2021-07-29, 23:48
Medlem
Ni måste kunna sätta er in i en situation av denna magnitud.

I samband med en sådan här surrealistisk upplevelse råkar den/de drabbade ut för ett stresspåslag av sällan skådat slag. Direkt efter händelsen kan det vara svårt, ja, nästintill omöjligt, att få ordning på minnesbilderna av det inträffade.

Återigen. Man famlar i mörker. Det rationella människan existerar inte. I alla fall inte i en sådan här situation.

I verkligheten finns inga Bryan Mills.
Citera
2021-07-29, 23:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja45
Det handlar inte om teorier och dåligt skrivna deckare. Jag tänker på Macca2013. Hen vet så litet. Jag vet mycket. Mer än alla andra. Och familjen är inte inblandad. Definitivt inte Florije.

Den rationella människan existerar inte.

Att bli av med ett barn får den mest förnuftiga att falla ner i den djupaste avgrund. Det finns inget förnuft. Allt försvinner i ett endaste trollslag. Du famlar i mörker. Ditt liv är slut.

Men vi har honom på spåren. Och han vet det. Vi kommer att slå till med kraft, en obarmhärtig sådan. Det kommer inte finnas någon rättvisa och förlåtelse. Han kommer att få betala dyrt för sina synder.

Mina fetmarkeringar.

Du skriver att du vet mycket om detta, mer än alla andra. Vad är det då du vet? Hur vet du att inte familjen är inblandad i försvinnandet? Det är alltså inte frågan om din övertygelse här, utan att du vet (= har fakta)? Är det så du menar?

Ni är alltså honom på spåren, och han vet om detta, skriver du. Vem är det du/ni syftar på, mannen(?) som vet att ni är honom på spåren?
Citera
2021-07-30, 14:14
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Det handlar inte om teorier och dåligt skrivna deckare. Jag tänker på Macca2013. Hen vet så litet. Jag vet mycket. Mer än alla andra. Och familjen är inte inblandad. Definitivt inte Florije.

Den rationella människan existerar inte.

Att bli av med ett barn får den mest förnuftiga att falla ner i den djupaste avgrund. Det finns inget förnuft. Allt försvinner i ett endaste trollslag. Du famlar i mörker. Ditt liv är slut.

Men vi har honom på spåren. Och han vet det. Vi kommer att slå till med kraft, en obarmhärtig sådan. Det kommer inte finnas någon rättvisa och förlåtelse. Han kommer att få betala dyrt för sina synder.
Vet inte vad jag skall tro på vad du skriver annat än att jag hoppas att polisen isf har dina/era uppgifter. Hur länge har ni vetat om detta om det nu stämmer?
Citera
2021-08-08, 18:44
Medlem
Har bara skummat igenom denna tråd och det vet jag om ursäkt för . Gick in här när nu det har påträffats kvarlevor på en åker och en väska med bla barnkläder . Platsen är långt härifrån såg jag kungsör . I Sverige försvinner många barn utomlands genom släktingar som kidnappar dem . Nu är detta drygt 25 år sedan och gissar att det har ökat markant med invandringen . Reagerade på att mamman nämnde att Jasmina är bortförd utomlands till polisen ? Och mamman var trött och sov till och från hela dagen ? Jasmina var den som sa att de snart skulle till tvättstugan och mamman fick inte sova då .Min första tanke var …. Varför var hon så trött så hon inte ens ansåg sig ha koll på sitt barn? Kan någon som varit där givit hon något så hon skulle ha somnat ? Någon som hälsade på el vill inte nämna detta men pappan ?
Har skummat igen tråden och inte sett någon som inte reagerat på just mammans märkliga trötthet som t.o.m. dottern får säga till om … somna inte för vi måste till tvättstugan ? Och det låter helt orimligt att man ringer polisen efter .. 7 timmar eller har jag fel ??? Flickan var 6 år och en 6 åring har man koll på ? Har mamman haft ett missbruk så har jag förstått men detta låter inte rimligt i mina öron .
Citera
2021-08-09, 13:43
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har bara skummat igenom denna tråd och det vet jag om ursäkt för . Gick in här när nu det har påträffats kvarlevor på en åker och en väska med bla barnkläder . Platsen är långt härifrån såg jag kungsör . I Sverige försvinner många barn utomlands genom släktingar som kidnappar dem . Nu är detta drygt 25 år sedan och gissar att det har ökat markant med invandringen . Reagerade på att mamman nämnde att Jasmina är bortförd utomlands till polisen ? Och mamman var trött och sov till och från hela dagen ? Jasmina var den som sa att de snart skulle till tvättstugan och mamman fick inte sova då .Min första tanke var …. Varför var hon så trött så hon inte ens ansåg sig ha koll på sitt barn? Kan någon som varit där givit hon något så hon skulle ha somnat ? Någon som hälsade på el vill inte nämna detta men pappan ?
Har skummat igen tråden och inte sett någon som inte reagerat på just mammans märkliga trötthet som t.o.m. dottern får säga till om … somna inte för vi måste till tvättstugan ? Och det låter helt orimligt att man ringer polisen efter .. 7 timmar eller har jag fel ??? Flickan var 6 år och en 6 åring har man koll på ? Har mamman haft ett missbruk så har jag förstått men detta låter inte rimligt i mina öron .
Har ingen aning om Florije's (mamman) sovvanor. Men det jag vet efter att ha följt ärende samt de utsagor som dessutom framkommit i boken Sävsjöflickan (mammans ord om vad som hände den där dagen), är att vi inte har en ordentlig tidslinje över hela dagen. O då menar jag en tidslinje som även inbegriper när bröderna och föräldrarna vaknade. När gick mamman och Jasmina första gången till tvättstugan? Dom skall ju ha varit till tvättstugan flera ggr. Var det någon som såg/träffade dem på väg till/från tvättstugan som var belägen i en annan fastighet.

