Citat:
Jag tror att med den nya tekniken (AI och AR)som kommer så kan fler bo i och arbeta i mindre orter vilket skulle minska trycket på storstäderna och därmed den upplevda "bostadsbristen". Utbildningar kan gå på distans, vilket gör att man inte längre måste slåss om bostäder i storstäderna. Nej du har fel. Jag har hört det argumentet från dig tidigare och massor av andra argument och mitt svar är som det alltid varit: Boende och arbete är intimt kopplat till varandra eftersom det är geografiska skillnader som huvudsakligen bestämmer ifall man blir arbetslös eller ej. Det är därför rörlighet är nödvändigt. Du lever i en fantasi när du tror att tvinga ungdomar bo kvar i mindre orter kommer återvitalisera det. Det enda man gör är att skada den nya generationen.
Citat:
Det är för att hyresmarknaden inte fungerar som den ska som ungdomar blir kvar i dessa lägenheter. Det bästa man kan göra som ung är att bo hemma lite extra länge när man pluggar, jobba extra och använda CSN till en kontantinsats. Jag önskar det inte vore så, men så ser det ut idag.Sedan har du påstått att folk borde anpassa sina utbildningar för lokal verksamhet men det kommer inte fungera eftersom i princip alla lokala verksamheter inte kan innehålla alla ungdomar som ska utbilda sig. Men om det inte fanns någon konkurrens hade folk inte heller utbildat sig. Dessutom är faktumet att ungdomar stannar kvar i studentbostäder ett faktum som rakt motbevisar din tes om att det inte finns en brist, eftersom det vore alla dagar mer resonligt att flytta till ett vanligt boende eftersom det är billigare per kvadratmeter och man slipper mygla med ens studier.
Citat:
Jag förstår inte riktigt vilken bostadskris du talar om? Det finns gott om bostäder nämligen. Vi har typ mest bostäder i hela världen per capita. Låt oss använda dessa först och sedan kan vi börja diskutera bostadsbrist på allvar. Jag misstänker att du argumenterar inte i god tro. Du är antagligen inte ute efter att diskutera sanningen av bostadskrisen, utan för att behålla status quo genom att skylla ifrån dig på andra problem unga hyresgäster brottas med och öka kostnadsbördorna för hyresgäster.
Citat:
Knappast. Det är förespråkare av vidare hyresreglering som skapat problemen. Och ni får ha det exakt som ni vill: Dvs äta ert eget bajs.
Citat:
Borde och borde. Så om man är arbetslös så blir det ju 0,33X0 kr som hyran borde ligga på? Varför tycker du att den som inte bidrar och inte betalar skatt ska bo i de nyaste och modernaste lägenheterna på arbetarnas bekostnad?
Citat:
Behov och efterfrågan är inte samma sak. Att många vill ha en central hyresrätt till underpris är inte att likställa med att efterfråga. Det är rent önsketänkande. Marknadshyror skulle bara öka hyrorna på attraktiva adresser, men omvänt skulle det även leda till hyressänkningar på sina håll. HGF:s egen rapport skvallrade om att hyresgäster i kristianstad faktiskt skulle få uppemot 15% i hyressänkning om marknadshyror infördes. Marknadshyror som du älskar löser inte det eftersom marknadshyrorna skulle leda till en ökning eftersom vi har för hög efterfrågan, och sannolikt skulle det leda till inflation eftersom ökningen skulle tvinga kommunernas socialkontor till att betala mer till boende och vips har vi en pengaspiral.
Citat:
Hur har du räknat ut detta? Varför just 5%?De flesta betalar kommunal skatt och hur tror du det skulle kännas i plånboken att vara tvungen att betala ytterligare 5% i inkomstskatt för att sponsra bostadsbidrag? Utöver det skulle ju de som blir vräkta som ett resultat av hyresökningen börja konkurrera hårt med de som redan köar, därmed får vi en ännu längre kö.
Citat:
Det är klart att det inte finns någon konkurrens om man konsekvent ser till att hyrorna konstant understiger vad gemene man tycker att det är värt. Allt har jag sagt tidigare i tråden, men du är trög eller snarare du bryr dig inte om sanningen. Ja i total isolation är det inget fel på dina idéer och dina resonemang men du måste även ha förmåga att applicera dem på systemet vi lever i. Samhället är inget sterilt laboratorium. För att marknadshyror ska vara framgångsrika kräver det faktiskt att det redan finns en stor konkurrens på bostadsmarknaden, men det gör det ju inte.
Citat:
Nej det är det inte. Vi är numera med i EU och kan inte göra sådana investeringar längre. Det skulle aldrig godkännas på EU-nivå. Vi har gjort det förut så det är praktiskt sett genomförbart. Och nej vi kan inte lösa bostadsbristen "på många olika sätt". Det du håller på med är önsketänkande eller så är du på något vis oärlig. Ifall vi kunde lösa det på ett sätt så att ingen eller väldigt få personer förlorar skulle vi redan ha löst problemet.
Citat:
Knappast. Det är alldeles för dyrt och onödigt. Bättre att använda de bostäder som redan finns först.
Citat:
För att det redan finns bostäder. Bättre att satsa på att ungdomarna kommer in på arbetsmarkaden. Då kommer bostäder att finnas så det räcker och blir över och vi sparar på miljön samtidigt.