2010-02-15, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Ett transitivt verb kan ta objekt, i motsats till ett intransitivt verb som inte kan det. Typiska transitiva verb är väcka och ställa. Det krävs i princip ett objekt efter för att de ska få vettig betydelse ("jag väcker dig", "han ställde boken i hyllan"). Typiska intransitiva verb är springa och sitta, som inte kan ha något objekt efter ("hon springer", "jag sitter").
Många verb kan vara både transitiva och intransitiva, till exempel tänka. Både "jag tänker" och "jag tänker stora tankar" fungerar.
Vissa transitiva verb kan ta två objekt (direkt och indirekt objekt) och kallas därför bitransitiva. Exempel är låna ("jag lånade honom femhundra kronor") och meddela ("meddela ministern nyheten").
Det finns många verbpar där det ena verbet är intransitivt och det andra dess transitiva motsvarighet, till exempel brinna-bränna, vakna-väcka och ligga-lägga.
Ett attribut i en nominalfras kan till exempel bestå av en adjektivfras: "den fem kilometer långa sträckan". Så ja, ett attribut kan vara en egen fras och samtidigt ingå i en längre fras.
Ett predikativ blir inte ett predikativ förrän det ingår i en sats. Och i en sats måste det finnas ett predikat (finit verb). Predikativet röd i satsen "bollen är röd" är inget predikativ om det står ensamt – då är det bara ett adjektiv.
Många verb kan vara både transitiva och intransitiva, till exempel tänka. Både "jag tänker" och "jag tänker stora tankar" fungerar.
Vissa transitiva verb kan ta två objekt (direkt och indirekt objekt) och kallas därför bitransitiva. Exempel är låna ("jag lånade honom femhundra kronor") och meddela ("meddela ministern nyheten").
Det finns många verbpar där det ena verbet är intransitivt och det andra dess transitiva motsvarighet, till exempel brinna-bränna, vakna-väcka och ligga-lägga.
Ett attribut i en nominalfras kan till exempel bestå av en adjektivfras: "den fem kilometer långa sträckan". Så ja, ett attribut kan vara en egen fras och samtidigt ingå i en längre fras.
Ett predikativ blir inte ett predikativ förrän det ingår i en sats. Och i en sats måste det finnas ett predikat (finit verb). Predikativet röd i satsen "bollen är röd" är inget predikativ om det står ensamt – då är det bara ett adjektiv.
Tack för utförliga svar
men förstod inte riktigt det där sista. Varför är inte röd i "bollen är röd" predikativ? Du skriver ju själv att det är en sats och då måste ju bollen vara subjekt och är är väll ett finit verb? visserligen förstår jag att röd är ett adjektiv men det är ju en ordklass och inte en satsdel så att säga
förklara gärna vad röd är isåfall.En sak till från näst sista inlägget: Barnet skrek förtvivlat. Är förtvivlat här ett predikativ? kan predikativ sluta på -t precis som adverbial kan? damn isåfall :P