Bra att veta. Vi pratar om en väldigt snäv tidsrymd när Jasmina skall ha försvunnit dvs mamman vaknar, ser inte Jasmina men tittar ut genom dörren och ser pappan på väg upp och frågar om han träffade på Jasmina. Har skrivit en kort sammanfattning tidigare i tråden.
Citera
2021-08-14, 23:58
Medlem
Bröderna vaknade först tillsammans med mamma och pappa. När sedan Jasmina vaknade hade bröderna redan gått till sin kompis.

Jasmina var mycket ledsen när hon vaknade. Något som inte förekom ofta. Inte hennes kynne. Hon var en glad flicka. Och drömt hade hon inte.

Därefter åkte Rexhep iväg.
Citera
2021-08-15, 01:00
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Bröderna vaknade först tillsammans med mamma och pappa. När sedan Jasmina vaknade hade bröderna redan gått till sin kompis.

Jasmina var mycket ledsen när hon vaknade. Något som inte förekom ofta. Inte hennes kynne. Hon var en glad flicka. Och drömt hade hon inte.

Därefter åkte Rexhep iväg.

O är det någon som kan bekräfta var bröderna höll hus hela dagen? Jag tänker på Malins föräldrar. För bröderna måste ju ha ätit? Om inte hos Malin, så vart annars?

Sen har vi det här med tvättstugan. Varför säger Jasmina vid frukostbordet att dom redan varit till tvättstugan men på mamman så låter det som de inte varit till tvättstugan ännu.
Citera
2021-08-15, 22:18
Medlem
Remzi och Vehbi är hos Malin några hus bort. De har naturligtvis ätit där.

Att Jasmina hjälpt mamma med tvätten, hon är sex år, betyder inte att hon varit i tvättstugan. Hon har hjälpt mamma med att lägga ner smutstvätt i korgen. Det gjorde hon dagen före.

Att Florije blev så tvärt trött är väl den stora frågan. Att hon nästan kände sig förlamad.
Citera
2021-09-11, 17:06
Medlem
JSelwyns avatar
Vaddå, ätit där? Hur vet du det? Finns inget i boken som bekräftar det. Dessutom med hänvisning till boken, så finns det ingenting där heller som bekräftar att bröderna var hos Malin den där fm/em. Hört talas om tidslinje och att allt man vet måste bekräftas!

O varför skulle mamman lämna Jasmina ensam i lägenheten? Mitt intryck av mamman är att hon är väldigt mån om Jasminas välbefinnande. Tar exemplet med hur hon inte ens vill släppa iväg Jasmina ensam till affären fastän affären är belägen bara 50 m bort och man kan se affären från balkongen.

Hur vet du att hon hjälpte mamman med kläderna dagen före? Du verkar veta väldigt mycket eller så hittar du bara på/gissar?

Tidigare har du också nämnt att ni är någon på spåren. Är det holländska paret? O vad hände med den kosovoalbanska familjen som skulle återvända till Kosovo senare på eftermiddagen? Är det också påhittat?

Är det inte dags att du spottar ur dig det du vet? Eller försöker du bara verka viktig? För du sitter väl inte o trycker på info som skulle vara behjälplig för polisen?

Allt det här "nya" som framkommit gör ju att 1) att någonting helt annat har hänt och någon närstående vet precis vad som hänt men vill inte säga det? 2) att Jasmina lever men inte i Sverige?

