Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-11, 20:57
  #1
Medlem
Nire431s avatar
Tjenare jag jobbar som bil rekondare och när vi tvättar bilen använder vi kallavfettning och shampo. Men har alltid handskar på mig typ som diskhandskar (haha) Men till min förvåning såg jag när jag kom hem att jag hade små sår/röda prickar på fingrar och lite på handen kanske ett 20-30 tal små på varje finger som syns om man tittar noga.

Är detta för att man fått avfettning på huden så den spricker / torkar ut / sårar.

Och kan det vara farligt ? låter kanske dumt men har ingen aning angående det vet bara att flera på jobbet fått det en fick ena byxbenet nerblött och hans ben torkade ut blev rött/vit. Men försvann sedan.

Tackar !
Citera
2010-02-11, 21:42
  #2
Medlem
Nire431s avatar
Ingen som vet något ang det?
Citera
2010-02-11, 21:46
  #3
Medlem
chainhearts avatar
Låter inte farligt i alla fall, men jag är ingen läkare eller liknande. Kanske det bara är någon form av utslag? Tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2010-02-11, 21:54
  #4
Avstängd
Stoi!s avatar
allergi---`? Röda små fläckar på huden är "antigen" syfilis eller allergi--Just eftersom du arbetar med sådana starka ämnen så är allergi sannolikt. Huruvida du varit i Afrika och spänt på en apa kan vi bara spekulera ikring
Citera
2010-02-11, 22:01
  #5
Medlem
Nire431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
allergi---`? Röda små fläckar på huden är "antigen" syfilis eller allergi--Just eftersom du arbetar med sådana starka ämnen så är allergi sannolikt. Huruvida du varit i Afrika och spänt på en apa kan vi bara spekulera ikring



Hahaha...

Men grejen är ju då måste alla på jobbet vara allergiska emot kallavfettning för många som får små röda prickar samt han som hans ben blev helt vit/rött på. Tror nog bara för att det är så starka ämnen just för att ta bort smuts och inte så bra för huden =P. Ska nog dra ett gummiband runt handleden där handsken sitter inte så behagligt att ha utslag varje dag man har jobbat.
Citera
2010-02-11, 23:55
  #6
Avstängd
Stoi!s avatar
Tja du svarar ju själv på din fråga...många på jobbet har samma etcetc----

Vi kan tex jämföra med krigsgasen SARIN---upptages av huden och du är i princip död inom 5 minuter.(eller är det 20 sekunder?)

Du andas in starka ämnen...får det på huden---varje dag...hela tiden hela tiden----klart din kropp reagerar. Om du inte visste det så är kemikalier inte så bra för människor - men det blir nog en jävla snygg bil, vil du risikera din hälsa på det sättet, tror inte det va. Byt jobb.

fridens lilja

Apoteket säljer plasthanskar---dom kan du ju ha på under dina ordinära hanskar, jag tror dock inte att det hjälper ett dyft...Huden är väl kroppens största "organ" så gaserna kommer in i din blodbana ändå.
__________________
Senast redigerad av Stoi! 2010-02-12 kl. 00:07.
Citera
2010-02-12, 00:44
  #7
Medlem
Jag jobbade på rekond förr, vi använde inga handskar och ingen fick symptomer som ni.
Vi arbetade med starka medel också. Kanske är det något medel som ni bör checka över?
Dock gick jag alltid runt och sniffade på avfettningen, nom nom vad gottigt det luktade.

Det bästa vore ju att ta tag i det med kallavfettningen. För något är det ju i det som nu alla reagerar över. Kanske byta medel eller höra av er till dom som tillverkar det eller levererar det?

Annars kan ni ju alltid springa runt i regnkläder.
__________________
Senast redigerad av simplasche 2010-02-12 kl. 00:48.
Citera
2010-02-12, 11:58
  #8
Medlem
Nire431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simplasche
Jag jobbade på rekond förr, vi använde inga handskar och ingen fick symptomer som ni.
Vi arbetade med starka medel också. Kanske är det något medel som ni bör checka över?
Dock gick jag alltid runt och sniffade på avfettningen, nom nom vad gottigt det luktade.

Det bästa vore ju att ta tag i det med kallavfettningen. För något är det ju i det som nu alla reagerar över. Kanske byta medel eller höra av er till dom som tillverkar det eller levererar det?

Annars kan ni ju alltid springa runt i regnkläder.

Okej låter ju skumt ska ta och snacka med Chifen och se vad han säger står ett sånt blad bredvid "vätskorna" vad som ligger i dom osv. Men ni kanske hade det på flaskor? våran ligger i ett "bad" med svampar. Men ska ta och kolla det faktiskt för inte så roligt om det ska klia på händerna hela tiden, eller så är jag allergisk emot gummihandskar haha..
Citera
2010-02-12, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nire431
Okej låter ju skumt ska ta och snacka med Chifen och se vad han säger står ett sånt blad bredvid "vätskorna" vad som ligger i dom osv. Men ni kanske hade det på flaskor? våran ligger i ett "bad" med svampar. Men ska ta och kolla det faktiskt för inte så roligt om det ska klia på händerna hela tiden, eller så är jag allergisk emot gummihandskar haha..

Kallavfettning ska väl inte vara bland svamparna?
Har för mig att vi använde 2 avfettningsmedel, 1 för hela bilen,1 för tjära och liknande och motortvätt. Och sedan schampo för att tvätta av bilen för att få bort övrigt och liknande.
Vi hade vanliga avfettningen i stora behållare. Dock den för tjära hade vi bara i en pumpflaska.

Men det är väl olika från rekond firma till rekond firma.
Dock var det ju många år sen jag höll på med rekond.
__________________
Senast redigerad av simplasche 2010-02-12 kl. 12:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback