med a-kassa för det har jag ingen aning om ..

Jo tack, det fick jag reda på nyss. Vanliga socialbidraget, skjuter på upp till 7 200. Skönt det i alla fall.
Läste även att man ska ha med anställningspapper när man söker bidrag, men är inte 100 på att jag sparat alla mina, då jag får ett per tillfälle, förutom under sommaren, då det är sammanhängande vikariat. Så bara senaste året har jag fått över 100 papper. Men såna borde man kunna få av arbetsgivaren igen väl?

Angående a-kassan får jag väl ta ett djupt andetag och ringa upp dem, och verkligen prata med dem. Det känns ju som om jag måste få kunna gå med igen, man kan väl inte få ban-for-life från sånt för att man slarvat med räkningar?
Aja, ska prata med dem.

Vill verkligen få ordning på mitt liv och min ekonomi nu, och håller tummarna på att jag inte fuckat upp det för mkt.

Edit: Förväntade mig inte så snabba svar så här sent förresten. Grymt med snabb respons! Det känns bertyggande. Kan nog sova gott nu.
__________________
Senast redigerad av negerbarn 2010-02-13 kl. 03:58.
Citera
2010-02-13, 04:04
  #5
Medlem
Prismatics avatar
Nja, så vitt jag vet är det enda dem vill att man ska ha vart med i arbetsförmedlingen i en månad. men nog bäst om du ringer dem och berättar mer ang. din situation. samma med a-kassa.

Men lycka till!
Citera
2010-02-13, 04:11
  #6
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatic
Nja, så vitt jag vet är det enda dem vill att man ska ha vart med i arbetsförmedlingen i en månad. men nog bäst om du ringer dem och berättar mer ang. din situation. samma med a-kassa.

Men lycka till!

Detta värmer mitt hjärta och lugnar mina nerver. Tack. Nu ska det sovas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback