Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nej eftersom de rapporter som finns att tillgå visar att endast en liten del av beståndet skulle få höjda priser iom markadshyror. Du har inte en enda källa som kan styrka din tes att majoriteten gynnas. Däremot finns det massor av exempel i tråden på att det är en liten minoritet so gynnas, såväl rika som fattiga.
Vi kan kolla på hur prisnivåerna ser ut i Oslo, Helsingfors, Usa.
Varenda vettig 1a kostar 7-8 papp i hela Norge nästan, 9-12 papp i Oslo. det är i grova drag dubbelt så dyrt som i Sverige.
Helsingfors har jag hört 700-800 euro men det var flera år sen.
I Barcelona kostar 1or 800 euro. I usa kostar 1or 20-30 000 kr /mån i San Fransisco, Los angeles, New york och andra städer man vill bo i.
I rapporten från Ramböll som är gjord för hyresgästföreningen kommer hyrorna gå upp i snitt 66% över hela stockholm, mer för mindre lägenheter, och mer i Stockholm innerstad.
Vad har du att komma med då? Verkligheten talar emot dig, även det proffesionella konsultföretaget Ramböll utredning.
Såhär är det alltid med avregleringsnissar och borgarna, påstår allt kommer bli så bra sen blir det bara skit. Släng dig i väggen vetja.
Marknadshyror gynnar ingen, inte ens dom rika som bara kan bo i Stockholm sen som får betala svindyra hyror och får sparmarginalerna uppäta. Jag hade blivit rätt fattig med 28000 netto och hyran går från 5000 kr för en 1a vasastan till minst 10 000. Andrahandshyrorna ligger på 14-15 för 40 kvadrat i vasastan, kanske mer. Helt plötsligt hade jag varit lika fattig som en lagerarbetare som bor på landet.
Jag vet vad ni kretiner vill ha sen efter avregleringen av hyrorna= slopad statlig skatt och värnskatt, så akademikerna med 48000 brutto får 2000 kr mer i handen och förlorar inte lika mycket på dom högre hyrorna i innerstan, medans fattigare utestängs.
Du bodde ju själv i hyresreglerat i stan för 10 år sen som fattig student står det i din posthistorik. Nu är du färdigutbildad, har akademiskt jobb. Andra ska inte få ta del av det du gjorde, andra ska inte få heller ha det lika bra som dig när du nu tjänar bra!