Det har snart gått 25 år sen Jasmina "försvann". Det är väl högtid att vi får reda på vad som verkligen hände? Om familjen/någon närstående är inblandad, så är ju inte det första och sista gången i världshistorien.

Om inte familjen/någon närstående, varför detta hemlighetsmakeri? Samma sak här, barn försvinner och många gånger utan koppling till förövaren och därmed blir det ytterst svårt att utreda/lösa försvinnandet.

Jag har största respekt för att familjen saknar Jasmina, därför måste prioritet #1 vara att ta reda på vad som hänt Jasmina - oavsett utgång. Svårare än så är det ju inte. Åtminstone bör det inte vara det.
Citera
2021-09-11, 21:02
Medlem
Då får du läsa boken en gång till.

Och tror du att det finns föräldrar vars barn har sina kompisar på besök mer eller mindre en hel dag där hemma utan att att låta dessa äta? Mig veterligen existerar inte sådana föräldrar.

Läs en gång till.

Ja, jag vet mycket...
Citera
2021-09-12, 01:31
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Då får du läsa boken en gång till.

Och tror du att det finns föräldrar vars barn har sina kompisar på besök mer eller mindre en hel dag där hemma utan att att låta dessa äta? Mig veterligen existerar inte sådana föräldrar.

Läs en gång till.

Ja, jag vet mycket...

Boken är ingen sanning iom att mamman inte har bemött det scenariot som rått i 20 år. Rätt svagt måste jag säga, nu när hon hade möjlighet till det. Se också nedan.

Sen får jag påminna om tidslinjen vad gäller pojkarna. Att ta något förgivet, är en naiv inställning.

Jag får lite Madeleine Mccann vibbar när jag tänker på det här ärendet dvs, man tänker inte på Jasmina. Ligger det en hund begraven?

Om man klarar av att skriva en bok där största behållningen var hur man fick en inblick i Kosovo och sen hur de kom till Sverige, då klarar man säkert av att förklara varför allting har vänts upp o ner. O det är klart, om man vill att spekulationer skall frodas (oftast felaktiga sådana), så är det ju bara att fortsätta på den inslagna vägen.

Det enda jag vill fokusera på är Jasminas bästa dvs veta vad som hände. Oavsett vem/vilka som är inblandade och utgång.

Dessutom måste man fråga sig, varför polisen i Eksjö inte har lämnat över detta ärende till Cold Case gruppen för Västra Götaland (i Göteborg). Någonstans måste ju polisen ha insett att det inte kommer längre. Har inte tillräckligt med resurser dvs någon/några som kan enbart koncentrera sig på Jasminas försvinnande under en längre period, med hänvisning till hur man kommit framåt i Helena Andersson Mariestad-ärendet.

Varför är det så mycket hysch hysch i Sävsjö gällandes detta när man börjar skrapa på ytan? Som jag varit inne på tidigare (flera år nu) så finns det någon "lokal förmåga" som ligger bakom detta eller kan det vara någonting mer tragiskt (i brist på bättre ord) bakom? Om AE är inblandat i detta, så har jag svårt att se att någon skulle vilja skydda AE.

Sen kan jag ju bara konstatera att du inte bemött mina frågor. Anmärkningsvärt med tanke på att du säger dig veta så mycket. Tänker framförallt på om du fört vidare det du vet till polisen? Det kan ju ej heller det vara så svårt att svara Ja/Nej på den frågan utan att gå in närmare på vad du vet, om du nu vet något alls av vikt?
Citera
2021-09-12, 16:20
Medlem
Du skriver att ta något förgivet är en naiv inställning - att Vehbi och Remzi fick mat hos sin kompis. Om de har tillbringat hela dagen där så har de naturligtvis blivit erbjudna mat. Inte minst i den ringa åldern de var i 1997. Men glöm det, är mindre signifikativt - har inte alls med Jasminas försvinnande att göra.

Som du också vet så gäller det att ha starka bevis för att åtal ska väckas. Det finns det tyvärr inte. I alla fall inte tillräckligt med bevis för att få en fällande dom. Och ja, jag har pratat med polisen.

Jag har tidigare skrivit om Florijes sinnesstämning. Vid ett sådant trauma kan man ofta uppleva minnesförlust. Det är mer vanligt än ovanligt. Under de gångna åren har pusselbitarna fallit på plats.

Det jag håller med dig om är att det verkar ha tystats ner.

Har tanken slagit dig att en maktfullkomlig överhet kan vara inblandad i försvinnandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in