2010-02-13, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, en fras kan, som sagt, vara endast ett ord. Vad gäller "ofta" och "friskt" så är inte "ofta" en bestämning till "friskt". Det går nämligen att ändra ordningen:
Det ljugs ofta friskt.
Det ljugs friskt ofta.
Jfr:
Det ljugs vanligtvis friskt.
Det ljugs friskt vanligtvis.
Däremot kan man lägga till en bestämning till adverbet "ofta", t.ex. "ganska" eller "mycket", och då blir det en beståndsdel i adverbfrasen {ofta}, och de kan då inte längre separeras.
Det ljugs ganska ofta.
*Det ljugs ofta ganska.
*Det ljugs ofta friskt mycket.
Således:
Det ljugs {ofta} {friskt}.
Det ljugs {ganska ofta} {mycket friskt}.
Slutligen: det är de hela fraserna som fungerar som satsdelar. Satsdelar och fraser är således två begrepp som överlappar varandra. I "den lilla hunden skäller" är hela {den lilla hunden} subjekt och inte bara "hunden".
Det ljugs ofta friskt.
Det ljugs friskt ofta.
Jfr:
Det ljugs vanligtvis friskt.
Det ljugs friskt vanligtvis.
Däremot kan man lägga till en bestämning till adverbet "ofta", t.ex. "ganska" eller "mycket", och då blir det en beståndsdel i adverbfrasen {ofta}, och de kan då inte längre separeras.
Det ljugs ganska ofta.
*Det ljugs ofta ganska.
*Det ljugs ofta friskt mycket.
Således:
Det ljugs {ofta} {friskt}.
Det ljugs {ganska ofta} {mycket friskt}.
Slutligen: det är de hela fraserna som fungerar som satsdelar. Satsdelar och fraser är således två begrepp som överlappar varandra. I "den lilla hunden skäller" är hela {den lilla hunden} subjekt och inte bara "hunden".
Okej, tack för era svar nu börjar jag hänga med
. Det jag fortfarande tycker är knepigt är vart man skall placera in alla småord som är, för och med. Om vi tar meningen "Det ljugs ganska ofta mycket friskt när sanningen är obehaglig" så har vi nu alltså kommit överens om att:Det= Nominalfras, ljugs= verbfras, ganska ofta= adverbfras, mycket friskt= adjektiv/adverbfras (vilket är det rätta?), när = ingen aning, tillhör när i detta sammanhang en fras överhuvudtaget? Kan det finnas ord i en mening som står utanför fraserna?, sanningen= Nominalfras, är = verbfras?, obehaglig= adjektivfras?
Vad jag har förstått så måste en fras ha någon slags mening och säga någonting, men jag tycker till exempel inte att "obehaglig" i sig själv säger så mycket, är ordet i sig ändå en fras?
Jag är förvirrad över det här med fraser och hur deras relation till satsdelarna är. Har tenta nästnästa vecka så behöver all hjälp jag kan få

Tack för att ni tar er tid
.