Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-12, 11:58
  #1
Medlem
denieds avatar
Så här ligger det till, jobbat i 7 år, aldrig haft skulder, betalat av 2 saker hela mitt liv, tv och diskmaskin. Aldrig handlat för pengar som inte varit mina då detta är dårskap. Aldrig haft något hos fogden, sätter/satte in pengar på pension, haft 3 bankkonton med någorlunda bra pengar (1 kvar). Betalat avgifter i 7 år till Fack, Akassa och allt det där. Även då jag varit bortrest i 6 månader (2 gånger). Jobbat i snitt under alla år 180-190 timmar varje månad. Alltid fått tillbaka på skatten. Haft under mina 7 år, 2 månader som "sjuk" från försäkringskassan. Under 7 år har jag högst haft 25-30 dagar då jag inte gått till jobbet pga antingen riktigt sjukdom eller varit bakis.

Nu har jag varit borta, i ett år, fick nog och lämnade landet. Frihet och fröjd allt är gott!

Nu är jag hemma igen, vad jag förståt av alla samtal till akassa, fack, försäkringskassa, arbetsförmedlning osv osv är att jag inte har någon som helst rätt till pengar i sverige. Har inte blivit utförsäkrad ur försäkringskassan men dom blev inte roade när jag berättat att jag varit borta i ett år och inte skrivit ur mig.

Som en "mönster elev" i detta samhälle med vårt så härliga system har jag ännu en gång fått nog. Nu vill jag veta från er, mitt gammla hem, vad jag kan göra för att få loss några pengar från systemet. Jag har eventuellt en tillsvidare anställning som jag fortfarande inte fått reda på om jag har eller inte, men ser mig själv som arbetslös. Jag är inte lat, jag kan jobba och jag är frisk. Problemet är att i min ålder vill man inte leva på sin mor och jag är inte hemma för en så lång period att jag vill skaffa ett fast jobb.

Några förslag =) ? Är verkligen less att se att alla avgifter på 600-900kr i månaden har gått till ingenting...
__________________
Senast redigerad av denied 2010-02-12 kl. 12:24.
Citera
2010-02-12, 13:21
  #2
Medlem
Förmodligen så är du nollad i systemet och kan inte få en spänn någonstans ifrån.
Citera
2010-02-12, 16:56
  #3
Medlem
Enydrions avatar
Tyvärr måste man nog ta reda på sådant innan...

Har väl varit snack om att man ska kunna ta sabbatsår och så, men så har det väl aldrig blivit

Är väl bara såna som Bodström som kan ta sabbatsår ostraffat...
Citera
2010-02-12, 22:18
  #4
Medlem
denieds avatar
Med nollad menar du alltså inte utförsäkrad för det är jag inte. Jag har bara under det år jag varit borta inte betalat några avgifter men fortfarande haft lön/semester ersättning i en viss period. Sabbatsår låter inte helt fel. Friåret som vissa fick ta del av var ju bara alldeles för underbart, men det slopade man också senare.

Så när allt kommer till kritan är jag helt bar då, sju år av plikt och ett år av semester och nu är man på rutan som va mindre än den när man kom ut från skolan. Otroligt bra system vi har...
Citera
2010-02-20, 00:06
  #5
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denied
Otroligt bra system vi har...

Ja, det har vi faktiskt. Synd bara att du inte kollade upp saker innan du drog iväg.
Citera
2010-02-20, 13:59
  #6
Medlem
Ja det verkar som det fina svenska systemet inte gillar när deras invånare inser att gräset är grönare på andra sidan...
Citera
2010-02-26, 20:30
  #7
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejlika12
Ja det verkar som det fina svenska systemet inte gillar när deras invånare inser att gräset är grönare på andra sidan...
Så länge de stannar på den andra (grönare?) gräsmattan har det svenska systemet inget emot dem. Det är när de av någon anledning kommer tillbaka för att beta av det svenska gräset igen som det kan bli problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback